Birocratizarea vieții intelectuale
Articol publicat în revista „Viața Românească” nr. 9 / 2019
Viețile
noastre, de ceva decenii bune, se birocratizează și standardizează
constant. Existențele și biografiile pare că ne sunt reduse, din ce în
ce mai mult, în așa fel, încât să poată încăpea între copertele unui
dosar. Performanțele ni se cuantifică matematic, suntem evaluați
periodic după criterii fixe, dacă nu chiar și fixiste, și existăm, în
relația cu angajatorul sau cu statul, numai în măsura în care completăm
hârtii și ni se atribuie punctaje. Cunosc destui umaniști care au ajuns
să-și regleze viața intelectuală în funcție de stimulii mecanici ai
sistemului birocratic.
Ca profesor
în mediul universitar, ai, n-ai ceva de spus în domeniul tău, trebuie să
scrii și să publici. Anual, un număr considerabil de copaci dispare
pentru că, pur și simplu, competența se măsoară cantitativ. Sigur că
sunt destui nemulțumiți, însă, pe măsură ce trece timpul, devine din ce
în ce mai clar că nu se va schimba nimic în viitorul previzibil. În
primul rând, face deja parte din structura mentală a omului contemporan
ideea că trebuie cu toții să fim eficienți contabilicește. A spera că marile sisteme birocratice vor înțelege rațiunea de a exista a unor concepte precum contemplarea, acumularea sau internalizarea înseamnă a nu înțelege care sunt imperativele mileniului trei.
Apoi, e și comod așa. Dacă sistemul
(nomina odiosa) cere profesorilor să scrie și să publice cu o anumită
frecvență stabilită de legile irefutabile ale eficienței, atunci, fie!
Reviste există, încă atât de multe, încât, dincolo de un anume nivel de
mediocritate, orice se poate publica. Cât despre citări, nimic mai
simplu; ne cităm între noi, pe bază de reciprocitate. A trecut demult
vremea în care, pentru a cita, era imperios necesară o lectură integrală
a textului citat. Nici aceia pentru care scrierea unui text reclamă un
efort urieșesc nu au motive să dispere. De când cu inter și
transdisciplinaritatea, se pot publica texte de câteva pagini cu doi,
trei sau chiar mai mulți autori. Aceia mai leneși, mai ales dacă au
poziții academice ce le permit să se recomande cu prof.univ.dr.hab.,
își pot pune semnătura aducătoare de prestigiu în josul unor texte
scrise de grafomani aflați abia pe primele trepte ale ierarhiei
academice. Toată lumea câștigă. Însă, mai presus de toate, sistemul e
mulțumit. Câtă competență agregă evaluările de final de an universitar!
Parcurgând lista de titluri și reviste prestigioase în care publică
intelectualii noștri umaniști, mai că ai senzația că după colț se
ascunde vreun Chomsky, vreun Derrida, vreun Eco, vreun Žižek, unii
veniți cu mare greutate din lumea de dincolo, verzi de invidie pe ceea
ce poate științific produce elita universitară românească, nerăbdători
să asiste la nașterea unui gânditor care să influențeze decisiv istoria
ideilor europene.
În paranteză fie spus, nu trebuie să ne scape ironia magnifică a
momentului. În librării, un spațiu din ce în ce mai generos e acordat
literaturii motivaționale, textelor care promovează forme de retragere
din zgomotul lumii; în lumea reală, însă, orice formă de retragere, de
refuz al birocratizării și standardizării e privită cu un minimum de
toleranță. Consumăm, deci, în tren ori în drum spre serviciu, ziceri
mediocre, pretins spirituale și înalte, pentru ca, în momentul în care
ajungem la destinație, să ne integrăm fără cea mai mică tresărire
într-un mecanism birocratic ce ne reduce activitatea la o succesiune de
ritualuri mecanice/ administrative. Ascultăm în mașină vocile marilor
guru ai momentului, perorând despre cât de special e fiecare dintre noi,
după care ne ocupăm fără proteste locul în mașinăria care ne
etichetează, ne stabilește locul și rostul.
Într-un
astfel de context, e imposibil să nu te șocheze formidabila intuiție a
lui Kafka, în „Procesul”. Omul care încetează să mai existe ca individ,
fiind redus la statutul de subiect de drept. Evidența, pentru
simplul motiv că e empirică și nu se subordonează sistemelor
birocratice, e ignorată complet. Să mă explic: ca și în cazul
nefericitului personaj al lui Kafka, nimeni nu se întreabă cu adevărat
care este adevărul și cum stau lucrurile. Suntem cu toții interesați de
împlinirea ritualică a unor proceduri. Dacă, împlinind procedura,
ajungem la concluzia că Josef K. e vinovat sau că universitarii noștri
sunt atinși de aripa genialității științifice, atunci nicio evidență nu
mai poate afecta soliditatea verdictului. Forța implacabilă a evidenței
nu mai există în societăți în care până și nașterea și moartea se
certifică birocratic. Fără hârtiile care să ateste că ele s-au petrecut,
pare că nici născutul nu e pe deplin născut și nici mortul pe deplin
mort (a se vedea cazurile în care oameni în carne și oase au trebuit să
ceară în instanță recunoașterea faptului că sunt vii, după ce, tot în
instanță, fuseseră declarați morți).
Ca mai toate
demersurile civilizatoare, birocrația și-a început existența în slujba
individului. Viața noastră cotidiană devine mai ușoară în prezența
actului sau a titlului de proprietate, a documentului de identitate sau a
istoricului medical. E interesant, însă, de aflat, când anume
birocrația a început să fie invazivă, să anexeze zone care nu pot fi de
competența ei. La fel de interesant mi se pare și că marile ideologii
criminale ale secolului trecut, nazismul și comunismul, s-au folosit din
plin de birocrație pentru a încerca să-și atingă scopurile. Sunt
momente în istoria noastră recentă când destine umane concrete au fost
frânte doar pentru că o bucată de hârtie cu număr de înregistrare
conținea un verdict arbitrar.
În viața
intelectuală, birocrația a început a face ravagii mai cu seamă în ultima
jumătate de secol. Poate fi o coincidență faptul că ideologia dominantă
a acestor ultime decenii, în Europa, e capitalismul. Odată ce stânga
s-a decredibilizat masiv (și pe bună dreptate), în viața intelectuală au
început a se strecura, abia vizibile, la început, criterii de evaluare
capitaliste. Ele funcționează aproape ireproșabil în fabrici și uzine,
însă (ghinion!) nu au nimic de a face cu activitatea intelectuală (în
special cea umanistă). Ideea de a acorda puncte articolelor publicate,
în funcție de prestigiul revistei care le găzduiește (prestigiu
stabilit, de altfel, tot după criterii birocratice) pare, mai ales celor
care sunt în afara fenomenului, un lucru de bun-simț. Iată, vor gândi
ei, avem performanță cuantificată clar, fără subiectivisme și nepotism!
Să facem un pas în spate și să vedem dacă lucrurile stau chiar așa.
Pentru a ușura înțelegerea analizei, voi folosi tocmai uneltele
capitalismului. Obligația de a scrie și a publica inevitabil creează
inflație. E, statistic, improbabil ca toate textele pe care le produci
pentru că trebuie raportate la final de an, să aibă calitate. Mai mult,
ca rezultat al inflației, bunurile își pierd din valoare. A căuta prin
miile de pagini scrise pentru că trebuiau scrise pe acelea care au,
într-adevăr, ceva de transmis, devine un demers cu destul de puține
șanse de reușită. Sistemul, deci, nu numai că nu e sustenabil, ci
încurajează grafomania și frauda.
La nivel
preuniversitar, lucrurile par a sta și mai rău. Fișele de evaluare și
autoevaluare, examenele și lucrările de grad nu mai sunt demult o bornă
valorică. Plagiatul, practică absolut detestabilă, nu e imputabil în
exclusivitatea plagiatorilor, oricât de revoltătoare ar putea părea
afirmația. Presiunea nerezonabilă a unui sistem birocratic care cere
producție de texte cu seninătatea cu care ar solicita producție de
șuruburi îi pune pe cei care trebuie să se conformeze în situația
ingrată de a găsi alternative. Etic nu este, dar, ce să vezi,
birocrației puțin îi pasă de componenta etică. Atâta vreme cât
succesiunea de proceduri e îndeplinită riguros, altceva nu mai contează.
În mediul universitar, funcționează cu destul succes programele anti
plagiat, dar nu s-a inventat încă un soft care să ne sesizeze
enormitățile și platitudinile care se scriu și publică.
În post
cultura de care vorbește George Steiner, într-un eseu din 1971, sunt
analizate lucid atavismele modelului iluminist, cel care a stat până
recent la baza sistemului de educație, în special de factură umanistă.
Un asemenea model, în a cărui arhitectură au apărut inerente și
ireparabile fisuri, e înlocuit astăzi de altul, bazat pe ideea
pragmatică a cuantificării numerice a performanței. Viața intelectuală,
însă, se desfășoară după alte principii. Principii pe care sistemul
iluminist le admitea și le integra în paradigma lui. Primul dintre ele,
cel mai grav lovit astăzi, mi se pare a fi principiul latenței.
În literatură, filozofie ori artă, în general, producția prolifică nu e
semn al eficienței, ci dimpotrivă. Cine este prolific în aceste
domenii, în condițiile lumii de azi, nu poate ocoli superficialitatea.
Există, firește, excepții. Ele nu sunt, însă, decât atât: excepții. La
fel se întâmplă și în mediul academic. Dacă ne mutăm privirea dinspre
hârtii înspre ceea ce ne spune evidența, va trebui să admitem
că e realmente imposibil ca legile fizicii să permită existența printre
noi a unor oameni care sunt, în același timp, politicieni, profesori
universitari, conducători de doctorate, directori de proiecte, autori de
monografii, cărți și articole, decani sau rectori, președinți de
comisii, miniștri etc. Inevitabil, unele dintre îndatoririle acestor
super eroi (în cazuri mai nefericite, chiar toate) sunt îndeplinite
strict formal.
E foarte
greu de înțeles că tocmai prin absența din lume, prin tăcere, prin
lipsă, un artist, un filosof, un literat, un profesor pot fi eficienți.
Când vine vorba de intelect, legea după care se conduce producția
manufacturială este o stupiditate. Rezultatul muncii intelectuale e cu
atât mai semnificativ cu cât se manifestă mai greoi, în timp, ca urmare a
unor acumulări solide, cronofage. Simplu spus, dacă li se cere
intelectualilor să producă mult, o vor face, firește, dar lumea ideilor
nu va avea nimic de câștigat de aici. Dincolo de teancurile de
maculatură punctate de sistem, pe baza cărora se clădește un așa-zis prestigiu academic ori didactic, se va afla din ce în ce mai puțin.
Vilnius, Lituania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu