Secolul meu
Acest
secol, îmi pare, dacă‑mi permiteţi, ca o felie enormă de existenţă
plenară, istorică, evenimenţială, uriaşă, greu de cuprins între anumite
limite, ca orice manifestare ce depăşeşte stricta, elementara
normalitate…
A fost cu
siguranţă cel trecut, al XX‑lea! Din păcate (sau, mai ştii, dintr‑un fel
de noroc, mai degrabă ciudat, dar… totuşi noroc?!…), unul dintre cele
mai barbare ale celui de‑al doilea mileniu, comparabil – cel puţin prin
părţile noastre, europene, la Vest, dar şi la Răsărit – cu unele secole
ce au stat la graniţa uriaşă, plină încă de mistere şi uimire, a
prăbuşirii Imperiului Roman, dar şi, prin aceasta, a întregii
antichităţi a continentului, secole numite Ev Mediu, al cărui timp uman,
evenimenţial, numai mediu nu a fost. Vorbim de începuturile lui,
barbarul, goticul, o mişcare amplă, excesiv dramatică a unor mase mari
de indivizi, o formă a unui anume dezechilibru. Aşa cum, da‑da, aşa cum,
într‑un fel, ni se întâmplă şi nouă azi, când ne căutăm o nouă credinţă
după cea pe care am suportat‑o decenii, care zace, se zice, în ţăndări
la picioarele noastre. Şi când suntem îndemnaţi, pur şi simplu, dacă nu
ne putem hotărî, să renunţăm la un asemenea mod de a fi şi de a trăi,
aşezându‑ne comod la masa bogată ce ni se aşterne în faţă, cea a tuturor
necesităţilor zise materiale. Sau tactile. Sau exotice. Dumnezeu mai
ştie ce mai înseamnă azi, la începuturile mileniului al treilea, acest
epitet! În binefăcătoarea absenţă împovărătoare a lui Dumnezeu, ca şi a
tuturor artelor inutile, cu literatura în frunte, începând cu poezia pe
care, o vedem, marile edituri europene nu o mai susţin. Şi cu filosofia,
se înţelege, care, o ştiu mulţi, spre deosebire de ştiinţă, n‑a ajuns
la rezultate perfect controlabile şi certe, nu are cum să fie o disciplină esenţială. Necesară!
Nu
avem ce face, am pătruns într‑un timp, într‑un secol al multor
întrebări şi incertitudini. Celui trecut, al XX‑lea, oho, nu i se poate
reproşa în nici un fel acelaşi lucru. Dimpotrivă, cele trei sisteme
„categorice”, fascismul, nazismul şi comunismul, dârdâiau şi rezonau
asurzitor de atâtea ferme şi ultra‑ferme convingeri, care nu erau
„adevărate” sau înţelese decât dacă duceau şi la entuziasm. Şi, acolo şi
atunci, el însuşi, entuziasmul (politic, ideatic, etic, filosofic, nu
conta!) trebuia, ce mai, să ducă, necesarmente, şi la… credinţă! Astfel
încât azi, printr‑un reflex extrem de simplificat al reacţiunii fizice
şi umane, azi, noi, îmbătrâniţi sau cinizaţi de o experienţă atât de
barbară, de o insuportabilă, să‑i zicem, „originalitate”, ca şi de
pretenţiile ei absolutiste, dacă nu respingem ideea de credinţă sau de
credinţe mai vechi, numite tradiţie, ca şi artele, marea descoperire a
Renaşterii, le suspectăm în orice caz! Nu ni se mai par… corecte, adică
rezonabile, cum se spune în lexicul justiţiar! Ni se spune, din surse
autorizate, că se poate trăi fără un respect exagerat faţă de tradiţie,
dar şi fără, cum să‑i zicem?…, da‑da, de credinţă! Şi toate astea vor fi
obţinute mai lesne dacă coborâm niţeluş steagul ideii de naţiune de pe
lancea sa, un pic prea orgolioasă. A, se înţelege, vorbim doar, în acest
caz, de naţiunile mici şi de, să zicem, cele mijlocii. În cazul celor
mari, pe care unii răutăcioşi le numesc imperii, epitetul şi pânza
naţională va mai fâlfâi un timp, orgolioasă pe aceeaşi lance. Oare nu
seamănă cumva acest mod de a gândi cu ideea leninistă, a dispariţiei
ideii de stat, în adevăratul comunism?
O
splendidă idee furată de la anarhişii italieni şi ruşi, de la ideologul
numit Bakunin, amic al lui Lenin, una dintre acele idei care prin
platitudinea şi prin miraculozitatea speranţelor pe care o dădea atâtor
gânditori, nemulţumiţi pe drept de „mizeria totală a lumii”, de violenţa
care se ascunde în faldurile statului şi a justiţiei sale plac şi au
plăcut multora. Şi le‑au aţâţat nu puţine visuri ce ţin de o psihologie a
dreptăţii, văzută în straiele ei vindicative, de pe la începuturile
organizării umane, înainte să fi existat bazileii atotputernici, preoţii
cu altarele lor sau… nobilii! Zişii aristocraţi, cei vasali şi
încuscriţi doar cu… Zeii, prin sânge, se înţelege, şi prin unica,
inconfundabila naştere!
Secolul pe care îl numesc al meu
face parte, indubitabil, din ceea ce numim Evul Mediu de început, cel
„primitiv”. Acest secol, îmi pare, dacă‑mi permiteţi, ca o felie enormă
de existenţă plenară, istorică, evenimenţială, uriaşă, greu de cuprins
între anumite limite, ca orice manifestare ce depăşeşte stricta,
elementara normalitate, aşa precum oceanul, în revărsările sale
magmatice, seismice, numite tsunami, invadează teritorii vaste
şi sute de mii de existenţe. Da, întreg secolul îmi pare ca un platou
istoric ce s‑a prăvălit, a alunecat, da, a alunecat pe rulmenţii săi
enormi, teribil de zgomotoşi, înapoi, scârţâind şi sfâşiind
barbar, grotesc, tot ce părea calm şi odihnitor, cucerit şi stabilizat
definitiv în morala şi credinţa milioanelor. Da, a alunecat, uruind şi
sfârtecând în timp, înapoi, să zicem, în ceea ce cu toţii
credeam revolut şi încheiat, condamnat şi clasat în arhive. Sau, mai
ştii?, poate… a alunecat înainte?!.. Să fi fost acesta, secolul trecut,
al XX‑lea, de fapt, un posibil, real şi, mai ştii, necesar viitor al
umanităţii şi al posibilei, noii organizări, ceva ce… nu am înţeles?!
Ceva ce nimeni nu a înţeles?!
În
ce mă priveşte, romancierul care sunt, eu am încercat în ultimul
deceniu – în ciuda vârstei zise înaintate sau tocmai cu vitalitatea şi
disperarea, oarecum, de oţel a acestei vârste, care, iată, mă urmăreşte
ca o altă identitate – am încercat, aşadar, să mă achit de obligaţia mea
de, să zicem, meşter al marilor spaţii epice. Şi am dedicat acestui…
secol, uneia din frânturile sale extrem de tipice, de expresive şi
contondente în cel mai înalt grad, numite bolşevism, în care am trăit
decenii insuportabil de lungi o bună parte a Europei, o trilogie
romanescă: Singura cale, Jocul şi fuga şi, peste câteva zile, în această toamnă nesfârşită şi splendidă, va apărea romanul Frica,
scrisă pentru că voiam eu însumi să înţeleg, sau poate, mai ştii, să
re‑trăiesc în felul meu epoca stalinistă care pe teritoriul României nu a
existat realmente decât vreo cincisprezece ani, între 1948 şi, să
zicem, 1964, restul fiind numit otova şi binişor fals „comunism”. Şi,
cum spuneam altădată, re‑inventând ceea ce este, sau ceea ce a fost,
pur şi simplu, cu un anumit, specific şi poate scuzabil orgoliu, ca şi
cu una dintre cheile a ceea ce numim ficţiune. Sau epic!
Iar
dacă întreg trecutul nostru, al naţiunii sau al continentului, îl putem
defini sau expedia sub generoasa şi vaga denominaţie de istorie,
pentru mine, cel puţin, această perioadă, numită stalinism, eu o resimt
– şi sunt convins, nu numai eu! – ca depăşind cu o vigoare şi
sălbăticie de nedescris emblema şi titulatura a ceea ce numim istorie şi
o încarc cu exploziva şi, da‑da, misterioasa noţiune de absolută existenţă!
În ceea ce are ea mai concret, mai rebarbativ şi mai anti‑uman, dacă
vreţi, sau mai ştii, pe dos, în toată, profunda ei semnificaţie umană –
cea a Suferinţei, dom şi cupolă a înţelesului trăirii noastre pe pământ,
o lecţie, pe care eu, personal, am învăţat‑o de la mai marele meu
Meşter în ale epicului, Fiodor Mihailovici Dostoievski.
Da, acest secol este încă o dată al meu.
Nu, nu în sensul imediat că mi‑ar aparţine – posesiunile mele, puţine,
se află în cu totul altă parte! –, deoarece fiinţa mea de carne,
aşa‑zisa biografie a mea s‑a întâmplat pe nava sa, pe „coverta” sa amplă
şi extrem de dramatică, la limita barbariei, o platformă, un peisaj cu
note abrupt primitive şi un orizont adesea macabru. Dar, mai ştii, poate
cu unele luciri profetice?! E un secol ce părea, sau va părea, ca şi
ades citatul de mine Ev Mediu primar, ca o cheie a destinului nostru, al
tuturor? Sau, oricum, măcar al destinului continentului pe care trăim?
Şi pe care ne regăsim mormintele!
Nu,
nu mă dezic de el, de acest secol, aşa cum nu mă dezic de biografia mea
socială, precum unii contemporani obosiţi sau dezamăgiţi din nu se ştie
din ce pricini de ceea ce ar fi trebuit să fie destinul lor,
de propria lor viaţă sau biografie, îmi aparţine şi, dacă va fi şi voia
Lui, îi voi aparţine. Sunt aici şi, ha, ha, era cât pe ce să adaug că încă
sunt aici, ceea ce ar fi fost cu totul neavenit şi fals, cum se scrie
în actele notariale. Nu, sunt cu adevărat aici dintr‑un fel de
eternitate, cea născută odată cu mine. Sigur, unii vor retorca şi faptul
că această „eternitate” arogant invocată e discutabilă, în măsura în
care scrisul meu, adică existenţa mea, cum se zice specifică, literară,
va dăinui! Posibil nu pentru totdeauna, numeroşii mei detractori nu se
află, de data aceasta, în culpă, au şi ei propriul lor adevăr, dacă n‑ar
fi decât popria lor nedumerire, adesea stângaci sau pripit manifestată,
deoarece… într‑un unic sens au şi ei dreptate. Ei nu se aşteptau ca eu
să apar, mai ales în forma şi în sunetul artei care m‑a anunţat şi, se
pare, m‑au confirmat. Măcar pentru unii! Pentru un timp. Care? Cine poate şti, cine poate jura?!…
■ Viaţa mea (II)
Nicolae Breban
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu