S-a deschis prima
„farmacie“ de poezie din lume. În loc de pastile, pacienţii primesc
versuri terapeutice FOTO
7 ianuarie 2020, 18:06
de
Adelina Mărăcine
Devino fan
Salvează în arhivă
download pdf
print article
S-a deschis prima „farmacie“ de poezie din lume. În loc de pastile,
pacienţii primesc versuri terapeutice FOTO
Poetry Pharmacy FOTO news.sky.com
În Anglia s-a deschis recent prima farmacie din lume care prescrie
poezii în loc de medicamente, iar ideea îi aparţine poetei britanice
Deborah Alma, care şi-a asumat şi rolul de farmacistă.
Majoritatea celor care au vizitat prima farmacie de poezie din lume a
căutat să-şi aline mai cu seamă bolile sufleteşti, dar şi stresul vieţii
cotidiene.
Localizată în comitatul din vestul Angliei, Shropshire, afacerea inedită
îi aparţine poetei Deborah Alma, care are şi rolul de „farmacistă“. Ea
le prescrie clienţilor ei poezii în loc de pastile.
Alma mărturiseşte că-şi aranjează cărţile în mica ei farmacie în funcţie
de stare, fiind de părere că poezia ajută la ameliorarea unor afecţiuni
minore, de la oboseală şi stres până la „inimi frânte“, potrivit
news.sky.com.
Femeia ţine de asemenea ateliere de poezie şi consultaţii poetice,
invitându-şi pacienţii în cabinetul de consultaţii alăturat, iar
procesul este unul similar unei consultaţii reale. După o serie de
întrebări legate de „afecţiunile“ cu care se confruntă pacienţii, Alma
le prescrie acestora versuri „terapeutice“.
The pharmacy prescribes poems instead of pills
Rafturi cu pastile din Farmacia de Poezie FOTO news.sky.com
„Cred că, dacă există o aptitudine anume în ceea ce fac, aceea este de a
alege poezia potrivită unei persoane, după ce avem o discuţie şi aflu
mai multe despre ea. Când prescriu o poezie unui pacient, acea poezie
devine a lui, îi aparţine în totalitate, o poate lipi pe frigider, de
exemplu, iar ea se poate dovedi cu adevărat salutară“, a mărturisit
Alma.
Poet Deborah Alma is the brainchild behind the businessPoeta Deborah
Alma (stânga) în Farmacia de Poezie FOTO news.sky.com
Poeta a lucrat ani de zile cu oameni diagnosticaţi cu demenţă, după cum
mărturiseşte, şi a putut observa cum „poezia poate schimba starea de
spirit a unei persoane şi cum oamenilor le place să fie ascultaţi cu
atenţie“, fiind ceea ce a inspirat-o să deschidă inedita „farmacie“.
Alma şi-a achiziţionat chiar şi o ambulanţă pe care stă scris sugestiv
„Emergency Poet“ (trad. - Poetul de Urgenţă).
Citeste mai mult: adev.ro/q3qu6j
Citeste mai mult: adev.ro/q3qu6j
S-a deschis prima
„farmacie“ de poezie din lume. În loc de pastile, pacienţii primesc
versuri terapeutice FOTO
7 ianuarie 2020, 18:06
de
Adelina Mărăcine
Devino fan
Salvează în arhivă
download pdf
print article
S-a deschis prima „farmacie“ de poezie din lume. În loc de pastile,
pacienţii primesc versuri terapeutice FOTO
Poetry Pharmacy FOTO news.sky.com
În Anglia s-a deschis recent prima farmacie din lume care prescrie
poezii în loc de medicamente, iar ideea îi aparţine poetei britanice
Deborah Alma, care şi-a asumat şi rolul de farmacistă.
Majoritatea celor care au vizitat prima farmacie de poezie din lume a
căutat să-şi aline mai cu seamă bolile sufleteşti, dar şi stresul vieţii
cotidiene.
Localizată în comitatul din vestul Angliei, Shropshire, afacerea inedită
îi aparţine poetei Deborah Alma, care are şi rolul de „farmacistă“. Ea
le prescrie clienţilor ei poezii în loc de pastile.
Alma mărturiseşte că-şi aranjează cărţile în mica ei farmacie în funcţie
de stare, fiind de părere că poezia ajută la ameliorarea unor afecţiuni
minore, de la oboseală şi stres până la „inimi frânte“, potrivit
news.sky.com.
Femeia ţine de asemenea ateliere de poezie şi consultaţii poetice,
invitându-şi pacienţii în cabinetul de consultaţii alăturat, iar
procesul este unul similar unei consultaţii reale. După o serie de
întrebări legate de „afecţiunile“ cu care se confruntă pacienţii, Alma
le prescrie acestora versuri „terapeutice“.
The pharmacy prescribes poems instead of pills
Rafturi cu pastile din Farmacia de Poezie FOTO news.sky.com
„Cred că, dacă există o aptitudine anume în ceea ce fac, aceea este de a
alege poezia potrivită unei persoane, după ce avem o discuţie şi aflu
mai multe despre ea. Când prescriu o poezie unui pacient, acea poezie
devine a lui, îi aparţine în totalitate, o poate lipi pe frigider, de
exemplu, iar ea se poate dovedi cu adevărat salutară“, a mărturisit
Alma.
Poet Deborah Alma is the brainchild behind the businessPoeta Deborah
Alma (stânga) în Farmacia de Poezie FOTO news.sky.com
Poeta a lucrat ani de zile cu oameni diagnosticaţi cu demenţă, după cum
mărturiseşte, şi a putut observa cum „poezia poate schimba starea de
spirit a unei persoane şi cum oamenilor le place să fie ascultaţi cu
atenţie“, fiind ceea ce a inspirat-o să deschidă inedita „farmacie“.
Alma şi-a achiziţionat chiar şi o ambulanţă pe care stă scris sugestiv
„Emergency Poet“ (trad. - Poetul de Urgenţă).
Citeste mai mult: adev.ro/q3qu6j
Citeste mai mult: adev.ro/q3qu6j
S-a deschis prima
„farmacie“ de poezie din lume. În loc de pastile, pacienţii primesc
versuri terapeutice FOTO
7 ianuarie 2020, 18:06
de
Adelina Mărăcine
Devino fan
Salvează în arhivă
download pdf
print article
S-a deschis prima „farmacie“ de poezie din lume. În loc de pastile,
pacienţii primesc versuri terapeutice FOTO
Poetry Pharmacy FOTO news.sky.com
În Anglia s-a deschis recent prima farmacie din lume care prescrie
poezii în loc de medicamente, iar ideea îi aparţine poetei britanice
Deborah Alma, care şi-a asumat şi rolul de farmacistă.
Majoritatea celor care au vizitat prima farmacie de poezie din lume a
căutat să-şi aline mai cu seamă bolile sufleteşti, dar şi stresul vieţii
cotidiene.
Localizată în comitatul din vestul Angliei, Shropshire, afacerea inedită
îi aparţine poetei Deborah Alma, care are şi rolul de „farmacistă“. Ea
le prescrie clienţilor ei poezii în loc de pastile.
Alma mărturiseşte că-şi aranjează cărţile în mica ei farmacie în funcţie
de stare, fiind de părere că poezia ajută la ameliorarea unor afecţiuni
minore, de la oboseală şi stres până la „inimi frânte“, potrivit
news.sky.com.
Femeia ţine de asemenea ateliere de poezie şi consultaţii poetice,
invitându-şi pacienţii în cabinetul de consultaţii alăturat, iar
procesul este unul similar unei consultaţii reale. După o serie de
întrebări legate de „afecţiunile“ cu care se confruntă pacienţii, Alma
le prescrie acestora versuri „terapeutice“.
The pharmacy prescribes poems instead of pills
Rafturi cu pastile din Farmacia de Poezie FOTO news.sky.com
„Cred că, dacă există o aptitudine anume în ceea ce fac, aceea este de a
alege poezia potrivită unei persoane, după ce avem o discuţie şi aflu
mai multe despre ea. Când prescriu o poezie unui pacient, acea poezie
devine a lui, îi aparţine în totalitate, o poate lipi pe frigider, de
exemplu, iar ea se poate dovedi cu adevărat salutară“, a mărturisit
Alma.
Poet Deborah Alma is the brainchild behind the businessPoeta Deborah
Alma (stânga) în Farmacia de Poezie FOTO news.sky.com
Poeta a lucrat ani de zile cu oameni diagnosticaţi cu demenţă, după cum
mărturiseşte, şi a putut observa cum „poezia poate schimba starea de
spirit a unei persoane şi cum oamenilor le place să fie ascultaţi cu
atenţie“, fiind ceea ce a inspirat-o să deschidă inedita „farmacie“.
Alma şi-a achiziţionat chiar şi o ambulanţă pe care stă scris sugestiv
„Emergency Poet“ (trad. - Poetul de Urgenţă).
Citeste mai mult: adev.ro/q3qu6j
Citeste mai mult: adev.ro/q3qu6j
Cum s-au revoltat dacii
împotriva stăpânirii romane. Atacurile date de cetele de lotrones şi
uciderea unor reprezentanţi ai ocupanţilor
7 ianuarie 2020, 04:23
de
Alin Ion
Devino fan
Salvează în arhivă
download pdf
print article
Cum s-au revoltat dacii împotriva stăpânirii romane. Atacurile date de
cetele de lotrones şi uciderea unor reprezentanţi ai ocupanţilor
Dacii s-au răsculat în mai multe rânduri împotriva stăpânirii romane
În perioada stăpânirii romane în Dacia, sistemul sclavagist de
exploatare care consta în forme brutale de supunere dă naştere unor
puternice nemulţumiri şi lupte de clasă.
Clasa şi păturile exploatate erau formate în cea mai mare parte din
dacii autohtoni, supuşi, deposedaţi de aproape toate bunurile şi
drepturile lor, înrobiţi sau rămaşi oameni liberi, iar stapănirea era
alcătuită din colonişti, funcţionari imperiali şi trupele staţionate în
provincie. „Lupta de clasă în Dacia romană se împleteşte, un timp cel
puţin, cu lupta dusă de populaţia autohtonă împotriva stăpînirii romane.
Pentru ea, stăpînirea romană a însemnat impilare şi exploatare, o viaţă
mizeră de sclavi şi de oameni supuşi la tot felul de corvezi, impozite
şi vexaţii. Dar coloniştii au adus şi dinafară un număr de sclavi. Cu
timpul, rândurile clasei şi păturilor exploatate au fost îngroşate de
unele elemente ale coloniştilor de la oraşe, sau de la sate , sărăciţi
şi lipsiţi de mijloace proprii de existenţă. La aceştia s-au adăugat
grupurile de populaţie barbară, în vremea războaielor marcomanice sau
după aceea au fost aşezaţi pe solul provinciei“, prezintă istoricul
Mihail Macrea în lucrarea „Viaţa în Dacia romană“.
În aceste condiţii, în Dacia au apărut aprige lupte de clasă împotriva
clasei stăpânitoare şi în general împotriva stăpânirii romane. Lupta
împotriva claselor exploatatoare şi a stăpânirii romane a constat în
trei tipuri: fuga peste graniţele provinciei, la triburile libere din
afară, atacurile prin surprindere ale unor cete sau luptători izolaţi,
care erau numiţi latrones, şi răscoalele pe faţă ale populaţiei
oprimate.
Fuga peste graniţe
Fuga peste hotare era o metodă folosită în primul rând de sclavi, de cei
condamnaţi la lucrul în mine sau în carierele de piatră, de datornici
şi de toţi cei ameninţaţi să-şi piardă libertatea, Minele şi carierele
erau supravegheate de detaşamente militare, iar graniţele erau păzite de
trupe înşiruite pe toată lungimea lor, dar şi de către trimişi speciali
ai legatului consular. Rolul lor era de a opri dezertările peste hotare
şi pentru a răspunde unui eventual atac al triburilor libere dinafară.
Cu toate că romanii încheiaseră tratate cu barbarii pentru predarea
fugarilor, dezertările continuau.
Lupta cetelor de latrones
Lupta cetelor de latrones apare într-o serie de inscripţii de-a lungul
drumului dintre Drobeta la Sarmizegetusa. Astfel pe pietrele funerare se
aminteşte de persoanele ucise de latrones. Cei vizaţi de aceşti
luptători erau orăşenii bogaţi, cu demnităţi municipale sau care
proveneau din familii de bogaţi proprietari funciari. „În ochii
romanilor, aceşti latrones apăreau ca hoţi şi jefuitori, deşi termenul
era aplicat şi rebelilor, răsculaţilor şi tuturor celor care luptau
nedeclarat împotriva statului roman şi a reprezentanţilor săi. În
realitate, ei sunt oameni care nemaiputând suporta exploatarea se ridică
la luptă şi atacă izolat sau în cete pe cei mai tipici reprezentanţi ai
asupritorilor, membri ai aristocraţiei municipale, latifundiari etc.
Asemenea latrones sunt cunoscuţi şi din alte părţi ale imperiului
(Moesia, Dalmaţia, Thracia) şi chiar la Roma. Este deci un fenomen
social mai larg în vremea imperiului, expresie a antagonismelor de clasă
şi a nemulţumirilor de tot felul, a înăspririi exploatării“, se
menţionează în volumul „Viaţa în Dacia romană“.
Latronii pot fi asemuiţi cu haiducii. Aceştia se manifestau cu
preponderenţă în zonele muntoase şi împădurite din sudul provinciei.
Răscoalele care au măcinat stăpânirea romană
Răscoalele în masă ale populaţiei nemulţumite reprezentau o formă
superioară de luptă comparativ cu lupta cetelor de letrones. Cel dintâi
eveniment din istoria Daciei romane este atacul concomitent, la
începutul domniei lui Hadrian , în anii 117 - 118, al iazigilor din vest
şi al roxolanilor din răsărit. Populaţia răsculate din interiorul
provinciei a participat la acest eveniment. Mai multe date arheologice
indică faptul cpă legatul consular al Daciei de pe atunci a murit în
luptele de pe atunci. Pentru înăbuşirea răzvrătiţilor, în Dacia este
trimis Q. Marcius Turbo. Podul de la Drobeta a fost distrus, mai ales
părţile superioare din lemn pentru a preveni o eventuală trecere a
barbarilor peste fluviu. „Abandonarea de către romani cu acest prilej a
teritoriului Munteniei şi retragerea trupelor romane din castrele pe
care le ocupaseră până acum în acest ţinut nu pot fi explicate numai ca
urmare a războiului cu roxolanii, care, după cum am văzut, cereau doar
mărirea subsidiilor, şi care au fost repede potoliţi prin înţelegerea
încheiată de Hadrian cu ei. Evacuarea teritoriului Munteniei poate fi
mai uşor înţeleasă ca urmare a răscoalei împotriva stăpânirii romane a
populaţiei dacice din acest teritoriu, într-un moment deosebit de
favorabil pentru ea, când întreaga stăpânire romană instituită de Traian
la nordul Dunării a fost pusă în cumpănă“, arată istoricul Mihail
Macrea.
Alte răscoale au loc în vremea lui Antoninus Pius (138 - 161). Cele mai
importante au fost provocate de dacii liberi, când au fost aduse noi
trupe în Dacia. Guvernatorul provinciei, M. Statius Priscus, a închinat
un altar Victoriei Augusta în apropierea ruinelor de la Grădiştea
Muncelului, fostă reşedinţă a regilor daci. Istoricul Mihail Macrea
menţionează că populaţia autohtonă a participat la aceste lupte.
O alăt situaţie deosebit de gravă a fost înregistrată în Dacia în timpul
războaielor marcomanice, în timpul domniei lui Marcus Aurelius.
Barbarii care au pătruns în interiorul provinciei au produs mari
devastări şi distrugeri. De asemenea, pe altă parte, populaţia
nemulţumită s-a răsculat împotriva stăpânirii. „În istoria luptelor din
Dacia romană, cu toată carenţa ştirilor literare sau de altă natură,
credem că putem deosebi două etape: una în epoca Antoninilor şi in tot
cursul secolului al II- lea , când ele sunt puternic sprijinite de
populaţia autohtonă şi când stăpânirea romană din Dacia, fiind
puternică, le face uşor faţă, înăbuşindu-le , a doua în secolul al
III-lea, când, datorită crizei economice, a creşterii numărului celor
săraci şi lipsiţi de mijloace de trai, a atenuării deosebiri lor dintre
colonişti şi autohtoni , ele se înteţesc şi au un mai ascuţit caracter
de clasă“, se prezintă în studiul citat.
Citeste mai mult: adev.ro/q3ps2u
Citeste mai mult: adev.ro/q3ps2u
Cum s-au revoltat dacii
împotriva stăpânirii romane. Atacurile date de cetele de lotrones şi
uciderea unor reprezentanţi ai ocupanţilor
7 ianuarie 2020, 04:23
de
Alin Ion
Devino fan
Salvează în arhivă
download pdf
print article
Cum s-au revoltat dacii împotriva stăpânirii romane. Atacurile date de
cetele de lotrones şi uciderea unor reprezentanţi ai ocupanţilor
Dacii s-au răsculat în mai multe rânduri împotriva stăpânirii romane
În perioada stăpânirii romane în Dacia, sistemul sclavagist de
exploatare care consta în forme brutale de supunere dă naştere unor
puternice nemulţumiri şi lupte de clasă.
Clasa şi păturile exploatate erau formate în cea mai mare parte din
dacii autohtoni, supuşi, deposedaţi de aproape toate bunurile şi
drepturile lor, înrobiţi sau rămaşi oameni liberi, iar stapănirea era
alcătuită din colonişti, funcţionari imperiali şi trupele staţionate în
provincie. „Lupta de clasă în Dacia romană se împleteşte, un timp cel
puţin, cu lupta dusă de populaţia autohtonă împotriva stăpînirii romane.
Pentru ea, stăpînirea romană a însemnat impilare şi exploatare, o viaţă
mizeră de sclavi şi de oameni supuşi la tot felul de corvezi, impozite
şi vexaţii. Dar coloniştii au adus şi dinafară un număr de sclavi. Cu
timpul, rândurile clasei şi păturilor exploatate au fost îngroşate de
unele elemente ale coloniştilor de la oraşe, sau de la sate , sărăciţi
şi lipsiţi de mijloace proprii de existenţă. La aceştia s-au adăugat
grupurile de populaţie barbară, în vremea războaielor marcomanice sau
după aceea au fost aşezaţi pe solul provinciei“, prezintă istoricul
Mihail Macrea în lucrarea „Viaţa în Dacia romană“.
În aceste condiţii, în Dacia au apărut aprige lupte de clasă împotriva
clasei stăpânitoare şi în general împotriva stăpânirii romane. Lupta
împotriva claselor exploatatoare şi a stăpânirii romane a constat în
trei tipuri: fuga peste graniţele provinciei, la triburile libere din
afară, atacurile prin surprindere ale unor cete sau luptători izolaţi,
care erau numiţi latrones, şi răscoalele pe faţă ale populaţiei
oprimate.
Fuga peste graniţe
Fuga peste hotare era o metodă folosită în primul rând de sclavi, de cei
condamnaţi la lucrul în mine sau în carierele de piatră, de datornici
şi de toţi cei ameninţaţi să-şi piardă libertatea, Minele şi carierele
erau supravegheate de detaşamente militare, iar graniţele erau păzite de
trupe înşiruite pe toată lungimea lor, dar şi de către trimişi speciali
ai legatului consular. Rolul lor era de a opri dezertările peste hotare
şi pentru a răspunde unui eventual atac al triburilor libere dinafară.
Cu toate că romanii încheiaseră tratate cu barbarii pentru predarea
fugarilor, dezertările continuau.
Lupta cetelor de latrones
Lupta cetelor de latrones apare într-o serie de inscripţii de-a lungul
drumului dintre Drobeta la Sarmizegetusa. Astfel pe pietrele funerare se
aminteşte de persoanele ucise de latrones. Cei vizaţi de aceşti
luptători erau orăşenii bogaţi, cu demnităţi municipale sau care
proveneau din familii de bogaţi proprietari funciari. „În ochii
romanilor, aceşti latrones apăreau ca hoţi şi jefuitori, deşi termenul
era aplicat şi rebelilor, răsculaţilor şi tuturor celor care luptau
nedeclarat împotriva statului roman şi a reprezentanţilor săi. În
realitate, ei sunt oameni care nemaiputând suporta exploatarea se ridică
la luptă şi atacă izolat sau în cete pe cei mai tipici reprezentanţi ai
asupritorilor, membri ai aristocraţiei municipale, latifundiari etc.
Asemenea latrones sunt cunoscuţi şi din alte părţi ale imperiului
(Moesia, Dalmaţia, Thracia) şi chiar la Roma. Este deci un fenomen
social mai larg în vremea imperiului, expresie a antagonismelor de clasă
şi a nemulţumirilor de tot felul, a înăspririi exploatării“, se
menţionează în volumul „Viaţa în Dacia romană“.
Latronii pot fi asemuiţi cu haiducii. Aceştia se manifestau cu
preponderenţă în zonele muntoase şi împădurite din sudul provinciei.
Răscoalele care au măcinat stăpânirea romană
Răscoalele în masă ale populaţiei nemulţumite reprezentau o formă
superioară de luptă comparativ cu lupta cetelor de letrones. Cel dintâi
eveniment din istoria Daciei romane este atacul concomitent, la
începutul domniei lui Hadrian , în anii 117 - 118, al iazigilor din vest
şi al roxolanilor din răsărit. Populaţia răsculate din interiorul
provinciei a participat la acest eveniment. Mai multe date arheologice
indică faptul cpă legatul consular al Daciei de pe atunci a murit în
luptele de pe atunci. Pentru înăbuşirea răzvrătiţilor, în Dacia este
trimis Q. Marcius Turbo. Podul de la Drobeta a fost distrus, mai ales
părţile superioare din lemn pentru a preveni o eventuală trecere a
barbarilor peste fluviu. „Abandonarea de către romani cu acest prilej a
teritoriului Munteniei şi retragerea trupelor romane din castrele pe
care le ocupaseră până acum în acest ţinut nu pot fi explicate numai ca
urmare a războiului cu roxolanii, care, după cum am văzut, cereau doar
mărirea subsidiilor, şi care au fost repede potoliţi prin înţelegerea
încheiată de Hadrian cu ei. Evacuarea teritoriului Munteniei poate fi
mai uşor înţeleasă ca urmare a răscoalei împotriva stăpânirii romane a
populaţiei dacice din acest teritoriu, într-un moment deosebit de
favorabil pentru ea, când întreaga stăpânire romană instituită de Traian
la nordul Dunării a fost pusă în cumpănă“, arată istoricul Mihail
Macrea.
Alte răscoale au loc în vremea lui Antoninus Pius (138 - 161). Cele mai
importante au fost provocate de dacii liberi, când au fost aduse noi
trupe în Dacia. Guvernatorul provinciei, M. Statius Priscus, a închinat
un altar Victoriei Augusta în apropierea ruinelor de la Grădiştea
Muncelului, fostă reşedinţă a regilor daci. Istoricul Mihail Macrea
menţionează că populaţia autohtonă a participat la aceste lupte.
O alăt situaţie deosebit de gravă a fost înregistrată în Dacia în timpul
războaielor marcomanice, în timpul domniei lui Marcus Aurelius.
Barbarii care au pătruns în interiorul provinciei au produs mari
devastări şi distrugeri. De asemenea, pe altă parte, populaţia
nemulţumită s-a răsculat împotriva stăpânirii. „În istoria luptelor din
Dacia romană, cu toată carenţa ştirilor literare sau de altă natură,
credem că putem deosebi două etape: una în epoca Antoninilor şi in tot
cursul secolului al II- lea , când ele sunt puternic sprijinite de
populaţia autohtonă şi când stăpânirea romană din Dacia, fiind
puternică, le face uşor faţă, înăbuşindu-le , a doua în secolul al
III-lea, când, datorită crizei economice, a creşterii numărului celor
săraci şi lipsiţi de mijloace de trai, a atenuării deosebiri lor dintre
colonişti şi autohtoni , ele se înteţesc şi au un mai ascuţit caracter
de clasă“, se prezintă în studiul citat.
Citeste mai mult: adev.ro/q3ps2u
Citeste mai mult: adev.ro/q3ps2u
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu