Despre mine

Fotografia mea
Acest blog este administrat de Raul Constantinescu în speranța unei lumi mai frumoase și mai drepte, mai pline de lumină spirituală și de armonie spre aprofundarea cunoașterii de sine prin promovarea poeziei, literaturii și artei.

luni, 4 noiembrie 2019

ESEU


ESEU

Distinguo

Raul Constantinescu

Starea poeziei actuale și neobaladescul
(eseu)
Starea de criză a spiritului lumii contemporane, având ca urmare dezesențializarea existențială, degringolada tiparelor umanității, precum și vacuizarea vieții prin spulberarea reperelor axiologice care s-a instalat odată cu infiltrarea fără temei la noi, în cultura și literatura română aflată în avântul recuperărilor și al sincronismului cu vârfurile celorlalte literaturi europene și universale,   a postmodernismului mimetic și deconcertant și de import de peste ocean, prin promovarea mulțumirii de sine, a autosuficienței gratuite, a pastișei frizând plagiatul, a biografismului otova, plat și apter,  ca și autoreferențialitatea vanitos-narcisiacă,  anihilarea originalității și promovarea nonvalorii, în afara unui minim discernământ estetic, a degenerat într-o supraproducție literară inflaționistă sufocată de banalul delirant, neopășunism  „sans rivages”, plictis și lehamite atât a celui care scrie cât și a celui care citește texte fade, insipide, trase parcă la xerox , scrise de un anonim autor colectiv tarat de găselnițe ieftine, de capcane lexicale, morfosintactice și discursive  abuzive, asemeni unei scurgeri haotice de ape uzate, proliferând texte cu miasme letale și discurs steril autoanihilant.   Astfel, cititorul nu mai simte bucuria lecturii, parcurgând un text insipid caduc,  în care autorul în mod deliberat se complace în atitudinea superficială și derizorie, precum și  prin infatuarea oarbă a unui narcis în descompunere, pentru a se compromite deliberat, pentru a fi cu orice preț în pas cu o modă poetică culpabilă a nimicului insolent, prin vidarea poeziei de lirism,  de esența sa, profunzimea ideatică și sugestia inefabilă, textul, discursul ca atare fiind căzut în derizoriu,  apărând ca o simplistă „pastișă” și chiar „autopastișă” gonflabilă, tarată de locuri comune, monotonie  ori de un cinism apoetic arogant și impardonabil agresiv prin insensibilitate și incompetență estetică, lipsă de imaginație și discernământ al valorii literare artistice și prin căderea în autoanihilare.

        În acest context literar actual în derivă, afectat de confuzie și „urechism” estetic, se impune ieșirea din rătăcire prin  reconsiderarea coordonatelor canonului literar și estetic actual, prin redescoperirea sensurilor ascendente ale vieții și trăirii poetice originale autentice, precum și prin opțiunea pentru valorile estetice perene. O nouă estetică se afirmă acum, abordând obiectul ei în virtutea unor principii ferme, bazate pe rigoarea obiectivității termenilor folosiți în consens cu modernismul conceptelor categoriilor estetice.

             Conform vechii estetici, comentariile și considerațiile asupra textelor literare oscilează  între subiectivitate și arbitrar, autorii pretându-se la o abordare după cum le-o ghidează aleatoriu impresiile de moment și bunul plac, subiectiv sută la sută.

       Aneantizarea cuvântului și a poeziei într-o lume dezumanizată care și-a pierdut apetența pentru zborul spiritual al trăirii poetice autentice ca și pentru sondarea zonelor abisale ale existenței,  impune întoarcerea la izvoare și redescoperirea surselor originare ale poeticului și ale lirismului, precum și promovarea valorilor umane nealterate de consumism și comoditate intelectuală, în sensul abordării unor modalități de exprimare plenare ascendente ale eului creator, valorificând tradiția baladescului pe noi planuri adecvate stării de fapt, vizând disciplinarea trăirii poetice prin ritual liric și ceremonialul actului rostirii discursului poetic, ca o condiție care credem că poate revigora poezia actuală, pentru recuperarea eternului potențial uman pierdut,  spre cucerirea unor noi dimensiuni umane culminante.

      Cu alte cuvinte, se impune în acest context artistico-spiritual de confluență a tuturor direcțiilor și curentelor literare, reîntoarcerea poetului, eterna reîntoarcere, a creatorului la uneltele sale, la reinițierea ființei sale creative, la sondarea profunzimilor ego-ului și a multitdinii sensurilor autoexplorării orizontului interior, într-o permanentă aventură a cunoașterii de sine, aventurare în necunoscut, pentru a depăși limitele zonei existențiale facile comune, spre a trece dincolo în virginitatea necunoscutului infinit al imaginarului mereu nou și surprinzător. Astfel, reîntoarcerea la baladesc ni se pare a fi una dintre posibilele căi de regăsire a filonului poetic autentic peren și edificator al ființei umane în ce are ea mai specific, vibrația trăirii plenare, fascinantă prin vraja rostirii unice și a oficierii discursului său după un ritual care se salvează degradării beției de cuvinte goale și lipsei de respect față de Cuvânt.  Altfel spus, baladescul și neoresurecția baladei la începutul mileniului al treilea presupune o restructurare din temelii a omului aflat într-o stare de criză istorică, spirituală, religioasă, estetică și morală cronică a vieții sale degradate și într-o gravă perimare a valorilor și idealurilor sale, tot mai accentuată de la o zi la altă.

        Astfel,  baladescul presupune în primul rând renașterea omului actual sufocat și rătăcit/blocat în fundătura capcanei facilității consumiste, renaștere aidoma păsării Phoenix, din propria cenușă.  Omul recent nu mai citește calitativ, nu mai cunoaște setea și bucuria lecturii, nu mai are „patima cititului” cum o aveau Eminescu,  Gorki, Jack London sau Panait Istrati. Acum cititul apare pentru majoritatea oamenilor ca o  inutilă pierdere de vreme, când poți vedea ecranizarea unui roman celebru cu actori notorii. Necitind, creierul nu mai progresează, ba chiar dă înapoi prin aservirea limbajului automatismelor și complacerea în lâncedă și mediocră încântare de sine, automulțumire și  sterilă rutină.

         Adică, în locul supralicitării poeziei nimicului și a repetărilor redundante ale câtorva aspecte simțite pe valul biografist/minimalist, a unor cvasiteme patrulate de cohorte de „poeți” atenți la „cum se  scrie”, neavând în fond ce spune și imitând ca un tonomat sau xerox aceleași motive răsuflate și tocite prin unanimă plicticoasă fadă uzitare,  credem că poeții actuali trebuie să-și reconsidere atitudinea față de arta cuvântului și față de poezie, precum și aptitudinile proprii în ceea ce privește creația poetică autentică. Poetul, ca artist al cuvântului, credem că trebuie să cunoască și să depășească nivelul exprimării poetice de până la el, să cunoască viața cu frumusețile, tainele, minunile și durerile ei, să se cunoască pe sine zi de zi cât mai profund și mai adevărat pentru a putea să se exprime în ceea ce scrie în așa fel ca eventualul cititor să se regăsească cu ceea ce are el mai frumos, mai adevărat, mai dureros, mai iubitor, mai profund. Filonul epic cu segmentele sale de viață netrucată și de excepție poate oferi modalități și orizonturi noi creatorilor de poezie, redescoperind și îmbogățind nuanțat  miturile și inventând mituri noi, din care să înflorească noua poezie  lirică prin excelență, precum și balada nouă a timpului actual de la începutul  de mileniu trei.

       Astfel este Poezia o continuă aventurare în marele refuz al inerției, beznei și al platitudinii călduțe și mimetice, o izbucnire în atitudinea de mare și sublim  refuz al conformismului comod și al bunului plac, al narcisismului inert și al invidiei egolatre, lipsite de fond și perspectivă, caduce și aneantizante.

Îngerul Poeziei în gerul absolut al indiferenței plutocratice și ignare a societății de consum, în miasmele mediocrității aptere, insensibile și supralicitate și trâmbițate de histrionii de serviciu, el, Poetul continuu, aidoma albatrosului zburând spre centrul furtunii, se înalță în zbor imun și intangibil la săgețile otrăvite ale corului dogit al lașilor  scribi troglodiți oportuniști din bolgia profitorilor și aplaudacilor ieftini ai mediocrității, considerate cu emfază de ei paradis.

       După cum afirma poetul Radu Stanca în eseul „Resurecția baladei” „... resurecţia ei ar însemna nu un atac adus chiagului imponderabil al liricului, ci tocmai o nouă emancipare a esenţialului împotriva neantului, a substanţei împotriva haosului. Balada, ca orice altă soluţie poetică ce se va căuta şi propune viitorului poetic, fie ca inovaţie, fie ca reabilitare, va însemna elementul de ordine, de disciplină, obligatul artistic ce susţine complexul de sonorităţi lirice pe aceeaşi tonalitate de bază, în acelaşi consemn iniţial.”

       Se preconizează astfel saltul poetic de la experiment la artefact, de la evenimențialul nud la atmosfera fantastică a baladescului, valorificând potențialul mitului și straturile ancestrale ale imaginarului poetic și fructificând  interferența epicului cu liricul și dramaticul în orizontul creativ: „Resurecţia baladei nu însemnează întoarcere la forme desuete, ci acordarea formelor câştigate cu formele ce sunt în curs de a fi câştigate. Saltul poeziei din experienţă în construcţie e necesar. Că el se va face şi în sensul amendării jocului teribil, e evident. Iar în acest sens, resurecţia baladei însemnează o construcţie în spirit de disciplină, de unitate în multiplicitate, de conştiinţă şi răspundere artistică.” (Radu Stanca, op. cit.).



 Hațeg, 28 septembrie  2019                            Raul Constantinescu


LA ÎNCEPUT A FOST CUVÂNTUL ȘI LUMINA POEZIEI

Începând de la imnurile vedice și cele egiptene, de la Orfeu, Homer, Sappho etc. până în prezent, la toate popoarele, primii îndrumători și luminători au fost poeții ca sacerdoți, inițiați, care oficiau imnurile în ritmuri sacre la marile sărbătoriri și ritualuri de inițiere și de trecere ale ciclurilor vieții omenirii, închinate slăvirii înnoirii și perpetuării forțelor vitale, precum și preamăririi zeilor.

       Poezia, „poiesis”  înseamnă creație prin cuvânt și în acelați timp cântec, cântecul omului similar cu al păsării, deoarece poezia se cânta acompaniată de liră, harfă sau citeră. Când cânta Orfeu, întreaga natură fremăta și toate vietățile se adunau în juru-i, urmându-l fermecate, atrase de vraja melopeii în marea armonie. Din vechime și până în prezent, adevărații, marii poeți au ales sinuosul drum fără sfârșit al poeziei – cântec/creație luminând trăirea și simțirea omului, viața și lumea. De la origini până azi poezia vine din mister ca o aleasă rostire divină a sa, fiind vocea tainei ce se revelează celui care veghează aplecat asupra fluviului adânc al lumii și al vieții prin cuvântul prim, Logosul, care „...era la Dumnezeu și Dumnezeu era cuvântul”, după cum spune evanghelistul Ioan.

        Un drum inițiatic prin universul cuvintelor este poezia, adevărat fir al Ariadnei prin labirintul necunoscutului și al tainelor și minunilor vieții. Poezia este o aventură a cunoașterii miracolului vieții și a fiorului misterului existențial. Toate popoarele au poeți creatori în limbile lor diferite, dar limba poeziei este doar una și aceeași peste tot, fiind comună tuturor poeților. De aceea toți adevărații poeți se recunosc și se simt frați peste spații și timp, înțelegându-se în limba vie a poeziei sau „limba poezească” după cum inspirat o numea Nichita Stănescu. Poeții adevărați se caută și se găsesc oricât de departe ar fi și, vibrând la unison, se recunosc, se prețuiesc,  se promovează și se iubesc. Poeții adevărați nu se urăsc și nu se invidiază, ci se admiră, nefiind egoiști. Invidioși sunt mediocrii și intriganții, cu mentalitate apteră și îngustă, cei care din umbră au regizat exilul sau moartea unor mari poeți ca Ovidiu, Dante, Byron, Shelley, Pușkin, Lermontov, Mandelștam, Lorca, Labiș etc.

        Noblețea poetului și deschiderea spre recunoașterea valorii, când aceasta există, este magistral exprimată de  bardul de la Mircești în poezia „Unor critici”:

„E unul care cântă mai dulce decât mine?

 Cu-atât mai bine țării, și lui cu-atât mai bine.

 Apuce înainte ș-ajungă cât de sus.

 La răsăritu-i falnic se-nchină-al meu apus.”

(V. Alecsandri, „Unor critici”)

Poeții autentici își respectă și își cultivă înaintașii, recunoscându-le meritele și valoarea. Poemul „Epigonii” de Mihai Eminescu este elocvent în acest sens:

”Când privesc zilele de-aur a scripturelor române,

 Mă cufund ca într-o mare de visări dulci şi senine

.......................................................................................

Cu izvoare-ale gândirii şi cu râuri de cântări.



 Văd poeţi ce-au scris o limbă, ca un fagure de miere:”.

              Să nu se confunde poeții autentici cu versificatorii și cu grafomanii, cu autorii de kitsch-uri la modă sau cu inflația de texte mediocre, trase parcă la xerox de la un autor la altul, încât toate parcă seamănă unul cu altul... Acum, când a publica o carte este o simplă chestiune de contabilitate pentru unii, boala autorlâcului și plagiatul insolent sunt în floare. În numele unor nefaste „mode” se iau ca „pastișe”, fragmente și texte întregi fără ghilimele, motivând că ... așa e moda în prezent. Dar nu acesta este drumul poetului adevărat care se respectă și respectă demnitatea cuvântului și a poeziei. Dimpotrivă, viața lui este lupta și  căutarea continuă a cuvântului „ce exprimă adevărul”, (Eminescu). O mare și continuă luptă cu sine însuși, cu lumea și cuvântul este poezia. „Suflet în sufletul neamului”(Coșbuc), nu pentru glorie, premii sau bani scriu poeții, ci pentru că au un prisos de iubire pe care ni-l dăruiesc nouă, fără să aștepte nimic în schimb. Noi trebuie să-i acceptăm și să-i prețuim darul, fiind la înălțimea sensibilității poetului, pentru a-i transmite peste timp lumina sufletului său.

          Poetul, după cum spunea regretatul Ioan Alexandru, este „coroană de spini pe fruntea generației”, ducând-o spre iluminare prin sacrificiu și împlinire. Astfel, poetul devine un viu receptacul al aspirațiilor și idealurilor omenirii și ale neamului său, al suferințelor, nedreptăților și luptelor generațiilor anterioare, năzuințe, patimi și dureri cărora le dă glas în versurile sale. Rainer Maria Rilke afirma cu clarviziune în „Scrisori către un tânăr poet” ce înseamnă a fi poet:

„Trebuie să laşi să se desăvârşească orice impresie, orice sâmbure de sentiment, în sinea ta, în întuneric, în necuvânt, în inconştient, în sfera ce n-o poate atinge conştiinţa, şi să aştepţi cu adâncă smerenie şi răbdare ora de naştere a unei noi clarităţi; asta, doar asta înseamnă a trăi ca artist: în înţelegere şi creaţie.”

          Astfel zi de zi, poetul trebuie să tindă spre desăvârșirea cunoașterii de sine cât mai oneste, sincere și profunde, transfigurându-și incandescent trăirile în textul poetic, în flacăra versului său fără fum. Numai trăind într-o nedezmințită iubire a vieții cu frumusețile și durerile de zi cu zi ale semenilor săi, poetul va putea să fie oglinda dreaptă și clară a lumii și vremii sale, să fie filtrul și inima realității în care trăiește, luptând să o facă mai bună, mai dreaptă și mai frumoasă, după cum afirma generos Dostoievski: „Frumusețea va mântui lumea.”

Hațeg, 25 septembrie, 2019

Raul Constantinescu

*
Poetul și poezia la începutul mileniului trei

„La ce bun poeții în vremuri sărace?”( Fr. Hölderlin)... Întrebării lui Hölderlin „La ce bun poeții în vremuri sărace?” cu certitudine i se poate răspunde că poeții sunt bogați cu sufletul și bogăția lor inestimabilă este poezia, care, când este profundă și autentică, vine cu inefabila ei dăruire să scoată timpul din marasmul morții spirituale a pragmatismului vieții sufocate de avalanșa obiectelor, promoțiilor comerciale și psihoza consumismului exacerbat, a vacuității și autosuficienței unei lumi autoanihilate de propria-i automulțumire. De aceea poeții și poezia sunt mereu necesari și nu vor dispărea niciodată, tocmai fiindcă menirea lor este de a salva omenirea de la moartea spirituală și artistică.
Poezia este eternitatea fulgerului globular surprins într-o clipă supremă a stării de grație în care sufletul înaripat își asumă riscul de a întâmpina infinitul mister din care venim și în care ne întoarcem fără să știm unde vom ajunge. Astfel poezia ca și viața este o luptă continuă cu moartea și răul, cu dizarmonia și insensibilitatea și poetul autentic este prin vocație un luptător de elită, în linia întâi a frontului vieții și cuvintelor.
Fiecare poet trebuie să ducă inimaginabila luptă a cuvintelor pe cont propriu și să meargă mai departe decât înaintașii săi, pentru a explora necunoscutul și a-i smulge noi taine și comori de frumusețe, și uneori, dacă are șansă, reușește.
De aceea poeții trebuie iubiți, citiți și recitiți mereu. Fără poeți timpurile ar fi și mai sărace.
Hațeg, 13 august 2016
*

POEZIA CA TEXT DIN NECUNOSCUT SPRE  DESĂVÂRȘIRE

Începând de la imnurile vedice și cele egiptene, de la Orfeu, Homer, Sappho etc. până în prezent, la toate popoarele primii îndrumători și luminători au fost poeții sacerdoți/, inițiați, care oficiau imnurile în ritmuri sacre la marile serbări și ritualuri de inițiere și trecere ale omenirii, închinate slăvirii înnoirii și perpetuării forțelor vitale, precum și preamăririi zeilor.
Poezia înseamnă creație prin cuvânt și în acelați timp cântec, cântecul omului similar cu al păsării, deoarece poezia se cânta acompaniată de liră, harfă sau citeră. Când cânta Orfeu, vietățile se adunau în juru-i, urmându-l fermecate, atrase de marea armonie. Din vechime și până în prezent, adevărații, marii poeți au ales sinuosul drum fără sfârșit al poeziei – cântec/creație luminând omul, viața și lumea. De la origini până azi poezia vine din mister ca o aleasă rostire a sa, fiind vocea tainei ce se revelează celui care veghează aplecat asupra fluviului lumii și  vieții prin   cuvântul prim. Cuvântul  (Logosul) care „...era la Dumnezeu și Dumnezeu era cuvântul.”, după cum spune evanghelistul Ioan.
Un drum inițiatic prin necunoscutul cuvintelor este poezia, firul  Ariadnei prin labirintul tainelor și minunilor vieții. Toate popoarele au poeți în limbile lor diferite, dar limba poeziei este doar una și aceeași   peste tot, fiind comună tuturor poeților. De aceea toți adevărații poeți se recunosc și se simt frați peste spații și timp, înțelegându-se în limba vie a poeziei. Poeții adevărați se caută și se găsesc oricât de departe ar fi și, vibrând la unison, se recunosc, se promovează și se iubesc. Poeții nu se urăsc și nu se invidiază, nefiind egoiști. Invidioși sunt mediocrii și intriganții, cu mentalitate apteră și îngustă, cei care din umbră au regizat exilul sau moartea unor mari poeți ca Ovidiu, Pușkin, Lermontov, Mandelștam,  Lorca, Labiș etc. Noblețea poetului și deschiderea spre recunoașterea valorii, când aceasta există, este magistral exprimată de  bardul de la Mircești în poezia „Unor critici”:
„E unul care cântă mai dulce decât mine?
 Cu-atât mai bine țării, și lui cu-atât mai bine.
 Apuce înainte ș-ajungă cât de sus.
 La răsăritu-i falnic se-nchină-al meu apus.”
(V. Alecsandri, „Unor critici”)
Poeții autentici își respectă și își cultivă înaintașii, recunoscându-le meritele și valoarea. Poemul „Epigonii” de M. Eminescu este elocvent în acest sens.
Să nu se confunde poeții cu versificatorii și cu grafomanii, cu autorii de kitsch-uri la modă sau cu inflația de texte mediocre, trase parcă la xerox de la un autor la altul. Acum, când a publica o carte este o simplă chestiune de contabilitate pentru unii, boala autorlâcului și plagiatul insolent sunt în floare. În numele unor nefaste „mode” se iau ca „pastișe”, fragmente și texte întregi fără ghilimele, motivând că ... așa e moda în prezent. Dar nu acesta este drumul poetului, nu este viața lui de căutare continuă a cuvântului „ce exprimă adevărul”, (Eminescu). O mare și continuă luptă cu sine însuși, cu lumea și cuvântul este poezia. „Suflet în sufletul neamului” (Coșbuc), nu pentru glorie, premii sau bani scriu poeții, ci pentru că au un prisos de iubire pe care ni-l dăruiesc nouă, fără să aștepte nimic în schimb. Noi trebuie să-i acceptăm și să-i prețuim darul, fiind la înălțimea sensibilității poetului pentru a-i transmite peste timp lumina sufletului său.
Poetul, după cum spunea regretatul Ioan Alexandru, este „coroană de spini pe fruntea generației”, ducând-o spre iluminare prin sacrificiu și împlinire. Poetul este un viu receptacul al aspirațiilor și idealurilor  omenirii și ale neamului său, al suferințelor , nedreptăților  și luptelor generațiilor, năzuințe, patimi și dureri cărora le dă glas în versurile sale. Rilke afirma în „Scrisori către un tânăr poet”:
„Trebuie să laşi să se desăvârşească orice impresie, orice sâmbure de sentiment, în sinea ta, în întuneric, în necuvânt, în inconştient, în sfera ce n-o poate atinge conştiinţa, şi să aştepţi cu adâncă smerenie şi răbdare ora de naştere a unei noi clarităţi; asta, doar asta înseamnă a trăi ca artist: în înţelegere şi creaţie.”
Astfel zi de zi, poetul trebuie să tindă spre desăvârșirea textului poetic.
Hațeg, 5 noiembrie, 20

Lectură într-un timp al derivei...
Spre miezul fierbinte al cuvântului într-un timp al derivei-

Zvârliți în viață și lăsați singuri să ne confruntăm cu necunoscutul din jur și din noi, fără nici un semn de orientare, târâți în derivă de curenți orbi din sinele abisal, noi înșine suntem o enigmă fără sens. N-am ales noi să venim în lume, nu știm de ce am venit, nu știm de unde am venit, nu știm încotro mergem. Nu-l cunoaștem pe D-zeu, nu ne cunoaștem nici măcar pe noi înșine chiar la sfârșitul vieții, niște biete umbre care se cufundă pentru totdeauna în umbră.
Omul, lumea și Dumnezeu, cosmosul și haosul, binele și răul, dreptatea și nedreptatea, ordinea și dezordinea, victoria și înfrângerea, sacrul și profanul, legea și haosul bunului plac, om și animal, tot atâția sfincși care te presează zilnic cu întrebările lor... Retorice întrebări fără răspuns... Cine a fost la început: oul sau găina? Democrație înseamnă libertate fără discernământ sau privilegiile pe care și le votează clasa politică?
La începutul mileniului trei timpul derutat stă descumpănit parcă neștiind în ce direcție să meargă, vrând parcă să se reculeagă întorcându-se spre neștiutele origini, asemeni unui drumeț prin labirint, rămas fără firul călăuzitor spre ieșirea salvatoare...
Și omul resimte în sinele său cel mai adânc această stare confuză, acest „mal du siècle”, acest timp în derivă, când nimic nu mai este cum ar trebui să fie. O stare de toropeală, de epuizare a tuturor forțelor și speranțelor, o stare de sfârșeală a popoarelor și a națiunilor, care și-au pierdut cârma și plutesc în derivă pe oceanul timpului care, asemeni peticului de piele de sagri, devine tot mai mic, surprinzător de neîncăpător pentru toate ce își cer intrare în lume... Important este să nu te ia prin surprindere valul, al nouălea val, cel care se desprinde de țărm, și să te ia cu el în larg, scufundându-te în întunecimile adâncului din tine. Înecat în tine însuți, în comoditatea confortului călduț și al bunului plac imediat, nu vei putea ieși de acolo decât mort, când apele grele și reci de bazalt, te vor lepăda inert la țărmul orb și indiferent, spre stupida mirare a inconștienților care, concentrați asupra viermilor, își potrivesc, scuipându-le, râmele roșii, momeală sigură, în cârligele undițelor cu lansetă. Dacă ești vigilent și nu cazi pradă primului val de entuziasm naiv, mai ai o șansă de a te smulge curentului gregar și de a nu cădea în tine, cel puțin pentru moment...
Orbirea comună a cărnii, a poftei care mocnește în adâncul măruntaielor indivizilor, se dezlănțuie avid într-o luptă a tuturor contra tuturor, luptă din care nu învinge individul, ci specia care de sus comandă totul spre conservarea și perpetuarea ei. E voința oarbă care stăpânește și guvernează existența în toate regnurile. Voința oarbă de a fi a pietrei, a apei, a aerului și a focului, voința celulei vii vegetale și apoi animale, a protozoarelor și apoi a animalelor pluricelulare cu toate genurile, speciile și clasele lor.
Lupta dură pentru existență, pentru a fi cu orice preț, într-un loc cât mai bun și la timpul optim, pentru a supraviețui în războiul tuturor contra tuturor, a impus dreptul cinic și autarhic al independenței indivizilor față de orice convenție socială considerată ca fiind străină naturii.
Omul are nevoie de speranță pentru a merge mai departe, pentru a continua marea sau mica luptă a fiecăruia pentru supraviețuire, are nevoie de iluzii, de himere, de idealuri, de scopuri și cauze motivaționale. Pentru aceasta nu e nevoie să ai stea în frunte, ci să fie oamenii cuprinși de panică, de spaima de a nu fi care îi va transforma în bestii care se calcă în picioare, care calcă pe cadavre, care se dezumanizează pe zi ce trece.
Degradarea continua, iată spre ce duce viața instinctuală, oarbă, unidimensională, limitată doar la nivel vegetativ.
NOSCE TE IPSUM PRIN CUVÂNT ÎN PRIMUL RÂND! Aventurându-te spre miezul fierbinte al cuvântului zi de zi, oră de oră, continui să te cunoști recunoscându-te în sfera valorilor și principiilor prin care te-ai format și ai luptat toată viața pentru ele., să fii prin a nu fi, să ai curajul să trăiești demn în ciuda tuturor nedreptăților soartei potrivnice și a timpurilor vitrege, să-ți urmezi neabătut cărarea îngustă, ducându-ți crucea singur, ba mai ducând și alte cruci în hula și batjocura gregarilor ignari, a filistinilor automulțumiți în suficiența lor plată, a fariseilor intoleranți și feloni. ... și nici atunci nu te vei cunoaște în adâncul tău cel mai ascuns, dar continuă zi de zi!

Raul Constantinescu
Hațeg, octombrie, 2016
*
Raul Constantinescu:  „Spre miezul de foc al cuvântului”

Omul, lumea și Dumnezeu, cosmosul și haosul, binele și răul, dreptatea și nedreptatea, ordinea și dezordinea, entropia generatoare a creației artistice, victoria și înfrângerea, sacrul și profanul, legea și haosul bunului plac, om și animal, tot atâția sfincși care te presează zilnic cu întrebările lor... Întrebări fără răspuns, retorice... Cine a fost  la început: oul sau găina? Democrație înseamnă libertate fără discernământ sau privilegiile pe care cu felonie și cinism și le votează clasa politică?
La începutul mileniului trei timpul derutat stă descumpănit parcă neștiind în ce direcție să meargă, vrând parcă să se reculeagă întorcându-se spre neștiutele origini, asemeni unui drumeț prin labirint, rămas fără firul călăuzitor spre ieșirea salvatoare...
Acum și omul resimte în sinele său cel mai adânc această stare confuză, acest „mal du siècle”, acest timp în derivă, când nimic nu mai este cum ar trebui să fie. O stare de toropeală, de epuizare a tuturor forțelor și speranțelor, o stare de sfârșeală a popoarelor și a națiunilor, care și-au pierdut cârma și plutesc în derivă pe oceanul timpului care, asemeni peticului de piele de sagri, devine tot mai mic, surprinzător de neîncăpător pentru toate ce își cer intrare în lume...
Important este să nu te ia prin surprindere valul, al nouălea val, cel care se desprinde de țărm, și să te ia cu el în larg, scufundându-te în întunecimile adâncului din tine. Înecat în tine însuți, în comoditatea confortului călduț și al bunului plac imediat, nu vei putea ieși de acolo decât mort, când apele grele și reci de bazalt, te vor lepăda inert la țărmul orb și indiferent, spre stupida mirare a inconștienților care, concentrați asupra viermilor, își potrivesc, scuipându-le, râmele roșii, momeală sigură, în cârligele undițelor cu lansetă. Dacă ești vigilent și nu cazi pradă primului val de entuziasm naiv, mai ai o șansă de a te smulge curentului gregar și de a nu cădea în tine, cel puțin pentru moment...
Orbirea gregară a cărnii, a poftei care mocnește în adâncul măruntaielor  indivizilor, se dezlănțuie avid într-o luptă a tuturor contra tuturor, luptă din care nu învinge individul, ci specia care de sus comandă totul spre conservarea și perpetuarea ei. E voința oarbă care stăpânește și guvernează existența în toate regnurile. Voința oarbă de a fi a pietrei, a apei, a aerului și a focului, voința celulei vii vegetale și apoi animale, a protozoarelor și apoi a animalelor pluricelulare cu toate genurile, speciile și clasele lor. Lupta dură pentru existență, pentru a fi cu orice preț, într-un loc cât mai bun și la timpul optim, pentru a supraviețui în războiul tuturor contra tuturor, a impus dreptul cinic și autarhic al independenței indivizilor față de orice convenție socială considerată ca fiind străină naturii. Omul are nevoie de speranță pentru a merge mai departe, pentru a continua marea sau mica luptă a fiecăruia pentru supraviețuire, are nevoie de iluzii, de himere, de idealuri, de scopuri și cauze motivaționale. Pentru aceasta nu e nevoie să ai stea în frunte, ci să fie oamenii cuprinși de panică, de spaima de a nu fi care îi va transforma în bestii care se calcă în picioare, care calcă pe cadavre, care se dezumanizează pe zi ce trece. Degradarea continua, iată spre ce duce viața aservită instinctelor oarbe. NOSCE TE IPSUM PRIN CUVÂNT ÎN PRIMUL RÂND! Aventurându-te spre miezul fierbinte al cuvântului zi de zi, oră de oră, continuu să te cunoști recunoscându-te în cuvintele tale – cariatide ale templului tău interior, unde să fii prin a nu fi, să ai curajul să trăiești demn  în ciuda tuturor nedreptăților  soartei potrivnice și a timpurilor vitrege, să-ți urmezi neabătut cărarea îngustă, ducându-ți crucea singur, ba mai ducând și alte cruci în hula și batjocura gregarilor ignari, a filistinilor automulțumiți în suficiența lor plată, a fariseilor intoleranți și  feloni. ... și nici atunci nu te vei cunoaște în adâncul tău cel mai ascuns, dar continuă-ți actul autocunoașterii zi de zi! Prin gândurile și cuvintele tale vii și adevărate concretizate în fapte demne și altruiste.

Hațeg, 15 februarie 2017
*
Raul Constantinescu - POEZIE ORFICĂ – PROFEȚIE în revista POEZIA, Iași, nr. 1, pag. 185-187

Motto:
„Popoarele – milioanele de oameni din clasele de jos – n-ar ţine sute şi mii de ani la o religie, dacă ea n-ar fi poezie, şi cu atât are o religie mai multă poezie cu cât are mai mult adevăr”. (George Coșbuc: „Adevărul în artă”,1896)

Din negura timpurilor când omul și-a depășit limita vegetativă a existenței și a început să-și pună întrebări despre sine în sensul înțelegerii vieții și a originii sale, în timpul activităților zilnice a observat fenomenele în desfășurarea lor, dezvoltându-și astfel gândirea și limbajul și încercând să-și explice necunoscutul de care era înconjurat, mister care îl provoca mereu la cunoaștere. În fruntea mulțimilor se aflau cei mai înzestrați, cutezători și mai înțelepți, bătrânii, inițiații, magii, preoții, poeții, profeții ca vizionari ai viitorului, cei care prin raportarea la divin își asumau răspunderea conducerii popoarelor spre o viață mai bună, mai dreaptă, mai demnă și mai luminoasă.
Consultând „Dicționarul enciclopedic”, reținem următoarele sensuri esențiale pentru termenul „poezie”: „ (‹ fr., lat.; {s} gr. poiesis „creație”) s. f. 1. Modalitate artistică, exprimând prin multitudinea de sensuri și valori sugestive ale cuvântului, prin limbajul concentrat, metaforic, o cunoaștere specifică, afectivă, a esențelor lumii reale; arta de a scrie versuri; creație literară în versuri.”Astfel, pe parcursul timpului, poezia a evoluat complex, pe lângă lirism incluzând și epicul și dramaticul.
În lucrarea „Sinteze literare” se precizează că „ Etimologic, termenul de poezie provine din fr. poesie, lat. poesis, gr. poiesis, creație", iar cuvântul liric" provine din fr. lyrique, derivat din lyre, lat., gr. lyra, lira", întrucât primele creații de acest gen, datând din Antichitatea greacă, erau recitate cu acompaniament muzical de liră. Muzica, mai apoi muzicalitatea, au rămas, de-a lungul veacurilor, un ideal de atins prin intermediul poeziei, un domeniu în care poezia se întâlnește cu armoniile lumii. Apoi se nuanțează că „Deși, în general, termenul poezie este sinonim cu liricul, cu conceptul de discurs confesiv, în care predomină exprimarea directă a sentimentelor, a emoțiilor și ideilor eului liric, literatura conține și un alt tip de poezie - poezia epică. Aceasta s-a aflat deseori în interferență cu liricul, atât în Antichitate, cât și în timpurile moderne. Poezia actuală redescoperă lirismul narativ și acordă libertate modalităților de expresie ale creatorului.
Termenul grecesc „epikos” sau „epos” înseamnă „cuvânt", zicere", ceea ce se exprimă prin cuvânt ori discurs", genul epic ilustrând intervenția indirectă, prezența discretă a autorului, mediată prin intermediul personajelor și al faptelor povestite.”
Conform dicționarului de neologisme, inițial poetul, „poeta vates” în limba latină înseamnă: „1. profet, ghicitor la romani. 2. (astăzi) poet inspirat, cântăreț. (< lat. vates)”. Observăm aici o suprapunere sinonimică a celor doi termeni: poet și profet, în sensul de prezicător, ghicitor al evenimentelor viitoare, sens comun cu cel al magilor care urmărind mișcarea aștrilor preziceau viitorul. Astfel, de la început poetul avea acces la sacralitate și era un sacerdot, prototipul său fiind însuși Orfeu tracul. Poetul orfic, precum preotul, magul, profetul, aspiră spre divin, spre revelarea misterului sacralității tutelare a vieții omului prin cântarea textului poetic. Începuturile vechii poezii grecești de acum peste 2800 de ani se manifestau ca un cântec monodic executat de cor, apoi de poeții acompaniați de sunete de liră, ca exprimare a sentimentelor conștiinței colective, a eului plural, colectiv. Dacă poeții și aezii greci și latini își cântau monodic versurile în acorduri de liră, urmașii lor medievali italieni, francezi, spanioli, germani etc., trubadurii și truverii, goliarzii, barzii etc., de asemenea își cântau, acompaniindu-se cu chitara, canzonele, șansonetele etc. Astfel avem „Le chanson du Roland”, „El cantar del mio Cid”, „Il Canzoniere” de Francesco Petrarca etc. Având în vedere sinonimia parțială poet/profet, poezie/profeție în sensul de vizionarism/ prezicere a viitorului, se motivează versurile vlahuțiene:

„Unde ni-s entuziaștii, visătorii, trubadurii,
Să ne cânte rostul lumii și splendorile naturii?
Unde ni-s sămănătorii generoaselor cuvinte,
Magii ocrotiți de stele, mergătorii înainte,”
(Al.Vlahuță: „Unde ni sunt visătorii”)
De asemenea Eminescu în poemul „Epigonii” îl prezintă pe poetul Andrei Mureșanu asemeni unui preot și profet al timpurilor viitoare, în strofa constituită ca un viu elogiu evocator:

„Mureșan scutură lanţul cu-a lui voce ruginită,
Rumpe coarde de aramă cu o mână amorțită,
Cheamă piatra să învie ca şi miticul poet,
Smulge munților durerea, brazilor destinul spune,
Și bogat în sărăcia-i ca un astru el apune,
Preot deșteptării noastre, semnelor vremii profet.”

Luând în considerare toate aceste constatări putem conchide că poetul este un profet al timpului său. Poetul autentic apare între oameni aidoma unui sacerdot care oficiază un cult străvechi al inițierii întru rostirea sacră, conectat fiind direct la divin, la sacru, la profunzimi și absolut. Poetul este cel care sub puterea inspirației se cufundă în abisul inconștientului colectiv precum Orfeu în infern, de unde se întoarce cu noi taine existențiale pe care le dăruiește odată cu sufletul/sinele său tuturor prin continuu sacrificiu de sine. Precum șamanii, magii, haruspicii, precum profeții care preziceau viitorul, poetul inspirat este alesul care sondează oracular viitorul, este vizionarul, clarvăzătorul sau altfel spus visătorul care prin continuă jertfire pe altarul cunoașterii se aventurează singur în mister pentru a smulge noi adevăruri ale vieții. Poetul apare ca un prezicător, ca un explorator și depozitar/vigil al tezaurului adevărului pentru care luptă cu sine necontenit, după cum cu totală dăruire spune Eminescu lucid în poezia „Criticilor mei”:

„Dar când inima-ți frământă
Doruri vii și patimi multe,
Ș-a lor glasuri a ta minte
Stă pe toate să le-asculte,

Ca și flori în poarta vieții
Bat la porțile gândirii,
Toate cer intrare-n lume,
Cer veștmintele vorbirii.

Pentru-a tale proprii patimi,
Pentru propria-ți viață,
Unde ai judecătorii,
Ne'nduraţii ochi de gheață?

Ah! atuncea ţi se pare
Că pe cap îți cade cerul:
Unde vei găsi cuvântul
Ce exprimă adevărul?”

Poezia autentică, poezia – sacrificiu plenar și pretutindenar, poezia inițiatică este un act magic, o profeție prin vers, prin cuvântul Dumnezeu de la necunoscutul început din care venim și în care ne întoarcem și ne reîntoarcem neîncetat, aureolați de lumina clipei eterne a extazului și comunicării divine. Poezia se sublimează în athanorul alchimic al cuvântului de aur.Poet orfic te alegi, precum un profet glăsuiești, poezie orfică scrii, profeție scrii! Excelsior!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu