Manualele în vremuri tulburi
Auzind,
la un moment dat, atunci, în adolescența ei, în anii ’80, la radio, că
Mihai Eminescu e poetul național al românilor, previzibil, a reacționat
prompt: „Сe tari sunt românii! Ni l-au șterpelit pe poetul nostru național! Eminescu e poetul național al moldovenilor!”
Dacă
vrei să distrugi o națiune, reformează le nesfârșit educația și
tipărește pe bandă manuale alternative. Dacă vrei să distrugi o națiune,
omite din manualele de literatură vârfurile, prin care s-a conservat
identitatea europeană în vremea dictaturii.
Dacă
vrei să distrugi o națiune, trivializează-i eroii și sfinții, ucide în
efigie modelele, bricolând dosarele securității. Un templu se surpă cu
de la sine putere, dacă îi clatini la temelie stâlpii de rezistență
Necunoscute sunt căile istoriei
În
anii de studii m-am apropiat temeinic, prin intermediul programei
școlare și a celei universitare, de culturile câtorva popoare europene,
cu excepția celei… române; e adevărat că aici se impune o nuanță, la
care voi reveni. Pe actele schimbate de-a lungul timpului, în dreptul
locului meu de naștere figurează câteva repere: Uniunea Sovietică,
Republica Sovietică Socialistă Moldovenească, Republica Moldova – ceea
ce îmi creează, din timp în timp, previzibil, confuzii identitare.
Născută în Republica Sovietică Socialistă Moldovenească, la Chișinău, am
avut parte de manuale de istorie,
de limbă, geografie și literatură (și nu numai), în care numele patriei
mele – România – cred că n-a figurat niciodată, lipsind cu desăvârșire,
aproape, orice reper, model sau eveniment legat în mod direct de țara
mea și a unei părți a strămoșilor mei: România. Excepție sunt cronicarii
și clasicii asimilați abuziv culturii moldovenești, între care Miron
Costin, Ion Neculce, Dimitrie Cantemir, Antioh Cantemir, Titu Maiorescu,
Creangă, Eminescu ș.a. Aș putea întocmi o antologie alcătuită din
istorii iscate dintr-un fel de competiție dintre haz și necaz, adevăr și
neadevăr, manipulare și falsificare etc. Una dintre acestea a
povestit-o prozatoarea Liliana Corobca la o întâlnire cu lectorii,
organizată la Muzeul Național al Literaturii Române. Tânăra scriitoare
învățase, pe vremuri, la școală, că Mihai Eminescu e scriitor național
moldovean; auzind, la un moment dat, atunci, în adolescența ei, în anii
’80, la radio, că Mihai Eminescu e poetul național al românilor,
previzibil, a reacționat prompt: „Сe tari sunt românii! Ni l-au
șterpelit pe poetul nostru național! Eminescu e poetul național al
moldovenilor!”. Replica aceasta l-ar face să râdă cu poftă pe un
inițiat, după acea izbucnire firească urmând o liniște care te reduce la
tăcere. Evident că din manualele școlare sovietice lipseau nu puține
istorii, evenimente, modele, legate ombilical atât de înstrăinata și în
ziua de azi Bararabie, cât și de România, numită sub dictatură Republica
Socialistă România. Mai târziu voi afla că din manualele editate în
Republica Socialistă România lipsea numele pământului românesc
înstrăinat – Basarabia, tot ce ține de istoria acesteia fiind amputat.
Pentru
mulți copii și adolescenți din spațiul Basarabiei sovietizate era
contrariant și de neînțeles, de pildă, ce caută Chirița la Iași și, mai
cu seamă, cum de comunică fără translator cu locuitorii vechii și
legendarei Cetăți, sau din ce cauze podurile bunicilor erau tixite de
cărți și reviste scrise într-o limbă la care aveam acces noi, românii
din Moldova de dincolo de Prut, elevi ai unui liceu de elită de la
Chișinău, pentru că învățam limba franceză din clasa întâia primară! Să
ai acces la limba strămoșilor tăi prin intermediul unei limbi străine?
Ce întortocheată și de neînțeles mai e, uneori, istoria! Și ce
bulversantă pentru un spirit în formare a fost descoperirea asemănării
izbitoare dintre română și limba așa-zis moldovenească! Întrebările
curgeau spre profesorii care se tot uitau cu coada ochiului la ușa de la
intrare, spre părinți, spre bunici… Spaima și un stil de viață disputat
de puseuri schizoide era răspândit la scara socială sub dictatură.
Spaima care dizloca destine, vieți, oameni. Nu voi uita nici în mormânt
murmurul excedat al Tatălui meu, Semion: „Ascunde-te, nu arăta ce ești”,
„Ești un pericol, oprește-te”. Citeam, reciteam amândoi aceleași cărți,
apoi se convoca statul major (fie în bibliotecă, fie în bucătărie) și
discutam pe marginea lecturilor proaspete, părintele meu fiind excedat,
nu rareori, de comentariile mele pe marginea celor citite. Nu voi uita
nici lecțiile date de Tatăl meu, militar în trupele de elită ale
aviației: „Trebuie să-ți asiguri independența absolută, pricepi?
Independența înseamnă să fii ceea ce ești”. La întrebarea mea: „Ce
sunt?” venise răspunsul, ca o lovitură de secure: „Un om puternic!”.
Loviturile de secure nu se pun în discuție. Nici cascadele de întrebări,
la care voi aștepta răspunsul potrivit, uneori-adeseori, decenii: Ce
este un om puternic? Din ce trăsături e construit corpul lui psihic?
ș.a.m.d. Țin minte dezamăgirea părintelui meu, care provenea dintr-o
familie de oameni serioși, o familie înstărită (profesori de fizică,
matematici), când l-am anunțat solemn (și acum râd în hohote de acea
solemnitate, care nu admitea comentarii) că voi fi poet.
Majoritatea
lecturilor formatoare le-am făcut pe cont propriu la Biblioteca „N.K.
Krupskaya”, la etaj, unde exista o secție specială pe a cărei ușă de
intrare se regăsea următoarea inscripție: Literatură străină.
Este locul unde am descoperit o planetă uriașă – patria mea, a moșilor
și a unei părți a strămoșilor mei, despre care știam atât de puține
lucruri, și cele puține cunoscute nu mă lăsau să șomez, fiindcă mă
întrebam, mereu și mereu, cât adevăr conțin! Planeta uriașă,
contrariantă, cvasinecunoscută, descoperită în sala care adăpostea mii,
sute de mii de tomuri ținând de literatura străină? Literatura, limba și
istoria română (această disciplină, între multe altele, era, și ea,
cenzurată, după cum se știe, și în România bolșevizată). Acolo, la acel
etaj, în acea sală, revăzută de curând în timp ce, pur și simplu, mă
sufocam de emoție – eu, tocmai eu, care îmi stăpânesc inteligența
emoțională – am citit și recitit clasicii și contemporanii literaturii
române, mulți, foarte mulți dintre ei inexistenți în manualele din
Basarabia sovietizată. Acolo mi s-au limpezit o sumedenie de realități
interzise în viața de zi cu zi sau explicate pe sfert sau pe jumătate de
bunici, mătuși, rude de dincolo de Prut, care ni se părea – ori de câte
ori ne revedeam, mai rar decât ne-am fi dorit – că vin dintr-o lume
diferită, deși gândeam, vorbeam, visam și citeam în aceeași limbă. Pe
măsură ce realitățile conturate de lecturile făcute în baza unui program
urmat cu o voință de nezdruncinat – o voință lesne de confundat cu un
tip ciudat de manie –, așadar, pe măsură ce realitățile se limpezeau
înlăuntrul meu, realitatea culturală și istorică din jurul meu nu înceta
să mă contrarieze, uimindu-mă, reducându-mă la tăcere și aducându-mi
alte și alte argumente în favoarea întârzierii în lumea cărților. În
primele tinereți, adesea aveam senzația că mi s-au răpit cei mai frumoși
ani, în care multe lucruri din cele învățate conțineau tone, megatone
de adevăruri spuse pe jumătate, pe sfert sau nici atât. Un adevăr spus
pe jumătate riscă să creeze o realitate falsă, dacă nu de-a dreptul
calomnioasă.
Manuale cenzurate…
într-un regim democratic?
Din
anii adolescenței și ai primei tinereți, am tratat România și tot ce e
românesc, ca pe un vis, aproape. Da, România, și astăzi, a rămas pentru
mine un vis, un vis atât de frumos, minunat și real, în egală măsură…
Prin urmare, s-ar putea să fie, măcar din când în când, ceva mai mult
decât un vis. Și, ca să-mi fac curaj, în continuare, trăiesc în aerul
marilor oameni care au construiat țara mea, țara noastră. Ca să-mi fac
curaj… mie însămi și tinerilor de azi, elevilor, studenților, care –
uimitor – trăiesc aceeași experiență, aproape, deși, la ora actuală,
România nu se află sub ocupație străină, cel puțin în formă. Și acești
tineri, puberi, adolescenți în formare, învață în baza unor manuale de
limbă, literatură română și istorie, din care modelele și reperele, în
majoritatea lor, au fost eliminate!
Am
întârziat îndelung asupra manualului de literatură română pentru clasa a
XII-a cu un amestec de stupoare, uimire și revoltă, eșuate, în cele din
urmă, în vechea frază transformată în tic, aproape: înțeleg că nu mai
înțeleg nimic. Și m-am gândit cu admirație la profesorii curajoși pe
care i-a adus în viața mea Cerul și care mi-au pus în brațe cărți, liste
de autori canonici, formându-mă temeinic, așa încât oriunde m-aș afla
în lume, îmi regăsesc spatele drept, căci sunt departe de a resimți
complexe de orice tip. Ori de câte ori mă gândesc la profesorii Ana
Chioibaș, Ana Platon, Sergiu Pavlicencu, Silvia Olșansky, Boris Volosatîi ș.a., simt cum ceea ce numim corpul psihic
mi se umple de căldură și recunoștință. De la ei, profesorii mei, și,
în primul rând, de la membrii familiei mele, inclusiv părinții
părinților mei, am învățat enorm! Și acum, amintindu-mi istorii de pe
vremuri, continui să învăț de la ei, sfinții, călugării albi
– cum le spun cu dragoste – revitalizând acea Sorbonă a celor șapte ani
de acasă și a celor 16 ani de studii intense, când mi se părea că
istoria, cu meandrele și căile ei necunoscute, mi-a răpit, spuneam,
enorm de mult timp, că trebuie să reușesc să recuperez, să ard etapele
de formare, să repar ceea ce se poate repara, că am timp atât de puțin
și că timpul se cuvine locuit – se cuvine onorat, așa cum se onorează
Viața, minunatul dar care este Viața – cu seriozitate! De când mă știu
am tratat viața cu o exasperantă gravitate. Gravitate care uneori se
întoarce împotriva mea. Dar ce șansă, Doamne, că ai gândit câteva
refugii pentru cei croiți din același aluat: lecturile, râsul, umorul,
călătoriile, muzica, în special, cea clasică, romanticii, în a căror
rază mă simt ca delfinii în ape… Сe șansă unică e să-i ai printre
prietenii cei mai apropiați pe Homer, Dante, Shakespeare, Nietzsche,
Dostoievski, Pușkin, Eminescu, Blaga, Bacovia, Nichita Stănescu și alte
spirite câteva superioare, ultravii și neașteptat de prezente în
realitatea văzută, uneori, adeseori, ca o realitate de fum, o lume
neobișnuită și stranie, prin care treci pe jumătate fascinat, pe
jumătate contrariat, cu gâtul sucit spre modelele uriașe pe care le
iubești, descoperindu-le, mereu, din alte unghiuri.
Ca
milioanele de tineri în formare în epocă real-socialistă, tinerii de
azi, în democrație, nu au acces decât cu excepții la literatura română
de vârf. Din demersurile făcute în sprijinul reformelor succesive ale
educației se resimte puternic că întregul sistem de predare a materiilor
incluse în programa școlară, inclusiv a literaturii române, în liceu,
este deficitar ca viziune culturală țintind valorile naționale de vârf.
Dacă pe vremuri manualele erau cenzurate de cerberii stalinismului și,
mai târziu, ai real-socialismului, acum, în condițiile unui regim
democratic, manualele destinate formării elevilor pare că sunt drastic
revăzute, deci, cenzurate, de cerberii politicii corecte și ai
globalizării înțelese greșit, ca prilej de clătinare, deci, de anemiere a
identității naționale a popoarelor membre ale Uniunii Europene. Printre
cei care girează asemenea demersuri maligne e cel puțin straniu să
regăsești profesori de un real prestigiu.
În interviul intitulat Națiunea română este aptă de democrație (Contemporanul. Ideea Europeană nr.
1/ 2020), între alte subiecte abordate în stil brebanian – lesne
recognoscibil: un stil intempestiv, marcat de accente de un radicalism
nietzschean – N. Breban a vorbit despre manualul de literatură pentru
clasa a XII-a. Ce face M. Martin în replica d-sale (v. Precizări privind neadevăruri și exagerări în Cotidianul 7 ianuarie 2020)?
Dl
M. Martin îl atacă pe marele creator și îi sugerează să consulte
programa școlară și manualele alternative. E o situație aceasta care-mi
readuce în actualitate exemplul dat de Mihai Ralea,
referitor la polemica dintre două studente. Excedată și văzând că
pierde teren în toiul unei dispute, una dintre ele exclamă că cealaltă e
tuberculoasă, recurgând la un procedeu neonest intelectual vorbind și
trădând astfel o carență de caracter. În cazul unei dispute literare la o
idee se răspunde cu o idee, la un argument se răspunde cu un argument.
Or, universitarul Martin schimbă discuția la nivel esențial, făcând ceea
ce se cheamă o diversiune logică. În loc să răspundă la idee cu altă
idee, la un argument cu un alt argument, d-sa face ceea ce se cheamă un
atac la persoană, adică discută persoana domnului N. Breban, îl acuză de
agresivitate, de faptul că este grăbit, revoltat, de faptul că
romancierului Breban nu-i sunt străine „necunoașterea, nepregătirea și
neglijența” ș.a. Apoi recurge la alte diversiuni logice: programa
școlară și manualele alternative. Din ce motive – după ce îl atacă pe
domnul N. Breban – prof. Martin aduce în discuție manualele alternative,
ocolind fondul discuției? Pentru că fondul discuției – manualul de
literatură pentru clasa a XII-a – e o catastrofă, girată de prof.
Martin. Referitor la manualele alternative, ultraelogiate și invocate cu
asupra de măsură de M. Martin, teamă mi-e că acestea – și mai exact
spus, și acestea – au creat degringolada în învățământul
preuniversitar, concurând reformita ce-a cuprins educația
preuniversitară răstimp de circa trei decenii și îmbelșugând câștigurile
editurilor care și-au dat concursul la această situație deplorabilă, a
cărei consecință este analfabetismul funcțional ce-a atins cota
alarmantă de peste 44 %.
O altă diversiune logică la care recurge dl Martin e comparația dintre un interviu acordat de romancierul Breban și Punctul de vedere al Academiei Române privind unele aspecte ale învățământului preuniversitar din România. Manualul de literatură pentru clasa a XII-a, manualele alternative, programa școlară și Punctul de vedere al Academiei Române privind unele aspecte ale învățământului preuniversitar din România
alcătuiesc planuri distincte, subiecte de discuție distincte. Din ce
motive sunt aduse laolaltă într-o polemică, ocolindu-se fondul
chestiunii – manualul de literatură pentru clasa a XII-a? Întreb în stil
condondent: pentru că domnul Breban e… tuberculos? Ei bine, nu e! După
ce domnul Breban l-a întrebat pe dl prof. Martin la Târgul de carte
Gaudeamus ce-i cu manualul de literatură al cărui coordonator este,
dinspre dl prof. Martin a venit o replică năucitoare, nu-i așa?: – Păi,
de unde să știu ce-au făcut fetele alea? Referindu-se la
profesoarele Elisabeta Lăsconi Roșca, Carmen Ligia Rădulescu, Rodica
Zane, nu-i așa? Distanța dintre acea replică, emisă la Târgul de carte
Gaudeamus, și replica publicată în prestigiosul Cotidianul în
data 7 ianuarie 2020 e cel puțin halucinantă. Și mă întreb în ce mod o
să-și ceară scuze dl prof. M. Martin în fața zecilor, a sutelor de mii
de elevi, care au citit manualul de literatură pentru clasa a XII-a,
dar, mai cu seamă, ce și cum ar putea repara scuzele d-sale?
Confuzia
– deliberată? – a planurilor la care recurge dl prof. M. Martin e
departe de a fi de nivelul d-sale. Ce-ar fi ca un profesor de la școala
înaltă de aviație, de cum apare o problemă în timpul aterizării unui
avion, să-l trimită pe pilot… la școală sau la unul din manualele
alternative, punându-i la dispoziție câteva rafturi generoase? Ce-ar fi
ca un profesor de neorochirurgie, de cum apare o situație la limită în
cazul unui pacient aflat pe masa de operații, să-l expedieze la școală
sau să-l îndemne pe neurochirurgul pomenit în acea situație să consulte
câteva rafturi de manuale alternative? De acord, aviația și
neurochirurgia nu au legătură cu literatura – domeniu ale căror vârfuri
(între care e și Nicolae Breban, care, alături de alți scriitori – care
sunt departe de a fi o armată – au păstrat identitatea europeană a
culturii române în timpul dictaturii, devenind scriitori canonici)
conservă identitatea unei națiuni, deservită de manualul de clasa a
XII-a, al cărui coordonator e dl prof. M. Martin, care e – în altă
ordine de idei fie zis – membru al Grupului de Dialog Social, nu-i așa?
Am scris nu o dată despre importanța și rolul GDS – finanțat copios de
„marele patriot român” G. Soros – în polarizarea centrilor de influență
în cultura postcomunistă și, respectiv, prin unii membri, în mineriada
mediatică sau odiseea cenesasică de acum câțiva ani, nu-i așa? Revista 22
– după cum se știe – a atacat nu o dată Academia Română, inclusiv
membrii conducerii celui mai înalt for științific și cultural al țării.
Nicolae Breban nu are dreptate…
Ascunzându-se
după fraze bombastice, menite să pună în discuție diverse metodologii –
definite într-un limbaj greoi, alambicat și anost – în defavoarea
operei, a obiectului de studiu propriu-zis,
manualul de clasa a XII-a la care facem referire – fondul chestiunii
aflate în discuție – taie din start setea de a citi și exclude vârfurile
lietraturii române, între care Mihai Eminescu, Titu Maiorescu, Ion
Creangă, I.L. Caragiale, Liviu Rebreanu, fondatorul romanului românesc,
Hortensia Papadat-Bengescu, Lucian Blaga, G. Călinescu, Emil Cioran,
Ștefan Bănulescu, Mircea Eliade, Panait Istrati, Dumitru Radu Popescu,
Augustin Buzura, Nicolae Breban, Eugen Uricaru, Leonid Dimov, Cezar
Baltag ș.a. Din opera unor spirite ca, de pildă, Bacovia, Arghezi,
Ștefan Augustin Doinaș și ale altor vârfuri ale literaturii din perioada
postbelică, între care Ileana Mălăncioiu și Ana Blandiana, sunt citate
texte literare departe de a face parte din palmaresul excelenței acestor
autori canonici. Acest manual e, pur și simplu, o catastrofă. Și aici
domnul N. Breban nu are dreptate, afirmând că e o mârșăvie. E o
catastrofă, după cum am spus! Cu ce se alege dintr-un asemenea manual un
tânăr în formare? Dacă avea obiceiul de a citi, spuneam, setea de noi
lecturi îi va fi, cred eu, ucisă în fașă, căci asemenea manuale lasă
impresia că literatura română e o literatură minoră, și dacă e minoră,
prin urmare, nu merită efortul de a o cunoaște!
Literatura
unei națiuni vorbește despre identitatea acestei națiuni. O parte din
actualele manuale ating o performanță malignă unică: din paginile lor
sunt excluse, în libertate și democrație, inclusiv spiritele care sub
dictatură au luptat pentru conservarea europenității culturii române,
dăruind acesteia opere majore, pe care și le-ar dori oricare dintre
națiunile membre ale Uniunii Europene. Cum și cine va explica din ce
motive în respectivul manual lipsesc cei câțiva erudiți români, de
factură mitteleuropeană: Ion Ianoși, Nicolae Balotă, N. Steinhardt, Ion
Vianu, Virgil Nemoianu sau Alexandru Ciorănescu? Din ce cauze obscure nu
sunt prezenți cu opera lor, așa cum se cuvine, în paginile aceluiași
manual, G. Călinescu, Eugen Lovinescu, Nicolae Manolescu și Eugen
Simion? Probabil, citind aceste rânduri, dl prof. Martin mă va trimite
la școală… sau la manualele alternative. Sau va compara acest text
polemic cu exemplarul și curajosul Punct de vedere al Academiei Române privind unele aspecte ale învățământului preuniversitar din România.
Repere
de un calibru comparabil cu cele de mai sus lipsesc sau sunt tratate
din vârful buzelor și în manualele de istorie, Ministerul Educației
postcomuniste făcând eforturi, printr-o serie de experți al căror nume
refuză să le facă publice, să desființeze istoria, limba și literatura
română, comasându-le sub titluri exprimate într-o păsărească politic
corectă, păsărească ce nu transmite nimic, da, cu o excepție: golul. Științele comunicării, limbaj și comunicare
și alte expresii, la fel de goale de conținut, trădează intenția de a
distruge identitatea națională, creând pe locul gata format de matrița
real-socialistă a omului șters, lipsit de personalitate, de tradiție,
identitate și credință, matrița individului hipertehnicizat, a unui
robot pregătit să fie conectat docil la inteligența artificială,
conectată ea însăși la un epicentru computerizat, ce-l va manipula fără
reale dificultăți. Un om neșcolit, un om neinformat, lipsit de cultură,
decontectat de la identitatea sa, lipsit de părinți – cuvintele mama și tata
fiind înlocuite deja în Franța și Italia, bunăoară, cu ștersele și
lipsitele de viață noțiuni: tutore 1 și tutore 2 – un asemenea om devine
ușor manipulabil. Trăim timpuri în care istoria – mă refer la istoria
scrisă corect, în baza documentelor și în spirit nepărtinitor, excluzând
din start cărțuliile rollerilor postdecembriști, cărora nu le fac
onoarea să le spun numele – așadar, istoria ne dă lecții, atrăgându-ne
atenția asupra lecțiilor trecutului, neînvățate, probabil, decât la
suprafață. Teamă mi-e că atât neoliberalismul, cât și neomarxismul, după
ce și-au arătat, în perioada postdecembristă, fața brutală, de circa un
deceniu recurge la masca vicleniei și, ca pe vremuri, la masca
progresului. Oportuniștii de ieri s-au remodelat și ei, actualizându-și
instrumentele și exercitându-și atribuțiile prin menținerea deliberată,
la suprafață, a unui haos. Haos, care, în realitate, ascunde un nivel
extrem de bine organizat și bine finanțat printr-o rețea de ong-uri,
aflate la galaxii distanță de interesele naționale, printre acestea
figurând – în chip firesc pentru o țară europeană care se respectă,
respectându-și, totodată, tradiția, credința, cultura, înaintașii,
reperele modelatoare – integritatea teritorială, păstrarea bogățiilor
umane, naturale, educația, familia, tradiția, identitatea, credința.
Dacă vrei să distrugi o națiune,
reformează la nesfârșit educația
și tipărește pe bandă manuale alternative
reformează la nesfârșit educația
și tipărește pe bandă manuale alternative
Dictatura
nu excludea nici cultura, nici educația, ci le folosea ca instrumente
de propagandă. Politica de azi, cea așa-zis corectă, le exclude din
start, subfinanțându-le, reformând la nesfârșit învățământul și
recurgând, în schimb, la serviciile unor intelectuali publici sau,
direct vorbind, la serviciile oportuniștilor, care sunt departe de a fi
puțini, tăcuți, sau retrași aidoma unor monahi (se retrag și devin
tăcuți ca lebedele, când sunt atacate valorile naționale – de pildă, în
cazul Mircea Vulcănescu – și redevin, brusc, ultrazgomotoși când mai
bricolează un set de file de dosar extrase
din rafturile CNSAS), în nu puține cazuri cenzura economică spunându-și
răspicat cuvântul. Capul plecat sabia nu-l taie – îl corupe. Dacă vrei
să distrugi o națiune, reformează le nesfârșit educația și tipărește pe
bandă manuale alternative. Dacă vrei să distrugi o națiune, omite din
manualele de literatură vârfurile, prin care s-a conservat identitatea
europeană în vremea dictaturii. Dacă vrei să distrugi o națiune,
trivializează-i eroii și sfinții, ucide în efigie modelele, bricolând
dosarele securității. Un templu se surpă cu de la sine putere, dacă îi
clatini la temelie stâlpii de rezistență. Ce urmează după ce îi clatini
binișor stâlpii? Manuale alternative, materii alternative sau grupate
sub titulaturi cel puțin ciudate, sunând a lipsă de personalitate. Apoi,
profesori alternativi, părinți alternativi, tradiție alternativă. Care
să fie scopul unor asemenea demersuri? O țară alternativă?! Brrrr. Adică
o țară second hand, vorba fostului președinte al țării,
servit, sprijinit de o seamă de intelectuali publici, intelectuali de
curte, unii dintre aceștia membri ai GDS, nu-i așa? Ca, de pildă,
colegii dlui prof. Martin de la GDS: Monica Macovei, H.R. Patapievici
și… Să continui?
Teamă mi-e că o
parte a lumii contemporane s-a transformat într-un imens teren de
implementare a șigaliovismului, mai exact, a soluției propuse de
revoluționarul anarhist Șigaliov din romanul dostoievskian Demonii,
care prefigura o situație izbitor de asemănătoare cu ceea ce am început
să vedem în jurul nostru: „Dumnealui [Şigaliov] propune, ca o soluţie
finală a problemei, diviziunea omenirii în două părţi inegale. O a zecea
parte capătă libertatea personală şi dreptul neîngrădit asupra
celorlalte nouă zecimi ale omenirii. Aceste nouă zecimi trebuie să-şi
piardă personalitatea şi să se transforme într-un fel de turmă şi
printr-o supunere nelimitată să atingă, pe calea unei regenerări
succesive, o stare de inocenţă primitivă, un fel de rai primitiv, deşi
vor trebui totuşi să lucreze. Măsurile propuse de autor pentru
deposedarea celor nouă zecimi din omenire de libertatea voinţei şi
pentru transformarea lor într-o turmă, pe calea reeducării mai multor generaţii, sunt absolut remarcabile, se bazează pe date naturale şi sunt foarte logice”. (s.n.) În scopul instaurării raiului primitiv,
invocat în profetica frescă dostoievskiană, se folosesc varii
instrumente: de la o parte a presei vorbite și scrise până la manuale.
Manuale prin care răstimp de decenii se pune umărul la formarea hibrizilor culturali, despre care scria aplicat Mircea Eliade – neînzadar atacat după 1990 (prin ideile lor și felul de a fi despostic
– aici Șigaliov are dreptate – oamenii de seamă fac o punte peste
veacuri, deci, oamenii de seamă sunt, în esență, o catastrofă) – în
profetica d-sale conferință Profetism românesc. Destinul culturii românești. (1953)
Dincolo
de jocurile vanităților și ale orgoliilor, dincolo de luptele pentru
influență și putere – și susțin acestea răspicat, tăios și ferm –, prin
atacurile asupra vârfurilor canonice ale culturii române, prin atacurile
asupra instituțiilor culturale emblematice ale națiunii române
(Academia Română, Patriarhia Română ș.a.), prin atacurile asupra
valorilor fondatoare (familia, cultura, credința, tradiția, istoria,
educația în spiritul și lumina acestor repere) este atacată națiunea
română, căci e limpede faptul că inclusiv realitatea socială, culturală
și politică de azi – la cea românească mă refer, pentru că aici am văzut
lumina zilei, aici am crescut, am fost formați, iubiți și tot aici am
dăruit lumină și am primit lumină – prefigurează destinul de mâine al
națiunii române, destin la care se referă autorul conferinței invocate
adineaori, spre al cărui sfârșit scriitorul român cunoscut pe tot
mapamondul – și atacat la el, acasă – se întreabă: „Printr-un miracol,
sămânţa Romei nu s-a pierdut după părăsirea Daciei de către Aurelian —
deşi această părăsire a însemnat o adevărată catastrofă pentru
locuitorii bogatei provincii. Dar Europa îşi mai poate îngădui această a doua părăsire a Daciei în zilele noastre?
Făcând parte, trupeşte şi spiritualiceşte, din Europa, mai putem fi
sacrificaţi fără ca sacrificiul acesta să nu primejduiască însăşi
existenţa şi integritatea spirituală a Europei? De răspunsul care va fi
dat, de Istorie, acestei întrebări, nu depinde numai supravieţuirea
noastră, ca neam, ci şi supravieţuirea Occidentului”.
În
aceste vremuri la suprafață tulburi, educația, cultura și istoria, de
bună seamă, devin vital necesare, pentru că prin aceste pârghii se cuvin
aduse în prim planul vieții sociale, culturale și politice, reperele
naționale reale, elita reală. Modelele vii revin în actualitate cu acel
calm specific valorilor reale, invocat de eruditul drag inimii mele –
Virgil Nemoianu. Și cine să apropie tinerii de modelele reale dacă nu
părinții, bunicii și profesorii? În Japonia, la ceremoniile de la palat,
singurii care nu-și pleacă fruntea în fața Împăratului sunt
Învățătorii! Rolul și locul acestor formatori de conștiințe se află în
capul listei lucrurilor importante. La noi, în România, „școala este
așezată tot mai mult la marginea societății, dascălii sunt
desconsiderați, iar cărturăria a ajuns ținta ironiilor – scrie istoricul
Ioan-Aurel Pop –. Pentru îndreptarea situației, ar fi de ajuns ca
decidenții politici români să cunoască motto-ul de la intrarea
Universității Stellenbosch, din Africa de Sud, să și-l însușească și să
ia măsurile care se impun: «Distrugerea oricărei națiuni nu necesită
bombe atomice sau rachete balistice intercontinentale. Este nevoie doar
de scăderea calității învățământului și de permisiunea fraudei la
examenele studenților. Pacienții mor în mâinile unor asemenea medici.
Clădirile se prăbușesc, fiind construite de asemenea ingineri. Banii se
pierd în mâinile unor asemenea economiști. Dreptatea se evaporă în
mâinile unor asemenea judecători. Crahul învățământului este crahul
națiunii.» Școala prost făcută poate îngropa o națiune, așa cum școala temeinică și așezată asigură bunăstarea și gloria unei națiuni”. (s.n.)
Din
ce motive opoziția atât de puternică în fața firescului, a valorilor
fondatoare și a identității, atât sub dictatură (cu nuanța că dictatorul
Ceaușescu a instrumentalizat naționalismul, deci, l-a distorsionat
plasându-l într-o matrice falsă) și în democrație? Qui prodest? Unii dintre noi intuim cu o precizie buimăcitoare răspunsul la această întrebare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu