Cronica semnată de Daniel Marian la volumul „calea victoriei”, de
Nicolae Silade, caută un suport în print, întrucât, deși este de
actualitate, Actualitatea literară nu-și permite să o publice.
================================
Escale pentru caravana preludiilor ludice
(Nicolae Silade – „calea victoriei”, Ed. Cartea Românească Educaţional, 2019)
================================
Neînfrânat ontologic şi cu precădere deontologic în
selectivitate, vecin cu protipendada fantasmelor (ne)cuminţi. Cu mare
nevoie de ducă înspre spaţii nostalgice adunate din memorii personale
ori colective. Poetul îşi croieşte minuţios itinerariul prin
prea-concret, atribuindu-i însă conotaţii speciale, dibuite şi culese cu
grijă din panoplia de momeli pentru nemaiîntânit. Se nimereşte nu se
ştie cum, tandru ca un busuioc de sub perna domniţelor de poveşti,
culege bucle discrete de vise pe care le prinde la cingătoare.
O caracterizare aproximativă a lui Nicolae Silade, plimbăreţ
acum pe „calea victoriei”, la braţ cu lirismul său binecunoscut ca
exuberant, debordant încât nu poate fi cuprins decât rareori în forme
predilecte, acela cu prescurtări, cu fragmentări, cu simbolistici
entropice. Melancolic până în măduva simţurilor, după acele repere şi
întâmplări ce în alte vremuri luaseră graiul plaiurilor, târgurilor,
mărilor şi ţărilor până în necuprinsurile lumii.
Asta
ar fi îndeajuns despre poet, oricum el este un exponent al modei
modestiei la rang de mare minune în epoci de neapărată, autoimpusă
elocvenţă. Uneori aprioric, alteori însă cu puternice influenţe ce
respiră din propriul parcurs consecvent, felul de a scrie este accesibil
oricărui iubitor de poezie, intrigând pe undeva funcţionarii
lingvisticii.
În claritatea şi acurateţea texturii
constă de altfel principalul atu al scrierilor lui Nicolae Silade,
precum şi în nonşalanţă şi nedisimulare. Poezia poate fi apucată din
toate părţile, e un aranjament logistic circular, ai zice că poetul
scrie pe sferă în loc de plan, nu pe sfera boţită pământească, dar nici
pe planul colii de hârtie pentru împăturat lucruri, gânduri, sentimente.
Inspirat exemplu de meditaţie pozitivă într-un cadru
relaxat dincolo de preconcepte şi de griji... „ce frumos ce bine ce
binecuvântare să fii barman dj ospătar la mare mai știi ce spunea ezra
pound despre meseria asta de poet unde trebuie să-ți storci creierii
întruna mai bine să fii salvamar mai bine din cabina ta să privești cum
se pierd în zare bărci de pescari de agrement veliere vapoare să asculți
muzică de film dintr-un film în care joci chiar tu să te vezi cum
salvezi bouche-à-bouche cele mai frumoase domnișoare ce bine să ajungi
în port ca ulysses și epava tot la zece metri de țărm” (j’adore sau 10
pentru costinești - XIV).
Dezinhibarea este adusă şi
etalată aici ca o providenţă în calea obstacolelor societăţilor tot mai
fade în alunecarea spre absurd. Acest lucru petrecându-se sub diverse
forme în întreg cuprinsul acestei proaspete efuziuni de o convingere şi
sensibilitate aparte.
Un alt model de abordare a
plăcerilor simţirii, ceva mai năstruşnic, îl regăsim aici: „ce forme ce
cururi ce țâțe vezi aici nu vezi nicăieri poate doar în filmele porno în
filmele porno fără sex dar aici nu e film ceea ce vezi aici se filmează
aici și tot aici se urmărește și filmul e un cinema subacvatic aici o
realitate ireală care te bucură dacă nu te gândești la nimic care te
întristează dacă te gândești la timpul tău la veșnicia ta bine sunt doar
vorbe acestea știi și tu că nu există decât existența acea existență
această existență care nu încetează să existe” (j’adore sau 10 pentru
costinești - V).
Poemele în proză ale lui Nicolae Silade
dau un accept în plus poeticului în defavoarea prozaicului, el conduce
la succes această formă lirică mai rară, ţinta pe care şi-a fixat-o
merită aşadar aprecierea noastră ca fiind tangibilă semn cu semn. Cât
despre punctuaţia nenecesară discursului liber, pe altă planetă...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu