România citeşte Contemporanul. Ideea europeană!
Ce
a făcut de la excelent în sus revista? A adus Academia mai aproape de
public, i‑a făcut cunoscute campaniile pentru latinitate…
„Cine nu se poate jertfi pe sine
nu va convinge niciodată pe nimeni”.
Traian Dorz
nu va convinge niciodată pe nimeni”.
Traian Dorz
Ce a făcut bun, în primul rând, revista Contemporanul. Ideea europeană? A replicat intelectualilor elastici, chipurile open mind,
puşi să creeze derută axiologică. Spune Nicolae Breban că eroarea nu
este credinţa sinceră într‑un ideal (fiecare credinţă trebuie
respectată, zic eu), ci laşitatea de a te descotorosi de ea. Să suporţi
consecinţele (şi prozatorul le‑a suportat cu vârf şi îndesat) e o formă a
luptei, la fel ca rezistenţa la cântarea sirenelor corectitudinii politice. Citesc în Omul recent: „Corectitudinea politică este un decret de comportare socială, pe care o minoritate luminată îl impune unei majorităţi înapoiate.
Majoritatea vizată de modificarea de comportament social cerută de
corectitudinea politică este înapoiată deoarece foloseşte clişee de
comportament nu îndeajuns de progresiste. Aceste clişee de comportament
trebuie modificate. Cum? Declarând că sunt reacţionare, ofensatoare,
împotriva drepturilor omului etc. De unde ştim că sunt aşa cu adevărat? O
ştim pentru că există o minoritate luminată care ne‑o spune”. (H.‑R.
Patapievici, Omul recent, Humanitas, 2001, p. 306).
Trăim
iarăşi vremi de cădere spirituală. Ne‑au de‑personalizat (sau au
încercat), în anii cincizeci, cu ajutorul cozilor de topor unse în RPR
academicieni. Din aceeaşi rădăcină a răului, stalinismul, cresc altele.
Se sapă la conştiinţa de neam, afirmându‑se repetat că originile
„rumânilor” sunt în ceaţă, că nimeni nu ştie când au apărut. Dovezi
arheologice? N‑avem! Continutate? Nu‑s izvoare scrise. Amintesc doar
faptul că un editorial din Scânteia, 15 decembrie 1948, avea ca ţintă patriotismul şi se intitula Dezrădăcinarea naţionalismului.
În numele internaţionalismului proletar, care‑şi dorea şubrezirea
credinţei că, la judecata lui Dumnezeu, vor fi chemate neamurile. Şi ce?
Era greu să fie evacuat Dumnezeu din teren, cu secera şi cu ciocanul?
Acum?
Îţi manifeşti patriotismul firesc şi eşti considerat om al
„Cârmaciului”, nostalgic ceauşist etc. Numai că Salus patriae suprema
lex vine de departe! În fapt, deranjează românismul, de vreme ce Mircea
Vulcănescu n‑a fost izbăvit de sentinţa „criminal de război” dată de
Tribunalul poporului. Deranjează românismul, dacă Blaga a fost ironizat
pentru sintagma „spaţiu mioritic”, şi de la deal, şi de la vale.
Deranjează românismul, dacă despre Iorga au fost reiterate injuriile lui
I.Peltz („vulcan care scuipă borş”). Când am auzit prima oară de Eugen
Lovinescu, în liceu, ni s‑a spus că e „valet al imperialismului”; Preda e
acum, pentru detractori, „valet al ceauşismului”.
Excesele
critice la adresa valorilor fundamentale nu contenesc. În 19 august
2017, teleastul cu emisiune Sabin Gherman găsea cu cale să afirme:
Iorga? „Un om inteligent, dar foarte prost.” Nae Ionescu e trecut şi el
la categoria inteligenţilor proşti, care ar fi încarnat „răul istoric
absolut”. Şi Ţuţea. Şi Anton Dumitriu. Şi Noica, acuzat de
„totalitarism”, „etnicism”, „iraţionalitate”.
Se
râde de „aluatul” etnic românesc (cum o face Cioflâncă), se
bagatelizează specificul naţional. Dacă nu vă place sintagma, spuneţi‑i,
ca G. Călinescu, „trăsătură diferenţială specific românească”, deşi
criticul de excepţie e declarat „critic ratat”, băutor de „cucută
ideologică realist‑socialistă”, „lozincard neologizant”, „clovn
isteric”, mediocritate etc.
Spune
Mircea Platon şi‑l aprob: „Junimiştii refuzau să bagatelizeze specificul
naţional (…) de dragul unui trecut mitic‑livresc şi al unui sistem de
valori universaliste de împrumut (Contemporanul. Ideea europeană, iunie, 2016), în articolul Convorbiri literare, seria clasică: manual de construit o ţară (I). A fost repejor acuzat că e un îmbătrânit. De îmbătrânire a fost acuzat şi acad. Ioan‑Aurel Pop. Bătrâni anacronici? Cred că nu vor fi astfel nici la 102 ani.
Să
fie naţionalismul (dragostea accentuată de neam) drum închis în
literatura actuală? Desigur, nu. Diferenţa în constructul UE (sat
global) o fac şi o vor face, pentru o bună vieţuire între etnii, spaţiul
naţional, tradiţia naţională, scriitorii naţionali. Iată de ce se merge
la de‑construirea canonului naţional. De‑clasicizarea clasicilor duce
la negarea inteligenţei creatoare a românilor. De aici, din aproape în
aproape, un filosof aşază poporul în ghilimele. Alt filosof (N. Breban
îi numeşte „siamezii ideologici”) spune că etnicul cu religia nu trebuie
amestecate, ci ţinute în borcane separate. Îl contrazice Steinhardt. Eu
văd convertirea lui Steinhardt la ortodoxie ca o iubire dublă faţă de
ţară, a evreului atât de român. A primit Sfântul Botez în închisoare de
la un basarabean, ieromonahul Mina Dobzeu. Şi parcă n‑a fost destul,
dacă a ales să sfârşească între ţărani maramureşeni, ca simplu monah, pe
crucea căruia scrie: Monahul Nicolae. Atât. Are dreptate Răzvan Voncu:
Steinhardt e „monah exemplar în duh”, dar „s‑a manifestat public ca un
intelectual laic”, aşadar, „în deplină libertate de cuget”. Nu fără a
atenţiona testamentar: „Libertatea nu se confundă cu libertinajul şi
nebunia”.
Breban crede în „necesitatea naţiunii”. Şi mai crede că atacurile concertate la marile valori înseamnă că ele sunt punctele de rezistenţă
ale etniei; că aceste valori îmbunătăţesc identitatea şi că, fără ele,
deconstrucţia e mai lesne de realizat. În contrapartidă, domnul
Alexandru Florian bagă continuu zâzanie, pe baze etnice. Pe urmele lui,
merg câţiva istorici şi istorici literari elastici, dispuşi să
nege autori capitali, mai ales pe cei patru mari intelectuali: Blaga,
Eliade, Cioran, Noica. După un istoric, Cosmin Pătraşcu Zamfirache, ar
fi fost „căzuţi în mrejele fascinaţiei legionare”, ca să nu mai pomenesc
iarăşi de „înfierările” doamnei Alexandra Lavastine, cu termeni
împrumutaţi de la propagandiştii stalinişti.
După
domnul Zamfirache, Eliade, ca „învăţăcel al lui Nae Ionescu”, ar fi
propagat „ideologii antisemite”. Cum o fi ajuns Eliade de la
antisemitism la Istoria religiilor nu se întreabă acuzatorul.
Eu întreb: ce‑i rău în faptul că Eliade „milita” pentru „o societate
bazată pe valori româneşti” în România? Andrei Oişteanu susţine că Iphigenia este „o odă dedicată sacrificiului legionar” şi că‑s străvezii subiectul şi semnificaţiile piesei.
N‑aş spune că sacrificiul pentru o credinţă dreaptă ar fi blamabil. E
legionară lupta pentru apărarea patriei, ideea sacrificiului? Iar astfel
de exagerări ar merge până la eliminarea din ediţiile Eminescu a poemei
Somnoroase păsărele, pentru că ar conţine un protocron legionar: cuvântul cuib. Dacă eliminarea nu s‑o fi făcut deja, cum merg lucrurile.
Blaga
n‑a fost legionar. Da, a făcut parte din Asociaţia Prietenii Legiunii,
înfiinţată în 1937. Trebuia ca membrii să rămână necunoscuţi
autorităţilor, pentru că lucrau în armată, învăţământ superior,
diplomaţie, toţi cu înalt prestigiu moral şi profesional, ca ministrul
de Externe Mihail Sturza, gen. Petroviceanu, ministru la Instrucţiunea
Publică, ori ca Nichifor Crainic, la Radio Bucureşti. Prietenia lui
Blaga cu Traian Herseni o fi reprobabilă? Iar piesa Avram Iancu
nu mi se pare deloc legionară. Şi cât a tras Blaga din cauza lui
Crohmălniceanu, pentru care era „un filosof reacţionar mistic orientat
spre fascism” (v. Lucian Blaga, ESPLA, 1963). Mă mir
că mă mai mir: N. Moraru, pe cât de incompetent, pe atât de dur
doctrinar al dictaturii proletariatului, apăruse în şedinţa USR din 22
decembrie ’89, ca „disident al tiranului”.
Se
ştie că Noica a intrat în mişcare când a fost asasinat CZC şi a ieşit
când a fost asasinat Iorga? Şi da, Noica a fost impresionat de
„sacrificiul legionarilor Moţa şi Marin”, în războiul din Spania. Să fi
fost impresionat de luptătorii pentru cauza comunistă, comisarii
ilegalişti Leonid Tismineţki şi Valter Roman? Tot N. Breban a pătruns
calm şi echilibrat sub coaja problemei, în Istoria dramatică a prezentului. Aventurierii politicii româneşti,
prima ediţie, Muzeul Literaturii Române, 2010. Iată o mostră de stil
brebant: „Domnii mei, în istorie, nu se poate pleca din strictul şi
purul prezent, doar dacă nu eşti în esenţa ta un spirit definitiv
primitiv, inapt de un act critic şi reflexiv. Sau dacă eşti pregătit să
comiţi o nouă barbarie, absolut modernă sau postmodernă, crezându‑te apt
de a‑i judeca de pe un scaun înalt şi unic pe cei dinaintea ta după
nişte criterii care, pe măsura vremurilor pe care le trăim în acest
început de mileniu, prind tot mai mult o turnură a fugii sau a ironiei
faţă de orice ne aminteşte de esenţe”. Dar, despre această
carte‑eveniment, cu alt prilej.
A promova consecvent, în aceşti ultimi ani, cultura naţională e o intreprindere riscantă, însă Contemporanul. Ideea europeană
nu stă deoparte, Nicolae Breban fiind diapazonul care dă tonul
colaboratorilor săi şi mă refer la cei lucizi, corecţi, sinceri,
responsabili, curajoşi. Echipele de zgomot ale vajnicilor tineri de
stânga afirmă, pe direcţia vechilor propagitatori, că pericolul cel mai
mare al secolului al XXI‑lea ar fi re‑inventarea naţionalismului,
confundându‑l voit cu xenofobia. Întrebare pentru cei care vorbesc de
acest pericol: Protejarea culturii naţionale e rea? De ce literatura
n‑ar avea voie să fie autohtonistă? Scrie Petru Ursache în Etnoistorie şi imagologie,
Editura Eikon, 2019: „A vorbi despre români şi pentru români a devenit
din ce în ce mai greu, dacă nu imposibil. Anton Golopenţia a căzut
victimă pentru că a vorbit despre ei. I‑au urmat şi cei pe care a
încercat să‑i cunoască «la Est de Bug». Iar răul s‑a extins tot mai tare
şi mai tare. Nu ne rămâne decât să ne dezmeticim de periculoasa şi
acaparatoarea propagandă venită de «sus», prin şcoli şi prin presă”. Şi
eu cred că acesta (şi nu altul) e adevăratul pericol: continuitatea
doctrinei cominterniste.
Am ricanat la început (şi am recunoscut greşeala) la titlul Contemporanul. Ideea europeană:
revista cu două nume. Petru m‑a contrazis: „N‑ai dreptate. Breban a
realizat echilibrul necesar. Conştiinţa naţională şi culturală sunt de
nedesprins şi necesare pentru a deschide singura cale: Europa”. „Nucleul
etnic al culturii a fost destul dispreţuit în prolecultură, ca vetust.
Or, nu‑i aşa. Şi nu uita că Ideea Europeană este revista scoasă de C. Rădulescu‑Motru, loial comunităţii identitare şi valorilor ei”.
Breban
nu şi‑a mai dorit o Românie depresivă şi defetistă. A rostit adevărul
despre trecut (avem trecut, nu trecuturi), auzindu‑l pe Eminescu:
„Trecutul e în mine şi eu sunt în trecut/ Precum trăieşte cerul în marea
ce‑l respiră”. Aşa îl aude şi Theodor Codreanu. Prozatorul a replicat
calomniatorilor săi şi calomniatorilor literaturii române, ca literatură
minoră de diletanţi. În ce mă priveşte, nu sunt nici deprimată, nici
exaltată privind literatura română şi n‑o consider periferică. În
puterea, în forţa reperelor ei, da, cred. Aş introduce în codul penal o
amendare a atitudinilor de acest fel: că 90% dintre literaţii români
sunt veleitari, că literatura română nu are nimic, dar nimic esenţial şi
că‑i lipseşte expresivitatea. Asta n‑ar restrânge libertatea de
exprimare, dar ar aduce măsura. Cu cuvintele Aurei Christi: „Ar trebui să existe o măsură în toate”.
Ce a făcut de la excelent în sus
revista? A adus Academia mai aproape de public, i‑a făcut cunoscute
campaniile pentru latinitate („Pentru N. Breban, ca şi pentru strămoşii
săi ardeleni, latinitatea este ca o axiomă, vine din trecut şi ne duce
spre viitor”, scrie, cu prilej aniversar, Ioan‑Aurel Pop), pentru unire,
pentru imaginea normală a firii românilor pentru limba ce‑o vorbim.
Ce vreau să spun în încheierea acestor rânduri este: Da, România citeşte Contemporanul. Ideea europeană. Etnosoful anonim nu trebuie ignorat: „Bine faci, bine găseşti”.- Magda Ursache
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu