CRONICA LITERARĂ:
Constantin
Stancu: Vivisecţii online, cu poet și galaxii de sinapse...
{Raul
Constantinescu. „VIVISECȚII”, (poeme), Prefață de Mircea Petean, Editura LIMES, 2015, Colecția MAGISTER, 148 pagini.}
Raul Constantinescu îşi
asumă o intervenţie pe viu asupra fiinţei sale, depăşind controversata durere şi
ţintind pentru cunoaştere. Poezia sa, una contorsionată, radiind putere, vibraţie,
tensiune se desfăşoară în plenitudinea expresiei prin volumul Vivisecţii *, apărut
la Floreşti, judeţul Cluj: Editura Limes, 2015. Poetul se află în timpul
complet al mărturisirii, nu are răbdare şi milă cu sine. Nu menajează
cititorul. Îl provoacă, îl sfidează, îi deschide cu hotărâre cutia pandorei,
eliberând metafore, hiperbole, cântec, sens. Fiinţa sa (trupul, sufletul,
duhul) este obiectul asupra căruia intervine cu un bisturiu fin, cu ideea
decantată de zgura zilei. El sfidează durerea, plăteşte preţul şi spune în plină
operaţie miracolul. Pentru poet, întreaga informaţie a universului, taina creaţiei,
direcţia în care glisează timpul, sunt cuprinse în fiinţa omului. Nimic în
plus, nimic în minus, doar galaxia poeziei...
Raul Constantinescu este
un clasic hotărât, apelează la modelele moderne şi postmoderne, ia elemente din
realism şi folclor, se foloseşte de logica ştiinţifică, inventează. Nu preferă
un curent anume, respectă ţinuta, demnitatea poetului, sobrietatea şi
persuasiunea. Uneori abuzează de metaforă, de cuvinte. Este direct, explică
vivisecţia, corpul deschis, carte deschisă, alfabetul ascuns şi vechi, mesajul
ancestral. Este un absent prezent continuu, cunoaştere pură în infosfera care
ne copleşeşte, atinge ultimul atom, se lasă sedus de absurdul spre zero. Simte
dorul de abisuri, acceptă tăria cojii ce îmbracă ideea, pendulează între ştiut/
neştiut, se joacă între cele două concepte, îl vede pe om un Ulisse în căutare,
în călătorie. Sunt zone interzise, poeme nescrise, Dumnezeu atent, luminile, sărutul
nimicului. Dar timpul se duce, alunecă în cei o mie de ani de cunoaştere prinşi
în nuca prezentului. Explicaţii, mişcări browniene, eterna reîntoarcere. Apoi
Templul. Apoi testamentul, apoi poezia încrâncenată, tensionată ca un arc în
inima omului.
Raul Constantinescu nu
este un poet comod, ştie să-şi asume marile mituri, fragedele balade, chemările,
imprecaţia:
„...în lupta tuturor contra tuturor prin minunata lume
nouă/ dinlăuntru în afară – paradisiacul infern - / trupul din
toate părţile lovit subminat izbit ţintit atacat jupuit/ primitorul nerostitul
sălaş al divului suflet/ unul spre altul, Unu prin şi în altul - (Vivisecţii, p. 11).
Vivisecţia se efectuează
cu laserul cuvântului, partea nemuritoare nu aparţine omului, un joc dinamic,
plin/gol şi altă paradigmă. Sunt rătăciri prin labirint, punctele cardinale nu
mai au acelaşi sens. Totul este citit, recitit la nesfârşit până la originea
speciilor. O călătorie interioară prin straturi de timp sângerând:
„Pe mări rătăcesc de ţărm departe/ sirenele în cânt mă
fură-ntruna;/ pe stânci sub fulgere înfrunt furtuna/ infernul îl trec neatins
de moarte...” (Ulisse, p. 46).
O călătorie în care moartea nu are efect, cunoaşterea este liberatorie. Timp
nesfârşit cu valurile în faţă, atent la ţărmul aşteptat, bănuit. Penelopa este între
altare...
Cunoaşterea pare o vrajă,
gustul e dulce, povestea lumii e scrisă în realul aparent, ceea ce este: „Lumea-n sine-nchisă/ nuca nedeschisă,/ în rostogol
este/ fir de poveste...” (Nuca I, p. 29).
Cei care au fost sunt descătuşaţi
de trup, „pământ din pământ în pământ sub pământ”, privesc din
stele, din flori. Eterna reîntoarcere în materie, din materie în spirit, o
dulce adiere în univers.
Concluzia: poezia, unica.
Cea mai hulită, cea mai frumoasă. De neatins, pe un drum abrupt:
„Spre piscul din noi albastru-n zăpezi;/ deasupra
capului tău nins de gând,/ noaptea
stele-ţi vorbesc/ în razele limbii doar de tine ştiute,/ clipă vie/ prin
tine înveşnicind” (Poezia, p. 65).
O epopee în care poetul
poate gusta dulcea veşnicie într-o clipă irepetabilă.
Autorul depune testamentul
la dispoziţia cititorului, el a cucerit o păpădie pe care o locuieşte, doar
vibraţia de început transmisă celui care citeşte şi înţelege. E o moştenire
care vine de departe, tainică, înaintează prin spaţiotimp, negative rădăcini
depăşind.
Absurdul e crud, un etern început,
un dor de abisuri, o călătorie prin gura arsă a zeroului, pe zimţata custură.
Este o nuntă a elementelor, toate posibilităţile, plus poezie, plus cântec,
plus iubire implicită:
„Prin ani drum de spini mi se arată;
bolta papirus peste mine
se lasă...
luminii în har viu revelată
fiinţa efemeră mi-este
atrasă;
din umbre smulge-se gândul...
eviscerat,
în mine pe cruce
se-nalţă Cuvântul” (Logos, p. 63).
Aceasta este concluzia
finală, crucificarea Cuvântului în fiinţa omului, aplecată sub vremi...
Mircea Petean îl prezintă
la începutul volumului pe Raul Constantinescu, un modernist însingurat, atras
de cărţi, prins în dansul cuvintelor. Sunt prezentate cele trei moduri ale
poeziei sale: efectul revelaţiei prin opera poetului, estetica poeziei populare
ca rădăcină trainică, poemul filiform, eliberat de angoase. El conchide: „Aceasta e poezia lui Raul Constantinescu din Vivisecţii,
o carte de poeme de mare complexitate, pe care autorul ei o oferă celor care încă
mai cred în poezie ca pe un îndemn de a urca pe noi culmi spirituale, coborând
tot mai adânc în ei înşişi, căci dorul de-abisuri clatină, macină munţii...” (p.8).
Poetul, creatorul în
interiorul creaţiei, are un Precuvânt
pentru cititor, fratele atent, un frate care participă. Poate sta drept în faţa
Sinelui universal, darnic prin ritual şi călătorie, prin suferinţă şi capriciu.
Raul Constantinescu şi-a constituit volumul cu toate argumentele poeziei, cu
note bio-bibliografice, cu referinţe critice. Au scris despre poet: Iv
Martinovici, Ion Arieşanu, Dumitru Hurubă, Eugen Evu, Victor Sterom, Radu Igna,
Amalia Voicu, Ioan Evu, Emilian Marcu, A.I. Brumaru, Ioan Urdă, Monica Grosu,
Gheorghe Mocuţa, Iuliu Pârvu, Augustin Cozmuţa, C. Stancu. Gheorghe Mocuţa reţine:
„Lunga disciplină a lecturii şi a tăcerii, a credinţei în
creaţie şi creator, trece până la urmă în urzeala unei versificaţii în care
tradiţia şi
neomodernismul se
contopesc în căutarea răspunsului la teme esenţiale” (p.
134). Sub tensiunea versului cuvintele
fuzionează: spaţiotimp, ochi-izvor,
prezent postimperfect, vieţiimorţii, sine-ascuns, tăcere-fluviu, antilumi,
rugflacără... Virgulele nu mai au acelaşi sens, uneori grafia poemului este
modernă, cu puseuri mitice sau folclorice.
Poetul încearcă să ia în stăpânire mişcarea în care a fost prins, visul – ecorşeu
iluminat... El ar trebui să-şi
decanteze ideile, să fie mai relaxat în marele refuz, până la urmă Dumnezeu
este stăpânul jocului, miturile dantelează iluziile noastre.
Vivisecţii online, cu poet
şi galaxii de sinapse...
Constantin Stancu
Noiembrie, 2015
* Raul Constantinescu,
Vivisecţii, Floreşti, jud. Cluj: Editura Limes, 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu