Poveste
de Crăciun | Basmul straniu cu Ileana Cosânzeana, cules de Hașdeu
dintr-un sat nemțean
Cea mai scurtă zi din an este la sfârșitul lui decembrie. Imediat după
aceea, ziua începe să crească, fenomen observat din vechime și care a
generat numeroase povești despre nașterea unui nou Soare.
Vineri, 27 decembrie 2019, 16:32
Solstițiul de iarnă este fixat în zilele noastre, pe 21 decembrie, dar
în lumea arhaică era serbat în jur de 25 decembrie. Orientul Antic avea
numeroase ritualuri dedicate unei zeițe, un fel de născătoare de lumină,
iar ritualurile dedicate lui Mithra, unul dintre cei mai importanti zei
precreștini, se țineau tot pe 25 decembrie.
La Roma, ziua aceasta era dedicată soarelui învingător (Dies Solis
Invicti Nati), fiind precedată de carnavalul Saturnaliilor (serbări ale
schimbării). Și în spațiul nostru există indicii despre o zeitate
feminină, celebrată la această dată, în timpurile tulburi ale secolului
al III-lea – o domna (apelativ dat divinităților).
Și cum miturile nu dispar, am început să caut urmele acestei zâne
solstițiale, îngropată poate sub mormanele de simboluri ale timpului și
ale degradării. Și-așa am ajuns iarăși la Consânzeana, care apare
obsesiv și în cele mai variate contexte, de la basme la descântece și la
colinde, ca zeiță astrală, născută în lumea morților, amestecată în
treburile celor vii.
Socotită zeitate lunară, descinsă din Sancta Diana și dintr-un alt
prototip păgân (Vasile Pârvan, Eliade), își păstrează valențele și în
creștinism. Apare asociată cu Sânzienele dar și cu Crăciunul, ca paznică
a porților solstițiale. Chiar și numele ei seamănă cu un refren de
descântec.
Dintre multele basme am ales unul, cules de Hașdeu, în 1885, din satul
Uscați, jud Neamț. Este de departe unul dintre cele mai stranii basme,
căci Ileana Consânzeana apare aici ca stăpână peste un ținut luminos, de
pe celălalt tărâm.
Nimeni nu poate ajunge acolo, pentru că la hotare veghează această
femeie, cu puteri supraomenești. Frumoasă și fragilă în mod curent, în
caz de primejdie, se transformă într-un monstru. Mai precis, printr-o
vrajă străveche, ia forma a trei femei gigantice și înaripate, dar la
nevoie se putea multiplica la infinit.
Oricine îndrăznea să calce hotarul era înghițit cu viteza fulgerului,
iar în scurt timp, din ceafa uriașelor femei ieșeau oasele
nefericiților. Din acest motiv, lângă hotar, se afla Valea Albă, numită
așa din cauza oaselor care albeau locul.
De această Consânzeană frumoasă și crudă s-a îndrăgostit Păjuroiul. Dar
să nu vă închipuiți că era o pasăre de pradă, ci chiar împăratul tuturor
păsărilor și stăpânul Timpului. El locuia într-un copac uriaș, care
avea 12 ramuri, ca și cele 12 luni sau 12 spițe ale roții zodiacale.
Vârful ajungea până la cer, pe fiecare frunză se ridicau palate și
cetăți aurite. Iar copacul acesta se afla în mijlocul ținutului pe
care-l păzea Consânzeana.
“Erotocrit”, roman de secol 18, cu desene românești, printre puținele
laice ale acelui veac
Păjuroiul era un tip impozant, îmbrăcat cu haine scumpe, numai catifea
și mătase, pantofi din piele fină, iar pe ciocul aurit îi strălucea o
piatră de smarald. Și-avea o voce plăcută, ca foșnetul îndepărtatelor
păduri.
Însă Consânzeana iubea singurătatea de pe domeniul ei aproape pustiu,
iar în afară de grija pentru apărarea hotarului, nu exista absolut
nimic.
Păjuroiul trecea cu eleganță pe deasupra ținutului, iar Ileana se
prefăcea că nu-l vede. Nici măcar accidental nu i-a trimis vreo privire.
Ea făcea pași fermi spre hotar, iar părul auriu, risipit deasupra
întregii moșii, răspândea acel parfum care distrugea liniștea galantului
Păjuroi.
El își foșnea penele în ritmul suspinelor, iar ea arunca la fiecare
mișcare săgeți otrăvite, obligându-l să se refugieze în frunzișul
copacului său. Nu avea nicio șansă, nu vedea sfârșitul acestei drame.
Să nu-mi spuneți că nu țineți cu el, numai pentru că era Păjuroi! Avea o
finețe în gesturi și un mod delicat de-a sta de vorbă cu tine, încât vă
spun sigur că v-ar fi plăcut!
Își făcuse obiceiul să privească din înălțime toate mișcările
Consânzenei, numărând tacticos clipele, după cum i-o cerea misiunea. Iar
observația și răbdarea sunt două virtuți meritorii, de la care decurg
bucurii și o neprețuită răsplată.
Într-o zi, Păjuroiul a făcut o descoperire care avea să-i schimbe
destinul: și-a dat seama că toată îndrăzneala zânei înaripate venea de
la un inel fermecat. Acesta o făcea puternică și lipsită de milă. Cum
și-l punea pe deget, nu-i mai plăcea nimic în lume, nu mai iubea.
Ca să n-o lungim inutil, Păjuroiul și-a întins aripile și-a zburat spre
iatac, la ceasul amiezii, iar când ciocul său a atins inelul,
Consânzeana a fost învăluită în ceața pasiunilor omenești.
Iar cum hotarul n-a mai fost păzit cu nădejde, mulți eroi au plecat spre
ținutul acelei lumi, pentru a o elibera pe stăpână. Încât putem spune
că toate basmele despre Consânzeana s-au scris după-acea, după aventura
ei cu acel Păjuroi care ține în ghearele lui Timpul.
Citeşte întreaga ştire: Poveste de Crăciun | Basmul straniu cu Ileana Cosânzeana, cules de Hașdeu dintr-un sat nemțean
Citeşte întreaga ştire: Poveste de Crăciun | Basmul straniu cu Ileana Cosânzeana, cules de Hașdeu dintr-un sat nemțean
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu