Trei veacuri de poveste
La
Palatul Suţu, în două săli special amenajate, ni se spune într‑un mod
inedit povestea relaţiei noastre cu muzica. Suntem invitaţi la un
exerciţiu muzeal menit să ne ajute să trăim sincron nu mai puţin de trei
veacuri de poveste, experimentând, ascultând şi cunoscând astfel
producerea, captarea şi redarea sunetului în istorie. De la orchestra
mecanică, folosită încă din veacul al XVIII‑lea, la pick‑up‑ul şi magnetofonul
adolescenţilor din anii 1970 sau 1980, până la device‑urile de înaltă
fidelitate ale viitorului, toate acestea sunt prezentate la Palatul
Suţu. În expoziţia tematică Mărturisiri despre muzică. Intimitate. Armonii. Tehnologie, aflată
sub egida Festivalului Internaţional „George Enescu” • 2019, al cărei
coordonator este istoricul‑antroposof Adrian Majuru, director a Muzeului
Municipiului Bucureşti.
A lua cu tine muzica
Mihaela Helmis: Că
sunt incantaţii sau monodii, că e un susur, un cântec, sau o poveste
spusă în jurul focului, cântată, într‑un fel, cred că face parte din
natura noastră muzica. Ceea ce faceţi aici, în acest excurs muzeal,
este, sigur, un pas spre zilele noastre, dar cum am defini din punctul
de vedere al alcătuirii noastre, al alcătuirii omului, această altă
formă de exprimare sau de existenţă?
Adrian Majuru:
În cele din urmă, muzica este una dintre preocupările cele mai vechi
ale naturii umane. Ea ne‑a însoţit în lungul drum al evoluţiei şi ne‑a
ajutat foarte mult dezvoltarea. De la un punct încolo, care e de dată
recentă însă, cam de vreo 300 de ani, zonele mai avansate ale lumii
urbane au investit, treptat, şi apoi tot mai accentuat, într‑o
tehnologie care să redea sunetul şi apoi să redea chiar piese muzicale
de care să te bucuri oricând doreşti. După cum se ştie, a te bucura de o
mică orchestră, un cvartet, un cvintet, era destul de costisitor chiar
şi pentru conţi. Drept urmare, undeva către 1840‑1850 apar primele
aparate de redare a sunetului cu cilindru perforat. Noi avem în expunere
al doilea aparat din această serie. El se numeşte fonograf şi nu şi‑l
putea permite oricine. Ca şi acum, orice inovaţie de ultimă oră era
destul de scumpă, însă apar destul de curând piesele de masă care
prefigurează cumva din punctul de vedere al tehnologiei globalismul
trăit astăzi. Adică instrumente la îndemâna tuturor, care pot fi
folosite şi în afara casei, la picnic, la iarbă verde. Chiar reclamele
îndemnau în direcţia asta şi avem o mare varietate de modele privind
patefoanele fără pâlnie, sau gramolele şi gramofoanele cu pâlnie.
Patefoanele sunt mai recente un pic. Sunt mai mobile şi mai puţin
sensibile atunci când ieşi în afara casei, având deja discuri foarte
rezistente de ebonită.
Acest
dispozitiv care funcţionează şi care prin scintilaţii argintii ne‑ar
face să credem că acolo se ascunde esenţa muzicii redă câteva secvenţe
din felul în care se asculta sau se compunea muzica acum 130‑140 de ani
şi la Viena, şi în Elveţia, dar şi în România. Sunt şase piese pe care
le putem asculta trăgând de o manetă, la nesfârşit, pentru că sunt atât
de frumoase. Era o invenţie revoluţionară, care ne făcea să ne imaginăm
că e şi un mic înger al muzicii acolo.
Da,
au şi fost fabricate în Elveţia şi în Europa Centrală, în Imperiul
Austriac şi în Germania de mai târziu, apoi apar centrele din Anglia,
Franţa şi Statele Unite ale Americii, iar producţia de masă, cu
precădere, în lumea anglo‑saxonă şi germanică se dezvoltă. Cea mai
interesantă inovaţie legată de muzică, dar care nu este în expoziţie,
pentru că nu a fost posibil, ne duce cu gândul la a asocia muzica din
punctul de vedere al redării unei alte invenţii, de dată mai recentă, de
dinainte de Primul Război Mondial. Vorbesc despre automobil. Evident că
automobilul n‑a avut dotarea în primele produse de serie să ne aducă
muzica la îndemână, pentru că radioul a apărut mai târziu. Dar odată cu
radioul ataşat în bordul maşinii, după al Doilea Război Mondial, avem cu
noi, pe trasee lungi, muzică. Evident că la un moment dat ea
se afla şi într‑un avion, evident că ea se afla şi în mijloacele de
transport în comun în Occident, apoi a ajuns şi la noi după 1989, însă
punctul nodal care ne va duce mai departe şi care este prezent în
expoziţie este noua tehnologie, care e destul de costisitoare în
momentul de faţă. Dar există şi variante foarte la îndemână care îţi
oferă oportunitatea de a lua muzica cu tine, într‑o intimitate în
spaţiul colectiv, pe stradă, mergând oriunde doreşti tu, cu căştile în
urechi sau chiar mai puţin de atât. Şi să selectezi aproape gratuit de
cele mai multe ori piesele care‑ţi plac, să‑ţi faci play‑list‑ul tău şi
apoi să‑l oferi cadou celui drag şi aşa mai departe. E interesant unde
ne va duce tehnologia, nu? Dar există în expoziţie şi o zonă a muzicii
care coboară de pe partitură şi o întâlnim pe medalii, pe bancnote,
plachete, ilustraţie de carte, bijuterii de tot felul. Drept urmare, nu
ştiu dacă este o altă preocupare care să fi modelat natura umană şi care
să o modifice atât de mult precum a fost muzica şi sunetul.
Există,
aţi sugerat‑o într‑un fel, această cutie cu tot felul de circuite şi cu
captatori, poate chiar din satelit, care difuzează muzică cu senzaţia
că eşti în faţa orchestrei. Unii dintre marii dirijori au refuzat să‑şi
lase muzica înregistrată pentru că, spuneau ei, doar în sala de concert
se poate asculta ea ca atare, dar acest dispozitiv are această calitate.
Unde ne poate duce, şi la acest capitol, tehnologia?
Sunt
muzee în Austria şi în Germania care‑ţi oferă posibilitatea să cunoşti
fenomenul. De exemplu, la Viena este „Muzeul sunetului”, unde la final
ai posibilitatea să dirijezi o orchestră şi să fii lăudat de Zubin Mehta
sau să nu fii lăudat dacă nu ai ureche muzicală. Chiar primeşti şi o
diplomă dacă eşti câştigător. Însă e o poveste interesantă a sunetului
de la primele semne primite în timpul sarcinii, când fătul prin filtrul
lichidului amniotic îşi dezvoltă auzul şi cunoaşte primele elemente din
exterior legate de sunet. Urmează apoi percepţiile foarte fine ale
urechii, zgomote de tot felul până la ceea ce au scris compozitorii
clasici care au modelat cumva acest fenomen în secolele apropiate nouă.
Sunt în Europa astfel de experienţe interesante, nu numai de audiat
muzică. În expoziţia noastră de la Palatul Suţu se poate audia sau
viziona muzică. Folosim, de pildă, un pic‑up sau un magnetofon, să vedem
dacă mai avem îndemânarea practică să‑l pornim, prin comparaţie cu
nanotehnologia prezentă în viaţa noastră. Însă un Muzeu al muzicii în România adecvat standardelor, sau dorinţelor fiecăruia, încă nu avem.
Aţi
pomenit un pic‑up, aţi pomenit un magnetofon Kashtan, care
funcţionează, şi care are, poate, încorporată muzica tinereţii dvs.
Aveţi în gând o primă amintire sau primele amintiri legate de sunete din
viaţa dvs.?
Ele sunt legate de
pic‑up, de variante mai vechi decât aceea care se află în expoziţie şi
pe care am avut‑o în adolescenţă şi, evident, de discuri foarte
colorate, viu colorate, din anii ’60. Fiecare mă atrăgea, şi cu ajutorul
cromaticii, care îmi trezea curiozitatea, descopeream şi muzica.
Era vorba de această muzică, să spunem, conservată şi care se putea auzi la nesfârşit, ori de câte ori doreaţi.
Sigur
că da, ceea ce e o mare izbândă, spun eu. Să ai la îndemână oricând
muzica agreată, să te optimizezi, să alungi depresia, plictiseala sau
să‑ţi bucuri ziua, pur şi simplu.
Zestrea care ne alcătuieşte memoria
Şi
de aici, din locul acesta, de la Palatul Suţu, în care fiecare îşi
poate găsi propriile repere şi se poate scufunda, făcând legături pe
care până acum nu le‑a mai făcut, pentru că aici e şi culoare, e
pictură, sunt lucrurile de toată ziua, care sugerează ceva legat de
muzică… Iată‑ne toamna, din doi în doi ani, în ceea ce stă să fie
Bucureştiul, locul în care se adună cei mai mulţi făcători şi iubitori
de muzică.
Da. E un proiect
expoziţional, asociat Festivalului Internaţional „George Enescu”, aşa
cum a fost şi programul Muzeicorum, cu câteva concerte, şi ele asociate
festivalului.
Şi pentru dvs. festivalul cum a fost în timp?
A
fost aproape de neatins, pentru că sălile noastre sunt mici şi nu
reuşeşti când îţi doreşti cu adevărat să mai prinzi un bilet. De aceea
în expoziţie pot fi vizionate fragmente de mare calitate muzicală din
ediţii mai vechi. E adevărat că organizatorii în acest an au găsit
soluţia de a viziona în timp real, în Piaţa Festivalului, orchestrele de
la Ateneu, sau de la Sala Palatului, dar şi pe cele asociate acestui
eveniment, concerte organizate în acelaşi timp în alte locuri din
Bucureşti, cum sunt spaţiile muzeale.
Se
prelungeşte în acest fel zestrea aceasta care ne alcătuieşte, fără să
ştim, memoria, dar când apăsăm pe un buton sau pe o tastă, ea devine, să
zicem, memorie activă, care emoţionează aproape în egală măsură.
Este
într‑adevăr vorba despre o memorie activă pe care o avem perpetuu în
noi, însă activarea ei ţine de senzori sufleteşti de care nu prea avem
timp, din păcate.
Şi atunci din
timpul festivalului până în februarie 2020 vom putea ajunge aici în
expoziţia Mărturisiri despre muzică. Intimitate. Armonii. Tehnologie,
unde printr‑o simplă acţionare de manetă ne întoarcem în timp sau,
apăsând un buton şi aplicând o cască, muzica mare care vine la Bucureşti
poate să fie auzită şi urmărită pe ecranele special amplasate.
Da, ne putem bucura de ea până pe 30 martie anul viitor.
Grupaj realizat de Mihaela Helmis
Mihaela Helmis în dialog cu Adrian Majuru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu