Angela Mamier Nache: Un călător oniric*, în „Vatra”, nr
1-2, 2018, p. 167-168, „Cu cărțile pe față”
La o întrebare dintr-un interviu consistent pe
blogul poetului Petrut Pârvescu (1. Pentru un scriitor,
destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale
fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa
dumneavoastră?), Raul Constantinescu a răspuns
printr-un adevărat credo personal: „Scriitor, destin,
opțiune, trei cuvinte „grele
ca sens și importanță în
ceea ce este esențial în viața noastră, fiind marcate
de tensiunea așteptării unei împliniri prin cuvântul
scris într-un text propriu, în care, pe lângă autor, să
se
regăsească și măria sa, cititorul. A fi scriitor cred că
înseamnă mai mult decât a publica niște cărți, a avea
în primul rând o conștiință artistică, estetică și etică
clară, temeinică și vie în același timp, conform căreia
să trăiești, să simți și să gândești, construindu-te prin
cuvântul scris din fuiorul tău ancestral.”
Autor erudit, poetul, în acest volum tulburător
intitulat „Vivisecții”, ar muri dacă nu ar putea scrie.
Supus muzelor într-o stare de levitație permanentă,
legănat în olimpuri impregnate de tainele și secretele
ființei sale profunde, Raul Constantinescu este un Sisif
ori un Prometeu pe munți de cuvinte, un crucificat,
după cum reiese din poemul „Inima”: Inima ta veșnică
zbatere în necunoscut/ prin ozon fulgeră sânge imun/
mereu viu pur nemuritor,/ scrie în tine/ cuvântul care
rămâne/ lumină în urma ta/ pe drumul tău, numai al
tău/ de neconfundat rostire/ ce nimeni și nimic n-o
poate răpi/ lumina-călăuză/ ce te întâmpină la intrăriieșiri/
din labirint,/ născut din nou,/ cu minotaurul din
tine învins”. Poetul este un însingurat
care filtrează
angoasele și le oferă adăposturi țesute ori în straie
tradiționale ori inovatoare, dar de fiecare dată cu un
autentic rafinament impregnat de orfism: „Mie, a scrie
poezie mi se pare a oficia un ceremonial într-un templu
în care trebuie să intri cu mintea, mâinile și sufletul
curate.” Mircea Petean îl
prezintă în prefața volumului
drept un modernist însingurat, atras de cărţi, prins în
dansul cuvintelor. El conchide: „Aceasta e poezia lui
Raul Constantinescu din Vivisecţii, o carte de poeme de
mare complexitate, pe care autorul ei o oferă celor care
încă mai cred în poezie ca pe un îndemn de a urca pe noi
culmi spirituale, coborând tot mai adânc în ei înşişi, căci
dorul de-abisuri clatină, macină munţii…”. Gheorghe
Mocuţa, la rîndul lui, reţine: „Lunga disciplină a
lecturii şi a tăcerii, a credinţei în creaţie şi
creator,/
care/ trece până la urmă în urzeala unei versificaţii
în care tradiţia şi neomodernismul se contopesc în
căutarea răspunsului la teme esenţiale.”, teme care
îl magnetizează și fascinează. Poezie-catharsis, ideal
atins, resort vital, sursă de energii purificatoare,
universul său este matca patosului, este iertarea și
împăcarea cu sinele: „Spre-apus
vraja-n umbre hore/
pe apa morților se-ntinde;/ funigei fluturi pe zări
aurore –/ nemărginirea-n ea mă
cuprinde;/ stol de silfi
iele năluci/ tot mai sus cheamă în vis,/ licăre scapără
prin preluci/ edenul clipei înalte deschis;/ til-tril
fliurliu
cânt se îngeamăn/ triluri de mierle privighetori,./
criruit de greieri fără de seamăn./ celebrează viața
până în zori,/ vestindu-i bucuria unică-n ceruri/ când
pe bolți înfloresc giuvaeruri” („Vis”). Poetul este un
depozitar al unor vibrații originare, al unor doruri
nesățioase prinse în rădăcini trainice, încredințate unor
repertorii de cuvinte încărcate de noblețe și distinctie,
indiferent de registrul abordat (popular ori savant):
„De singur negre gânduri
te vor bate,/ să nu uiți că
moartea înghiți-va toate;/ spoită deșertăciune-i tot
sub soare/ și regele-n palat și sclavul moare;/ viermi
toți hrăni-vor ori pe ruguri – fum../ dincolo nimic și
nimeni n-au alt drum...”
(„Elegia vieții/morții”). El
are vertijul înălțimilor, al sentimentelor care devin
paradoxuri, adevărate teritorii galactice, devorate
de forțe necunoscute. Astfel, Raul Constantinescu
se afirmă ca un poet al rezonanțelor prin câmpuri de
cuvinte devenite aștrii tuturor extremelor, impregnate
de haosul lumii. Poezia este teritoriul întâlnirilor
pe drumul unui perpetuu discurs prometeic despre
suferința ciocnirilor conștiente (voite, provocate
intenționat) cu minotaurul, pentru a-și liniști frisonul
trăirilor incandescente, pentru a-și depăși propriile
limite. («Tout art est lutte contre le destin, contre la
conscience de ce que le cosmos porte d’ indifférent à
l’ homme et de menaçant
pour lui: la terre et la mort»,
după cum a zis André Malraux). Vibrația originară și
originală a cunoașterii și autocunoașterii fără sfârșit
prin poezie este lăsată moștenire cititorului întru
regăsirea și împlinirea în Sinele universal în ultimul
poem al volumului: „Testament” : „În interiorul
acestei sfere de păpădie/ sunt eu,/ cu tot ce-mi aparține
și rămân/ nimic material vederii,/ nimic material [...]/
doar o anumită vibrație primită în dar/ înainte de a mă
naște/ pe care, ascunsă târzie,/ cum pre mine însumi/
ți-o încredințez, cititorule,/ vibrației tale unice/ și
simt
că și tu te vei dărui/ cu mine cu tot/ într-o zi”.
Credem că Raul Constantinescu este un mare
poet necunoscut, poeziile sale fiind intervenții pe viu,
ingenioase, ale unui autor inițiat, în aparență clasic,
sobru, demn, care își deschide însă arealul trupului
și sufletului pe traiectorii derutante – moderne,
postmoderne, folclorice –, pe fond de logică filozofică
și știinţifică, infuzat de un lirism al esențelor.
Descoperim astfel în volumul „Vivisecții” un autor
seducător, un Ulisse călător între regnuri nemuritoare,
surprinzător de prolific.
_________
* Raul Constantinescu, Vivisecții, Editura Limes,
ClujNapoca,
2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu