Metamorfozele alchimizate
„Atlet
al realismului ezoteric şi campion al tristeţilor metafizice, Dan
Stanca este cel mai dostoievskian (şi eliadesc) scriitor din peisajul
nostru literar”…
Romanul lui Dan Stanca, Anii frigului (Humanitas, Bucureşti, 2017),
pune în valoare un eclectism estetizant ce are drept fundament sinteza
iniţiatică a epidermicului cotidian cu supramundaneitatea. Aparent cele
mai insignifiante activităţi camuflează istorii personale pline de
sensuri nebănuite. Principalul spaţiu în care au loc multiple evaziuni
ideatice este reprezentat de o cvasibanală cârciumă. Flagelanta
singurătate, cu valoare potenţială de piatră angulară, stă la
originea irumperii unor personaje accentuat particularizate. Unul dintre
acestea, Hector Noroaie, supus aneantizării într‑o
circumstanţă conjugală toxică, ia contact cu extraordinarul unor
anumite destine. Sandu Tudor, Domide Golgoţ sau Carolina Albescu
reprezintă tot atâtea universuri emblematice. Una dintre accepţiunile
cărţii este reprezentată de rezistenţa în faţa terorii istoriei,
suprimare ideologică a elanului vital. Transfigurările revelatorii
reprezintă o potenţială evadare din oprimanta condiţie umană. Pe acest
fond, percutantele apropieri metafizice conferă romanului Anii frigului un farmec aparte.
Metamorfozele
unor personaje, de‑a dreptul alchimizante, au drept scop accesarea
stării evanescente, acolo unde materia este abolită. O prezenţă
importantă a cărţii e Sandu Tudor, cunoscut poet, gazetar şi monah din
perioada interbelică. Amalgamarea ipostazelor reale cu desfăşurările
ficţionale construieşte o complexă imagine asupra lui Sandu Tudor,
cunoscut şi sub numele de Anton de la Mânăstirea Antim şi Daniil de la
Rarău. Dacă în „viaţa care se vieţuieşte”, cum spunea Mateiu, Sandu
Tudor a fost căsătorit de trei ori, schimbarea paradigmei existenţiale
intervenite odată cu monahismul prilejuieşte atitudini spirituale
inedite, în orizontul transmutării. Apropierea traseelor existenţiale
proprii lui Sandu Tudor şi sculptorului Dimitrie Golgoţ, legaţi de
accentuate interogaţii, reprezintă o miză puternică. Ceea ce se petrece
între ei pare a fi rodul unei legiferări suprasensibile. În cazul lui
Hector Noroaie, suplicierea mundană este mai mult decât evidentă. O
incompletitudine cu nuanţe maladive îi defineşte viaţa. Aici, totul se
acordă cu stările inferioare, apropiate tipologiei unui om sfârşit.
Dezirabilă evadare din contingenţa decepţionantă, accesarea teritoriilor
fantastice e realizată cu notabilă ingeniozitate.
În
romanul lui Dan Stanca, multiplicitatea biografiilor realizează de
numeroase ori trecerea către fluiditatea transistoricităţii, acolo unde
prevalează spiritualul. Sunt sondate datele nefericirii, pentru a
translata apoi în direcţia amplelor transfigurări estetice. Problematica
sensului vieţii e închinată zodiilor crepusculare. Glisare continuă,
realitatea sau poate irealitatea anumitor personaje. Pe fondul aparent
eclectic al acţiunii asistăm la etalarea întâlnirilor cu fior iniţiatic.
Complexul fenomen al „Rugului Aprins” beneficiază de ataşante abordări.
O particulară cheie misteriosofică îi corespunde personalităţii lui
Sandu Tudor. Ne putem gândi că obişnuita hiperimaginaţie a lui Dan
Stanca atinge în prezentul roman glacialitatea extincţiei, reprezentată
la nivel istoric de flagelantul spaţiu concentraţionar comunist.
Transgresarea realului şi accesarea luxuriantă a imaginarului posedă un
vădit rol soteriologic. Iată un greu de uitat portret al autorului,
realizat pe coperta IV a cărţii de inconfundabilul Dan C. Mihăilescu:
„Atlet al realismului ezoteric şi campion al tristeţilor metafizice, Dan
Stanca este cel mai dostoievskian (şi eliadesc) scriitor din peisajul
nostru literar. De peste trei decenii se luptă narativ cu demonismul,
erezia, vinovăţiile năucitoare şi ispăşirile halucinante. Indiferent
că‑i vorba de mistică, politică, sexualitate, de ocultism, legionarism,
alcoolism, alchimie, gazetărie, simbologie sau guénonism, el alcătuieşte
frenetic scenografii fantaste, şubrezite de ispite abisale, iniţieri
morbide, deprimism hipnotic, hierogamii şi hierofanii delirante. Proza
lui pare că rivalizează sufleteşte cu lupta biblică din Vadul de la
Peniel”.
Octavian Mihalcea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu