Despre misterele
pădurii Cotrocenilor şi ierburile sale magice cu scriitoarea Doina Ruşti
29 noiembrie 2019, 14:33
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 0
Despre misterele pădurii Cotrocenilor şi ierburile sale magice cu
scriitoarea Doina Ruşti
Doina Ruşti
Romanele Doinei Ruşti sunt pasionante călătorii în timp şi în suflet.
Sunt pline de magie şi poezie. Cărţile ei readuc la viaţă Bucureştiul de
altădată cu mahalalele lui pestriţe, dar şi cu pădurile pline de mister
ce înconjurau Capitala. Despre toate acestea am vorbit şi noi cu Doina
Ruşti.
Doina, am înţeles că şi tu ai pornit în campanie electorală pentru
Cotroceni. Despre ce „campanie“ e vorba?
În recentul meu roman, Homeric, este vorba, printre altele, despre
misterioasa pădure a Cotrocenilor. Cum abia am început promovarea
cărţii, se poate spune că şi eu vehiculez numele unui loc râvânit. Pe
vremuri, a existat o pădure încâlcită şi labirintică, unde bucureştenii
îşi pierdeau urma, aşa cum a făcut-o, de pildă, Şerban Cantacuzino, în
timpuri de restrişte. Urmărit de ucigaşii tatălui său, a stat ascuns
trei zile la Cotroceni, ceea nu doar că i-a salvat viaţa dar l-a
întărit, ulterior ajungând pe tronul Ţării Româneşti. Chiar dacă pădurea
a dispărut între timp, glumind puţin, aş spune că teritoriul respectiv
poartă încă aura mitică, pe care i-o dă chiar etimologia, fiind în
continuare un areal ferit de ochiul omului de rând. În plus, turneul meu
prin ţară seamănă oarecum unei campanii, căci anul acesta mi-am propus
să merg în 16 oraşe. Deja am fost prin Transilvania, unde m-am întâlnit
cu cititorii mei fideli, dar şi cu alţii noi.
De unde vine interesul tău pentru epoca fanariotă?
Este un interes târziu. Secolul Luminilor nu m-a pasionat pe timpul
şcolii. Mi se părea superficial, nehotărât în multe privinţe. Multă
vreme, Epoca Brâncovenească s-a aflat aproape de sufletul meu, am ţinut
şi-un curs de literatură veche, la Litere. Abia pe la începutul anilor
2000 m-am apropiat de fanarioţi, la puţin timp după moartea mamei mele.
Despărţirea de ea a fost cel mai răvăşitor moment al vieţii mele, cred
că este pentru oricine, la orice vârstă. La mine au urmat câţiva ani de
depresie. Eram obsedată de schimbările care se produseseră în
comportamentul mamei mele cu puţin înainte de moarte, iar ele mă făceau
să acord credit unor observaţii de genul intrase în ceasul morţii sau
parcă îşi presimţea moartea, nu mai era la fel, vorbea diferit etc. Pe
fondul acesta m-am întâlnit cu Zogru, viitorul meu personaj, o entitate
care intră în sângele oamenilor, schimbându-le comportamentul,
preferinţele, uneori chiar şi caracterul. El este fiorul morţii dar şi
esenţa fericirii. Şi cum făcusem din el un fel de Saint Germain, am
ajuns prin secolul fanarioţilor. Voiam să scriu povestea lui Ienăchiţă
Văcărescu, de fapt voiam s-o folosesc ca pretext pentru a întări
conflictul romanului. Şi mi-am dat seama că nu ştiam suficiente lucruri
despre epocă şi nici nu mi-ar fi plăcut să rămân la atmosfera romanţată
din Principele lui Eugen Barbu. Nu pentru că n-aş fi apreciat-o, ci
pentru că datoria unui scriitor este să creeze, iar nu să copieze. Pe
vremea respectivă nu ştiam mai mult decât scrie în splendida cărticică a
lui Ştefan Lemny (Sensibilitate şi istorie în secolul al XVIII-lea
romanesc), o mini-monografie a unui secol, scrisă cu dragoste şi cu
respect faţă de surse. De la Lemny am aflat de Istoria românilor a lui
V.A. Urechia, o carte monument, rară şi vânată de cunoscători, în 14
volume (format mare, mii de pagini fiecare volum), cu documente private
şi oficiale, transliterate şi comentate, aşezate cronologic. Testamente,
scrisori, bileţele, blesteme, ordine domneşti, reclamaţi şi mărturii
sub jurământ - tot ceea ce înseamnă istoria măruntă şi adevărată a unei
naţii. Iar de aici până la documentele încă nepublicate, din Biblioteca
Academiei ori de la Arhivele Naţionale, n-a mai fost mult. Dar toată
această documentare n-ar fi însemnat mare lucru, dacă înainte de ea nu
s-ar fi aflat dragostea mea pentru Epoca Brâncovenească şi toate
celelalte lucruri care ţin de educaţia intelectuală a unui scriitor. Pe
scurt: Epoca Fanariotă a fost o dragoste târzie, născută din iubiri
vechi.
Ai scris un roman despre un croitor din epoca fanariota (un adevărat
designer, de fapt), apoi despre gastronomie şi acum despre poţiuni
magice. Poţi să ne spui câte ceva despre aceste romane?
Manuscrisul fanariot a venit pentru mine firesc, în continuarea lui
Zogru şi a povestirilor din volumul Cămaşa în carouri. Găsisem la
Academie un document care m-a motivat să scriu un roman, dar povestea
croitorului are şi alte rădăcini mai vechi. Am vrut să scriu un roman
despre Bucureşti şi despre legăturile mele cu el, iar croitorul a fost
doar pretextul. Cât priveşte Mâţa Vinerii - are la bază povestea
adevărată a unui bucătar, în interiorul căreia am dezvoltat o a doua
poveste, despre autoarea reţetarului după care găteşte acest bucătar.
Pe cititorii noştri i-ar interesa, cu certitudine, ultimul tău roman.
Este Homeric o poveste de dragoste?
Homeric este un roman diferit cu totul de cele anterioare. Deşi face
trimiteri vagi spre aceeaşi epocă, de fapt povestea este atemporală, nu
are datări precise ori personaje bazate indubitabil pe realitate. De
altfel, nu cred în romanul istoric, detest acea naraţiune metodică ori
romanţată, pe care o numim, de regulă, monografie. Nici Manuscrisul
fanariot şi nici Mâţa Vinerii n-au recurs la acel şablon. Eu cred în
poveste, în construcţia emoţională şi mai cu seamă în noutatea
scriiturii. Homeric respectă oarecum formula eposului de mistere, are
tentă poliţistă, aduce un gen de fantastic, dar, în esenţă, rămâne, cel
puţin în intenţia mea, o poveste despre fantasmele unor oameni bolnavi
de iubire, chiar dacă pe unii dintre ei societatea îi ţine la distanţă.
Iar ca noutate, Homeric are un fel de construcţie anatomică, până la un
punct, în sensul că prezintă pe rând părţile componente ale poveştii:
Personajele, Povestea lor. Dar apoi naraţiunea se concentrează pe acele
evenimente, mai mari sau mai mici, aflate în spatele scenei, în zona de
penumbră, ca finalmente să aducă în prim-plan confesiunea
povestitorului. Cel mai mult mi-a plăcut să scriu partea aceasta ultimă,
întitulată Povestea mea, şi-mi doresc enorm ca niciun cititor să nu
înceapă cu ea, să nu se arunce pe final, căci această a patra parte
capătă sens doar după parcurgerea celorlalte capitole. Exact ca şi în
viaţă, mai întâi treci prin învăţătura clasică şi abia la final îţi
permiţi evadări şi exhibiţii.
Dar şi Pădurea Cotroceni ocupă un loc important, cum ziceai la începutul
interviului, fiind o pădure cu ierburi pentru ceaiuri vindecătoare. Ce
le-ai spune despre asta cititorilor noştri?
Unul dintre personajele principale din roman, anume Mărmănjica, intră
adeseori în pădurea tenebroasă, pentru a culege plante. Toată povestea
se învârte în jurul unei flori, pe care acest personaj o găseşte presată
în Iliada lui Homer, iar din acel moment viaţa i se schimbă radical.
Mitologia botanică a românilor este foarte bogată, iar recenta apariţie a
Botanicii lui Simion Florea Marian m-a inspirat pentru această zonă a
romanului. Şi pentru că am ajuns aici trebuie să povestesc puţin despre
această carte eveniment. Simion Florea Marian (1847-1907), preot,
etnolog, antropolog, a scris printre multe altele şi o botanică, în care
a consemnat mituri, credinţe, reţete vrăjitoreşti sau medicale, legate
de plante. A fost ultima sa scriere, pe care n-a mai apucat s-o publice.
In fine anii trecuţi a văzut lumina tiparului, iar puţin înainte de a
mă apuca de Homeric, botanica aceasta bătrână a ajuns la mine,
constituind un motiv de inspiraţie. Cu toate că planta presată între
paginile Iliadei nu poate fi găsită la Marian, ea are câte puţin din
multe altele cuprinse în cartea lui. Plantele, mai ales cele ale pădurii
ascund duhuri şi produc iluzii, sunt hipnotice, vrăjite şi, desigur,
multe dintre ele - terapeutice. Iar între toate, leuşteanul mi se pare
fabulos. Până pe la finele secolului al XIX-lea, românii, ca şi mulţi
alţi europeni, nu plecau de-acasă fără să-şi pună în buzunar o frunză de
leuştean, sau leoştean, pe numele lui vechi, a cărui etimologie se
pierde în umbrele timpului. Despre această plantă există multe legende,
în care apare ca erou protector şi înarmat, care ucide strigoi. Chiar şi
după moarte, transformat în plantă, îşi continuă cruciada.
„Frunzişul se mişcă într‐o parte şi‐n alta, iar pe cărarea
luminată de ochii Despinei, călcând odată cu ea peste iarbă,
ascultând cum trosneşte untişorul sub talpă şi trăgând în nări
tămâioara pădurii, Mărmănjica intră în poveste.“ (Homeric)
Plante, pădure şi dragoste. Mai conţine şi altceva „Homeric“?
Da: este povestea unei stafii înalte.
Te referi la imaginea de pe copertă? Aceasta este stafia din pădure?
O, nu! Pe copertă se află o parte din visul Aurorei Speranţa Cernitu,
artista care a făcut pictura. E viziunea ei despre un erou din Homeric,
este experienţa ei în urma întâlnirii cu unul dintre personajele mele.
Dar de ce jumătate de om?
Pentru că cealaltă jumătate s-a topit în respiraţia perfidă a unei
dimineţi de aprilie. Ţi-am spus, Aurora mi-a visat personajul, dar aşa
cum se întâmplă, după ce uiţi visele, faţa plăsmuită se risipeşte,
lăsând în urmă un regret greu. Iar personajul de pe copertă îmi
aminteşte de acea pierdere, pe cât de incertă, pe atât de apăsătoare.
Ce speri să transmiţi prin acest roman?
Este o carte despre omul marginalizat, exclus, din varii motive, aflat
în afara grupului. Pentru el există o mare provocare: labirintul unei
păduri, dincolo de care începe viaţa eternă.
Cărţile tale sunt şi o declaraţie de dragoste către Bucureşti. Cum ai
ajuns să iubeşti Bucureştiul?
Aş putea să declar că Bucureştiul este oraşul pe care l-am cucerit, prin
efort îndelungat. Ca orice bătălie şi aceasta a avut parte de momentele
ei de glorie, de episoade dramatice de aliaţi şi de adversari. Toate
acestea, ca şi aventurile trăite pe străzile sale, îmi dau dreptul să-l
iubesc şi să scriu despre el.
Povesteşte-ne ceva despre locurile magice din Bucureşti cum e, de pildă,
mahalaua Gorganilor.
Din mahalaua Gorgani a rămas până astăzi însuşi Gorganul, de vizavi de
Cişmigiu, ascuns în spatele clădirilor de pe Bulevardul Elisabeta, o
movilă în vârful căreia se află Biserica Sfântul Ilie Gorgani. Desigur,
pe vremuri era mai întinsă, cu alt relief, mai mlăştinos, cu mai multe
ape. Făcea parte din Plasa Gorgani, care aduna la un loc mai multe
mahalale. Zona era vestită pentru femeile frumoase şi pentru existenţa
unei case de plăceri erotice, amănunt pe care l-am păstrat în roman prin
povestea chiramelelor (cuvânt preluat din Incrementa lui Cantemir).
Totodată, aici se aflau nişte măcelării vestite, prăvălii şi maidane,
plus un drum secret care ducea direct în Pădurea Cotroceni (asta am
pus-o de la mine). Prin documentele răsfoite, am dat şi de-un anume
Tudorici lumânărarul, pe care l-am lăsat ca personaj în Homeric, un
negustoraş cu ifose multe, prieten cu pelticul, mare vânzător de amnare.
Dar toate astea le puteţi afla şi din harta care însoţeşte romanul.
Ai putea să ne spui ce reprezintă scrisul pentru tine?
Bucuria completă pe care ţi-o dă un joc rafinat.
Ne-am întâlnit la Iaşi, la Festivalul Internaţional de Literatură şi
Traduceti. Cum ţi s-a părut ediţia de anul acesta a FILIT-ului?
Vară de octombrie. La Iaşi am început, cu acest festival, promovarea
romanului. Spre deosebire de prima ediţie, la care de asemenea am fost
invitată, aceasta mi s-a părut mai puţin fastuoasă, dar asta şi pentru
că am participat doar la partea de început a festivalului. Desigur este
un eveniment elaborat, foarte atent organizat, foarte atent gândit.
Care este subiectul viitorului tău roman, dacă nu e secret?
Nu spun nimic! Sunt superstiţioasă. Dar deja am o nouă poveste, care
începe să crească.
Citeste mai mult: adev.ro/q1qcex
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q1qcex
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Teatru
Istorie
Spiritualitate
Patrimoniu
Doina Ruşti Doina Ruşti
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Teatru
Istorie
Spiritualitate
Patrimoniu
Doina Ruşti Doina Ruşti
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Teatru
Istorie
Spiritualitate
Patrimoniu
Doina Ruşti Doina Ruşti
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Teatru
Istorie
Spiritualitate
Patrimoniu
Doina Ruşti Doina Ruşti
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Teatru
Istorie
Spiritualitate
Patrimoniu
Doina Ruşti Doina Ruşti
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Teatru
Istorie
Spiritualitate
Patrimoniu
Doina Ruşti Doina Ruşti
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Teatru
Istorie
Spiritualitate
Patrimoniu
Doina Ruşti Doina Ruşti
Amantul zânelor
19 decembrie 2019, 14:28
Citesc mai târziu
download pdf
print article
Articol
Comentarii 2
Amantul zânelor
Se zice că a trăit odată un păstor care cânta atât de frumos din fluier,
încât chiar şi oile sale erau mişcate de cântecul lui. Oamenii veneau
de la distanţe mari să-l asculte, fetele oftau pe la ferestre, iar
florile câmpului se legănau în ritmul muzicii sale.
Era tânăr şi cu o înfăţişare atât de plăcută, încât n-o puteau ignora
nici femeile nici bărbaţii. Orişicine îi vedea ochii, pe cât de
misterioşi, pe atât de ironici, era cuprins de jalea singurătăţii.
Cunoscut prin ţinutul Ialomiţei (de unde a cules Hasdeu povestea pe la
anul 1884), i se dusese vestea nu doar până la Bucureşti, ci chiar şi
în lumea subterană ori în străfundurile pădurilor. Până şi Ielele
auziseră de el. Mai mult chiar, aceste zâne răzbunătoare se furişau până
aproape de poiana în care îşi petrecea păstorul zilele şi îl ascultau
fermecate. Şi tot privindu-l şi ascultându-l, s-au îndrăgostit de el în
aşa măsură, încât, împotriva obiceiului lor, nu se puteau hotărî dacă
să-i ia sau nu minţile. Căci pentru cine nu ştie, Ielele obişnuiesc să-i
înnebunească pe oameni, silindu-i să intre într-o horă drăcească.
Păstorul merita pe deplin să fie luat în jocul zânelor: Le atrăsese
atenţia, ieşise în faţă, ba mai mult, prin cântecul lui neomenesc, se
poate spune chiar că le sfidase. Cu toate acestea, pe zâne nu le prea
trăgea aţa să-l nimicească pentru că niciodată nu mai întâlniseră un
năuc, pe care să-l iubească toată lumea!
Într-o zi, frumosul păstor a simţit cum îi creşteau aripi şi, în aerul
unei zile de vară, s-a trezit înconjurat de cele douăsprezece femei.
Care nu erau decât nişte ochi, înfipţi în sufletul său. Păstorul a
plutit pe deasupra pădurii, a zburat pe deasupra satelor şi-a trecut
peste mări şi oceane.
Cu timpul, zânele de foc i-au arătat plăcerile şi fericirile omeneşti,
ocrotindu-l şi deschizându-i minţile. Şi-abia după aceea l-au dus în
palatele lor, din mijlocul pădurii.
Se spune că timp de şapte ani, păstorul a trăit alături de Iele.
Cântecul lui sau poate înfăţişarea, felul său de a fi ori toate la un
loc, au făcut ca aceste fiinţe, de cele mai multe ori nemiloase, să-l
trateze ca pe un egal. Hai, că aici exagerez! Mai degrabă, păstorul a
fost doar o fiinţă pe care au îndrăgit-o, aşa cum îţi place o jucărie
frumoasă. Se poate spune că a fost prizonier. Sau amant.
Totuşi nu l-au ucis, nu l-au mistuit în cercul lor de foc, nici măcar nu
i-au luat minţile.
Într-o altă zi de vară, pe când lumea aproape că-l uitase, păstorul
cântăreţ a coborât din văzduh pe acoperişul casei părinteşti. El era
acum mai matur, dar la fel de frumos şi, spre uluirea generală, purta
sub braţ o carte legată în piele, aurită pe cotor. Nu era una de
partituri muzicale, aşa cum ne-am fi aşteptat. Şi nici un jurnal al
aventurilor lui. Ci era o carte de magie!
Pe filele ei strălucea scrisul zânelor, întotdeauna cu o literă roşie
înfiptă în capătul paginii. Aici se aflau remedii vrăjitoreşti pentru
orice, reţete de elixire şi cuvinte fermecate, invocaţii şi mai cu seamă
numele secrete ale tuturor zeităţilor, iar uneori chiar şi adresele
lor. Era suficient ca nişte buze ştiutoare să mormăie cuvintele scrise
în carte, şi orice rău omenesc se evapora într-o clipă.
Păstorul a câştigat bani buni, folosind puterile acestei cărţi. Oamenii
nu-l mai căutau doar ca să-i asculte cântecele, ci ca să le rezolve
problemele. Din cântăreţ fermecat, el a ajuns un maestru al farmecelor,
vrăjindu-i pe oameni nu doar cu talentul, ci şi cu puterea ştiinţei
sale. Pe vremea când era păstor, lumea îl privea îndrăgostită. Ca
cititor al cărţii magice, el şi-a câştigat respectul semenilor.
Povestea lui este a omului norocos, care, pe lângă darul înnăscut,
primeşte şi înţelepciunea. Întrebarea care se pune în această situaţie
este următoarea: Oare dacă păstorul s-ar fi străduit de-a lungul vieţii
să-şi perfecţioneze raţiunea, citind cărţi voluminoase, ar mai fi atras
el atenţia zânelor? În marea frământare a lumii, învăţătura este calea
cea grea, făcută special pentru mulţii ghinionişti, care nu ştiu să
cânte. Pentru ceilalţi, puţini şi fermecători, există drumul zânelor
rele.
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Citeste mai mult: adev.ro/q2rdg7
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu