Despre mine

Fotografia mea
Acest blog este administrat de Raul Constantinescu în speranța unei lumi mai frumoase și mai drepte, mai pline de lumină spirituală și de armonie spre aprofundarea cunoașterii de sine prin promovarea poeziei, literaturii și artei.

luni, 4 noiembrie 2019

„Dihotomiile confesivului și „lectura” lumii în poezia lui Raul Constantinescu - cronică literară de Ionel BOTA


Ionel BOTA: CRONICA LITERARĂ
Dihotomiile confesivului și „lectura” lumii în poezia lui Raul Constantinescu
Un glissando al metaforei fertile pare a explica o parte din strategiile subtilității eului auctorial în volumul lui Raul Constantinescu,„ Vivisecții” (Florești-Cluj, Editura Limes, 2015, 148 p.). Atent la convertirile simbolice și la contagiunile poemului cu realitatea frisonantă a unui scenariu perfect de esențializare, în cărțile până acum apărute poetul nostru rămâne un interpret elegant al meandrelor existențiale iar „temele cu variațiuni” arată un autor echilibrat, constant valoric în aspirațiile sale de a găsi un sens lumii prin poezie. Experiența literară, întinsă pe decenii, indică, însă, un autor al determinărilor succesive, de la carte la carte, al unui neoexpresionism (prefața editorului și poetului Mircea Petean fac demonstrația unui neomodernist) asimilat ca decupaj existențial în registrul acestui eu al contemplării din afară.
Lirismul are aici, în noul volum, naturalețe, rafinament. Uneori, un sentiment al inițierii, abia perceptibil, edifică o scenografie simbolică iar funcția metaforei urmează o buclă stilistică a nuanțărilor preliminare, versul dobândind, brusc, și o distincție sofistă, chiar dacă la acest capitol mai putem vorbi. Memoria devine perifrază a unor incipit-uri ludice ale eului „mutilat” de neliniștile materiei („Răsucit în sine însuși se-adâncește nepătrunsul/visului de vise-n ninsori adiacente lumi (...)”) și poemul lui Raul Constantinescu devansează o lectură profundă, originală, a lumii, ca și cum pe un ostràkon al antinomiilor omul așează lapidar, între parantezele genericului primordial, laolaltă, smerenia și instinctul resurecțional, grefa de-compoziției și metafora derizoriului. „Osemintele” realității sunt aceste „vizionări” transcendentale de intempestiv, deșertăciune și fatalism al deferenței. Or, eul profan e unul sangvinar ca atitudine, sacrificând prin demantelare statuia timpului. Toate dilemele aceluiași eu sunt explorate, e drept, nu întotdeauna cu eleganța lucidă a (auto)reflexivului, în perimetrul inocent-mimatelor glosări ale regăsirilor ființei în lumina și în cuvântul marelui irevocabil început: „O, cum spre zero toate marginile tind/spre centrul izvor fără dimensiuni.../o, cum din ce nu e spre necunoscut roiesc/rădăcini semințe ouă flori -/Rostiri nume cuvinte -/mierea limbii pelin/viitorimii luminos destin:/omul-fulger – măsura tuturor lucrurilor -/dintr-al firii tainic vremii sfor/prinos tuturor spre mări curg râuri de aur de sânge/din ochiul marelui absent,/spre nicăieri noi și noi drumuri din noi/fără sfârșit etern început pornesc;/frați ne regăsim în cele ce sunt,/reînviind mereu streini nimicului omniprezent/peste absurdul tot mai surd.../imuni la urletul golului spân/spânzurat crud absurd” (Absurd spre zero, p. 29)
O ciudată metaforă a nevrozei spațiotimpului (cum citim într-un vers) pare desenată între elecțiunile aceluiași eu auctorial experimentându-și opțiunile ori „condamnând” (gest jemanfișist dar și o „explicare” a coeziunii afectelor) tentația difuzelor edulcorări; dar ici-colo, are un spațiu de afirmare chiar în enunțul consacrând edificarea poemului. Imaginarul intermediază fundamentele tainei celei mai presus de fire („în mine pe cruce/se-nalță Cuvântul”) și implică, mereu, limpeziri iar poetul conferă căutării de sine aderențele imanentului, voluptate egotică în răspăr, irizare a imprevizibilului. Un Testament ține, totuși, de ceea ce hermeneutul insolitului ar numi epicureismul bine temperat dar contemplarea este premeditată, desigur, neostentativ-empatic. Sinceritatea, însă, da, e savuroasă, ne energizează pofta de poezie: „În interiorul acestei sfere de păpădie/sunt eu/cu tot ce-mi aparține și rămân/nimic material vederii,/aproape inexistent.../doar o anumită vibrație primită în dar/înainte de a mă naște/pe care, ascunsă târzie,/cum pre mine însumi/ți-o încredințez, cititorule,/vibrației tale unice/și simt că și tu te vei dăui/cu mine cu tot/într-o zi...//această moștenire de taină, unică/de undeva de foarte departe vine/și merge mereu/doar înainte/prin galeriile spațiotimpului/în slalom continuu/prin sine însăși/negative rădăcini depășind” (Testament, p. 87)
Între determinările discernerii, exersarea unui impuls aparent non-conformist nu ține deloc de temperamentul autorului. Efortul eului scriptor, tutelat frapant de un vizionarism intuitiv („Iată prin eter nu mai sunt carne nu mai sunt lut...”), de plasticizarea enunțului, nu întotdeauna camuflat în ardoarea idealității (visul promis) e foarte vizibil chiar în strategia de persuadare prin care umorul vag, bonom, remanență a ludicului hedonist, totuși, de-corporalizează acest sevraj melancolic-decepționist. Avem multe poeme în care discursul livresc este „domesticit” inflamând afabil și la un mod insolit geometria simplității repudiate în dihotomiile confesivului („contrasensul vieții”) și demitizări ale ternului: „Chiar din tine însuți veni-va/inexorabila/cu-alai de iluzii plăceri somnolore.../de bună voie de mii de ori trece-vei de nimeni silit/pe contrasensul vieții derapa-vei/în derivă printre alizeele uitării;/zeroului din tine însuți ultim reper/al întoarcerii prin gordiene galerii din labirintul ce însuți ești;/erinii te vor biciui la stâlp nevăzut,/vei trage o viață la galere/în puterea minotaurului/mereu altul răsărind proaspăt în față,/pe care cu ambele mâini cu priviri gânduri cuvinte/îl vei îneca pentru totdeauna/în maree inimii tale/continuu în luptă” (Lupta cu inexorabila, p. 76)
Poetul acesta nu a fost tentat, precum alți colegi ai săi de promoție, până la obsesie, de racordul cu seria de „experimente” care au întreținut și au alimentat dinamicile literaturii noastre postbelice. Dar evoluțiile liricii sale au avut acea mobilitate intempestivă, adesea frizând módele zilei, intuiția acelui spectacol în care dominante pot fi eleganța răsfrângerilor ficționale, dincolo de aparențele suficienței dar și voința de originalitate, de individualizare. Iar textele din grupajul referințelor critice (mai aproape de înțelesurile acestei lirici ni s-au părut Eugen Evu, Gheorghe Mocuța, Constantin Stancu) arată și ele, cum am constatat și noi, nu doar acum, că există destule argumente adeverind o biografie lirică interesantă din provincia literaturii noastre.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu