O rivalitate filosofică: C. Rădulescu-Motru şi L. Blaga
Cei
doi gânditori de care discutăm, C. Rădulescu-Motru şi Lucian Blaga
şi‑au construit concepţiile lor filosofice pe nişte fundamente
spirituale cu totul diferite…
Lucian
Blaga şi‑a înscris cu glorie numele în analele culturii noastre ca
autorul primului sistem filosofic românesc. Faptul acesta a fost
considerat de toată lumea ca o izbândă a gândirii româneşti care se
înscrie pe această cale în circuitul marii filosofii europene.
Constatarea aceasta aparţine cuiva venit din afara mişcării filosofice
ca atare, dar care controla cu o severă privire critică tot ceea ce se
petrece nou în câmpul culturii noatre din perioada interbelică. Ea este
făcută de cunoscutul critic şi istoric literar G. Călinescu (D.D. Roşca,
probabil deranjat de încadrarea pe care acesta i‑a făcut‑o în istoria
sa a literaturii române,
îl numea „atotştiutorul”). În monumentala sa istorie a literaturii
române, apărută în 1941, pe când Lucian Blaga mai lucra încă pe schelele
construcţiei sale sistematice, el se declară elogios cu privire la
această performanţă aprope unică pe atunci în filosofia românească.
Aprecierea formulată de G. Călinescu în istoria sa literară vine într‑un
moment când totuşi principalele piese component ale edificiului ridicat
de Lucian Blaga erau deja puse, „Zidurile construcţiei sunt deja
înălţate chiar şi cupola este deja aşezată: mai lipsesc doar câteva
piese oarecum laterale, întregitoare ale construcţiei, mai degrabă
aplicaţii ale sistemului la diferite ramuri filosofice” (Istoria literaturii române de la origini până în prezent,
Bucureşti; Fundaţia regală pentru literatură şi artă, 1941). Şi în
încheiere, după ce nu se abţine să constate, cu o oarecare
maliţiozitate, sterilitatea filosofiei universitare de catedră, criticul
observă cu autoritatea sa cunoscută: „e cel dintâi care a încercat să
ridice un sistem filosofic integral cu ziduri, cu cupolă şi să dea
acestei filosofii o aplicare la realităţile naţionale. Meritul său este
în afară de orice discuţie. Oricât de nedumeriţi s‑ar uita profesorii de
filosofie universitară, adevărata gândire românească se inaugurează
aici”.
***
Părintele culturii româneşti moderne, Titu Maiorescu, în conformitate cu doctrina sa a formelor fără fond,
a prescris gândirii româneşti a vremii sale o atitudine rezervată faţă
de ideea unui sistem filosofic românesc. Mentalitatea culturală
românească din a doua jumătate a secolului al XIX‑lea nu este încă
suficient de pregătită nici pentru a produce un sistem filosofic
românesc şi nici pentru a‑l recepţiona. S‑ar spori inutil numărul şi aşa
destul de ridicat al formelor fără fond care au îmbibat până
la saţietate mediul public românesc. Trebuie, mai întâi, creat un public
cultural românesc, deschis creaţiei filosofice, şi Titu Maiorescu a dat
un strălucit exemplu în acest sens prin ceea ce discipolii săi au
considerat o adevărată „jertfă” – a renunţat la ambiţia unei creaţii
proprii la care se simţea îndreptăţit, pentru a se dedica unei cariere
de profesor care urmărea să educe viitorul public pentru o posibilă
filosofie românească. I. Petrovici, elevul său favorit, nota că
Maiorescu „a fost probabil un sacrificat. Dar în loc de opere proprii, a
deschis posibilităţi de opere viitoare şi o naţiune nu se ridică prin
scăpărări sporadice de capete izolate, ci printr‑o înălţare a mediei
sale generale, în care devine cu putinţă o mişcare culturală susţinută
şi continuă” (I. Petrovici – „Titu Maiorescu – în I. Petrovici – „Din
cronica filosofiei româneşti”, Bucureşti, Paideia, 2008, p. 128). Şi
Titu Maiorescu invită la prudenţă, descurajând şi iniţiativele în
vederea unui sistem de gândire propriu a doi dintre cei mai remarcabili
dintre elevii săi (C. Rădulescu-Motru şi I. Petrovici).
***
Şi
totuşi, afirmaţia lui George Călinescu privitor la primordialitatea şi
singularitatea lui Lucian Blaga în ordinea creaţiei filosofice româneşti
nu respectă întru totul adevărul. Lucian Blaga nu este nici primul şi
nici singurul, iar marele critic ignoră, deliberat, acest lucru. Încă de
la începutul secolului trecut, dincolo de munţi, în vechiul regat, C.
Rădulescu-Motru lucra la elaborarea sistemului său filosofic care, în
succesiune strict cronologică, îl precede cu cel puţin două‑trei decenii
pe L. Blaga. Puterea sufletească, pe care o putem considera prima lucrare din proiectul lui Rădulescu-Motru, apare încă din 1908 pe când Eonul dogmatic,
prima piesă a sistemului blagian, abia în 1931. Aşa se face că cei doi
se vor găsi, fără voia lor, într‑o relaţie de „concurenţă” – care dintre
ei este primul metafizician al ţării, fără ca această împrejurare să‑i
transforme obligatoriu în duşmani. Deosebirile de gândire i‑au
determinat să nu se cruţe unul pe celălalt, însă de „colegiale” răutăţi.
***
Rădulescu-Motru a imputat lui L. Blaga abuzul de epitete şi metafore ce caracterizează stilul său, ceea ce, în opinia sa, afectează serios caracterul ştiinţific obiectiv al gândirii autorului trilogiilor. Pentru C. Rădulescu-Motru o filosofie cu adevărat românească trebuie să satisfacă nişte nevoi spirituale reale ale poporului român. Or, în judecata, probabil mult prea aspră a acestuia, concepţia lui L. Blaga nu satisface în suficientă măsură această cerinţă. Lucrările lui L. Blaga adună influenţe dintr‑un bazin foarte larg, dar în primul rând din mediul în care s‑a format ca gânditor, Viena anilor imediat următori Primului Război Mondial – ecouri de romantism târziu, freudism, pozitivism şi neopozitivism. Deşi prezintă numeroase accente de intensă originalitate, acestea stau „într‑o legătură artificială cu cerinţele culturii noastre naţionale. Este drept că Lucian Blaga face deseori aluzie la folclorul românesc, dar acest folclor îi serveşte lui numai drept ilustrare nu drept bază” („Rolul educativ al filosofiei”, în Elemente de metafizică pe baza filosofiei kantiene – Cluj Napoca, Grinta, 2005, p. 169).
Rădulescu-Motru a imputat lui L. Blaga abuzul de epitete şi metafore ce caracterizează stilul său, ceea ce, în opinia sa, afectează serios caracterul ştiinţific obiectiv al gândirii autorului trilogiilor. Pentru C. Rădulescu-Motru o filosofie cu adevărat românească trebuie să satisfacă nişte nevoi spirituale reale ale poporului român. Or, în judecata, probabil mult prea aspră a acestuia, concepţia lui L. Blaga nu satisface în suficientă măsură această cerinţă. Lucrările lui L. Blaga adună influenţe dintr‑un bazin foarte larg, dar în primul rând din mediul în care s‑a format ca gânditor, Viena anilor imediat următori Primului Război Mondial – ecouri de romantism târziu, freudism, pozitivism şi neopozitivism. Deşi prezintă numeroase accente de intensă originalitate, acestea stau „într‑o legătură artificială cu cerinţele culturii noastre naţionale. Este drept că Lucian Blaga face deseori aluzie la folclorul românesc, dar acest folclor îi serveşte lui numai drept ilustrare nu drept bază” („Rolul educativ al filosofiei”, în Elemente de metafizică pe baza filosofiei kantiene – Cluj Napoca, Grinta, 2005, p. 169).
Filosofia
lui L. Blaga nu îndeplineşte, conform lui Rădulescu-Motru, condiţiile
pe care trebuie să le prezinte o filosofie care manifestă pretenţia de a
fi românească. La rândul său, L. Blaga nu l‑a scutit pe Rădulescu-Motru
de „atenţiile” sale, împroşcându‑l, de câte ori a avut ocazia, cu
răutăţile sale. Revista pe care L. Blaga o scotea la Sibiu în anii de
refugiu ai Universităţii clujene (1943‑1944), Saeculum (1943‑1944),
poate oferi numeroase exemple care ilustrează afirmaţia de mai sus. În
numărul pe martie – aprilie 1944 (anul II), Lucian Blaga publică sub
titlul „Wundt şi Bergson” o scurtă notă în tonalitate pe deplin ironică
cu privire la ideile pe care C. Rădulescu-Motru le dezvoltase referitor
la relaţia dintre Bergson şi Wundt, fostul său profesor de la Leipzig.
Geniul lui Bergson pare să‑l pună deocamdată în umbră pe Wundt, dar
Rădulescu-Motru face o prezicere care lui Lucian Blaga i se pare total
nepotrivită (Bergson a fost în tinereţe una dintre primele sale lecturi
filosofice) – „va veni o epocă de dreptate când opera lui Wundt se va
bucura de‑o apreciere neasemănat mai mare decât a lui Bergson”. La
aceasta, L. Blaga răspunde cu sarcasm – „când leul va mânca fân şi paie
ca boul” (Saeculum – martie‑aprilie 1944 an II).
Un filosof trebuie să practice şi agresivitatea, fiind gata oricând să sară în apărarea ideilor sale. Într‑un număr anterior (Saeculum
– septembrie‑octombrie 1943 an I) se manifestase cu o deosebită
incisivitate în ieşirea lui critică contra lui Rădulescu-Motru. La
maturitate, observă L. Blaga – „i s‑a dat omului nostru să avorteze un
embrion de sistem de filosofie” şi în continuare „avem un filosof: şi ce
e mai miraculos: un filosof ştiinţific”. Şi Lucian Blaga trage o
concluzie care cade greu precum o ghilotină – avem în C. Rădulescu-Motru
„un autor al unor lucrări, cuprinzând banalităţi prefilosofice, spuse
prudent, în fraze şchiopătânde, şi uneori cu aparenţe de savantlâc”.
***
De
altfel, cei doi gânditori de care discutăm, C. Rădulescu-Motru şi
Lucian Blaga, şi‑au construit concepţiile lor filosofice pe nişte
fundamente spirituale cu totul diferite. În orice caz, ei descind de pe
nişte meleaguri spirituale opuse. Concepţia filosofică a lui C.
Rădulescu-Motru, pe care el însuşi a numit‑o „personalism energetic”,
s‑a născut din unirea celor mai recente achiziţii filosofice şi
ştiinţifice din vremea sa: cea de personalitate şi cea de energie (N.
Bagdasar). Cu rădăcini în doctrina personalităţii anarhice cultivată de
romantism cu prelungiri până la Nietzsche, Rădulescu-Motru dă o
dezvoltare cu totul nouă ideii de personalitate prin relaţionarea ei cu
cea de energie. Prin strânsa lor legătură ideile de personalitate şi
energie îşi lămuresc reciproc mai precis înţelesul. „Pentru energetism,
personalitatea este un moment al energiei, pentru personalismul energetic, personalitatea este o direcţie a energiei” (C. Rădulescu-Motru – Personalismul energetic,
Tg. Mureş, Ardealul, 2016, p. 136). Dispunând de cuceririle de ultimă
oră ale ştiinţei psihologice, deprinse în cercul profesorului de la
Leipzig, Wilhelm Wundt, C. Rădulescu-Motru dă o definiţie a ideii de
personalitate din perspectiva energiei – „personalitatea este unitatea
de viaţă cea mai complexă din câte se întâlnesc pe pământ… Persoana
omenească însă, nu este nici o entitate abstractă compusă din reflexe
mecanice, nici o sinteză ieşită din lupta dialectică a ideilor, nici o
intuiţie creată de geniul poeţilor, ci o realitate din marea realitate a
universului, o energie care îşi formează structura sa proprie unitară,
prin corelaţie cu restul formelor de energie a Universului”.
Cealaltă
noţiune de bază dezvoltată de C. Rădulescu-Motru este cea de energie
scoasă din istoria mai nouă a gândirii ştiinţifice. Prin noţiunea de
energie oamenii de ştiinţă concep realitatea primordială şi fundamentală
a universului. „Sub noţiunea energiei, oamenii de ştiinţă înţeleg
astăzi legea cea mai generală dobândită prin experienţă şi inducţiune” (Personalismul energetic
– ibidem, p. 133). Personalismul energetic, prin unirea celor două
idei: de personalitate şi energie, oferă un cadru larg de mişcare pentru
gândire. Între acestea se aşază şi concepţia lui C. Rădulescu-Motru, pe
care autorul ei o caracterizează în următorii termeni: „Personalismul
energetic este, prin urmare, un realism fundat pe extensiunea legii
energiei, întreg câmpul experienţei omeneşti atât materiale, cât şi
sufleteşti. În sistemul lui, persoana omenească ocupă locul central,
fiindcă în viaţa acesteia se face îmbinarea diferitelor concretizări pe
care le ia legea energiei, concretizări pe care le studiază un mare
număr de ştiinţe speciale”.
Vasile
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu