Aura Christi şi evenimentele identitare ale devenirii
Proiecţiile
auctoriale explorează abisurile fiinţei ce se conjugă cu o seducătoare
experienţă livrescă, dialoghează cu marile nume ale literaturii
universale (Dostoievski, Nietzsche, Shakespeare, Tolstoi, Hölderlin) şi
comunică entuziast cu reuşitele anterioare…
Cele două romane ale Aurei Christi, Geniul inimii (Editura Ideea Europeană, 2019) şi Ostrovul învierii (Editura
Ideea Europeană, 2019), îmbracă nu doar un conţinut tematic bogat,
stimulant, ci şi o formulă artistică insolită pentru lumea literară a
prezentului. Gândindu‑ne că romanul în versuri atinge culmile
valorificării estetice în perioada romantică, fiind indisolubil legat de
nume sonore ca Hölderlin sau
Puşkin,
o asemenea iniţiativă temerară nu poate scăpa atenţiei noastre.
Resurecţia acestui gen literar antrenează numeroase transfigurări de
ordin stilistic, intertextual şi metatextual, depăşind prejudecata
desuetudinii şi realizând un amestec armonios între gingăşia lirică şi
evidenţa epică. Proiecţiile auctoriale explorează abisurile fiinţei ce
se conjugă cu o seducătoare experienţă livrescă, dialoghează cu marile
nume ale literaturii universale (Dostoievski, Nietzsche, Shakespeare,
Tolstoi, Hölderlin) şi comunică entuziast cu reuşitele anterioare ale
Aurei Christi în câmpul liricii şi în cel al eseisticii.
Piesele poetice care alcătuiesc ceea ce am putea numi drept supraunitatea volumelor Geniul inimii şi a continuării acestuia, Ostrovul învierii,
sunt organizate în structuri triadice, grupate sub titluri sugestive
care concentrează esenţa fiecărei părţi, favorizând totodată şi o
gradare în intensitate a tensiunii lirice. Tonul nu este niciodată
liniar, uniform, ci surprinde de fiecare dată prin îmbinări neaşteptate
de registre sau prin oferirea de replici omogene pentru poeme sau
versuri antecedente. Ambele romane în versuri redau forţa covârşitoare a
unor evenimente identitare în măsura în care eroii percep în forurile
lor lăuntrice multiple fracturi ce fragmentează existenţa, înregistrând
şi aducând în lumina conştiinţei desfăşurarea acestor tăcute mecanisme
interioare.
Vasta ţesătură
intertextuală, mai extinsă în primul roman şi redusă semnificativ în cel
de‑al doilea, lipsită de orice nuanţă de pedanterie, acţionează ca o
cameră de rezonanţă pentru simţămintele vocilor epice, amplificându‑le,
iar emoţiile livreşti şi mentalul cultural amplifică proporţiile
realităţii cotidiene, dictând o evoluţie ancorată în ansamblul
sensibilităţii şi al afectului. Poezia acompaniază şirul evenimenţial
desfăşurat pe scena vieţii şi, pe parcursul lecturii, obţinem multiple
dovezi că autoarea fraterniează cu convenţiile romantice nu doar în
privinţa formulei adoptate. Vizionarismul oniric pictează în expresii
volubile tablouri ale unei fantezii debordante, originate în mişcările
stărilor sufleteşti. Personajele romanelor trăiesc, respiră într‑un
anumit orizont metafizic, configurat pe coordonatele precise examinate
ingenios în cele două volume de eseuri semnate de Aura Christi, Nietzsche şi Marea Amiază (Editura Contemporanul, 2010) şi Dostoievski‑Nietzsche. Elogiul suferinţei (Editura
Ideea Europeană, 2017). Se pot observa cu uşurinţă câteva toposuri
tematice comune celor două sectoare ale activităţii literare,
ilustrative fiind mai ales referinţele la tezele fundamentale din
gândirea filosofului german. Boala apare ca realitate corelativă a
suferinţei şi dobândeşte funcţia de eveniment identitar, fiind o axă
tematică dominantă în cartea a doua din Geniul inimii, în Copiii himerelor. În roman capătă aceeaşi putere transfiguratoare descrisă în Nietzsche şi Marea Amiază, unde era descrisă ca „un imens dar formator, un prilej de renaştere în albia fiinţei”.
Afirmându‑se, deci, ca experienţă capitală, aureolată de o funcţie
cathartică şi aflată în poziţia privilegiată de a modela un destin, ea
scapă imaginii defăimătoare atribuite convenţional de perspectiva
tradiţională a concreteţii efectelor sale. Dimpotrivă, boala este
valorificată la nivel uman, mistic, moral şi estetic, ea capătă astfel o
altă încărcătură semantică şi simbolică, întrucât devine apanajul
geniului. Acest element tematic ne ajută să înţelegem de ce Nietzsche
este prezentat în poemul emblematic Nu pătrund cu mintea drept un „sfânt dionisiac” ce „trăieşte în adevăr”.
Ţelul epistemic al existenţei umane, Adevărul, este deplasat
programatic dintr‑un cadru cartezian în unul al intuiţiilor sensibile şi
al afectelor. Se sancţionează implicit raţionalitatea rece şi excesele
cerebralităţii, fadă în încercările sale de a eluda necunoscutul.
Imaginarul
este însă unul deosebit de intuitiv şi delicat într‑o asemenea măsură,
încât, oricât de neaşteptate ar fi motivele, alegoriile şi asocierile,
totul sună natural, nimic nu frapează. Ideea care se desprinde adesea
din paginile acestor cărţi este aceea că suferinţa îl transformă pe om
în aristocrat, explicând de ce frumuseţea poate fi sfâşietoare uneori,
avându‑şi izvorul în durere. Genealogia spirituală de la care se
revendică eroii romanelor Aurei Christi se remarcă printr‑o constantă
reprezentată de curajul lăuntric şi de consecvenţa voinţei de a lua în
propriile mâini devenirea fiinţei, insinuată ca refren existenţial al
celor două cărţi. Personajele hamletizează şi se regăsesc în conformaţia
spirituală a unui Raskolnikov pe care cerebralitatea îl conduce la
crimă, iar afectul la reabilitare sufletească. Se repune în discuţie
concepţia potrivit căreia raţiunea radicală se află în impas, în timp ce
de adevărul tainic, de esenţa divinităţii, se poate apropia doar
sufletul. Pilonii literari pe care se sprijină universul ficţional sunt
decupaţi cu precădere din romanele lui Dostoievski, Crimă şi Pedeapsă, Însemnări din subterană,
din tragediile shakespeariene şi din alegoriile literar‑filosofice
proiectate de Nietzsche. Fascinaţia exercitată de cei doi titani ai
literaturii universale asupra autoarei urmează aceeaşi direcţie
pasionantă, iniţiată odată cu volumul Dostoievski‑Nietzsche. Elogiul suferinţei, în care Aura Christi demonstrează abil afinităţile tematice dintre aceştia.
Amintirea
descompune întreaga experienţă anterioară în momentele marcante care o
alcătuiesc, pentru a se întoarce în final la sinele profund, însă nu sub
acel aspect iniţial nelămurit, ci într‑o altă formă, armonioasă şi
senină…
Jocul de măşti sau polifonia se apropie de anvergura maieuticii, prezentă mai ales în Geniul inimii
sub forma dialogurilor incitante cu personajul dostoievskian Porfiri
Petrovici, în dubla sa ipostază de anchetator şi duhovnic. Întrebările
incisive lansate de acest interlocutor sceptic nasc confuzie, revoltă,
însă duc apoi la seninătate, întrucât chestionarea intenţiilor eroilor
nu constituie decât un aspect mărginaş al impresionantelor transformări
care se împletesc în cristalizarea identităţii fiinţei. Însă
răspunsurile nu sunt menite a oferi soluţii definitive, universale, ci
aruncă frânturi de idei, sugestii care să încolţească neaşteptat. Odată
cu Ostrovul învierii, dialogurile sunt asistate treptat şi de
jocurile de perspective, fapt ce capătă o forţă expresivă impresionantă
în ultima parte, intitulată „Prin ochii lui Adam, prin ochii Evei”, unde asistăm şi la o reactualizare a tiparelor mitologiei biblice.
A
alege să tratezi o temă cumva reacţionară, cum este transfigurarea
identităţii în raport cu experienţa mistică, comportă o anumită fervoare
de asocieri ce ţine adesea de ecourile spiritualităţii etnice. În ceea
ce priveşte această componentă a hermeneuticii interiorităţii, poeta se
dovedeşte o fină cunoscătoare a sufletului rus, descris prin prisma unui
întreg mănunchi de instincte şi pasiuni. Întreaga desfăşurare
epică
urmăreşte să înlăture inerţia existenţei, iar între forma interioară şi
cea exterioară a volumelor se duce o luptă acerbă de a concilia stările
de spirit vulcanice cu simbolurile utilizate de poetă. Latura
dionisiacă a sufletului slav prilejuieşte încă un set de referinţe la
ontologia nietzscheeană. Universul acela prozaic, confecţionat din
rămăşiţele istoriei recente, marcat de ideologii şi propagandă, de
anihilarea individualităţii şi de topirea într‑o colectivitate forţată
să îmbrăţişeze stereotipii, îşi găseşte singura cale de evaziune din
prezentul pragmatic şi liniar în experienţa bahică. Alcoolicul este
portretizat în aceleaşi tonuri vii ca acelea întrebuinţate de
Dostoievski, fiind privit cu simpatie şi adus în centru ca martor al
unei lumi tranzitorii, prinsă în nisipuri mişcătoare şi care îşi caută
noi principii, plasându‑se la graniţa cu etapa definită de Nietzsche ca „revalorizare a tuturor valorilor”. Nu
este deloc întâmplător că gânditorul german avea să‑l aşeze pe marele
romancier rus mai presus de toţi cei care s‑au avântat să cerceteze
adâncimile sufleteşti, afirmând cu aplomb: „Dostoievski este singurul psiholog de la care mai pot învăţa ceva”.
Pare că locuitorii subteranelor raţiunii se solidarizează şi
intermediază un schimb ideatic complex, relevând condiţionările
reciproce dintre literatură şi elementul metafizic.
Însuşi tonul evocator, mişcarea care readuce trecutul în prezent se prezintă ca expresie a ceea ce Nietzsche numea „eterna reîntoarcere a aceluiaşi”,
una dintre tezele fundamentale şi cele mai enigmatice elaborate de
filosof. Heidegger va consacra o serie vastă de prelegeri acestei teme,
insistând asupra instrumentului‑cheie cu care se realizează, şi anume
asupra instrospecţiei ca modalitate de a sonda abisurile fiinţei aflate
în continuă devenire. Aşa cum se prezintă şi firul epic din cele două
romane în versuri, amintirea descompune întreaga experienţă anterioară
în momentele marcante care o alcătuiesc, pentru a se întoarce în final
la sinele profund, însă nu sub acel aspect iniţial nelămurit, ci într‑o
altă formă, armonioasă şi senină. Decupajul subiectiv reflectat în
conţinutul ideatic care animă cărţile nu ipostaziază expresii ale unor
dispoziţii afective variabile, ci ele apar ca meditaţii bine cumpănite,
având un sâmbure metafizic limpede. Eterna reîntoarcere nu se
doreşte o reiterare determinist‑fatalistă a tuturor momentelor care
compun existenţa, o însemnată parte dintre acestea alcătuind banalul
cotidian, ci o stare inedită, destinată să confere semnificaţie şi sens
lumii, să îmbogăţească şi să nuanţeze viaţa, stimulând totodată apariţia
valorilor.
Nietzsche, acel „ultim metafizician al lumii occidentale”,
aşa cum îl caracteriza cu o admiraţie aproape idolatră Heidegger, îşi
stabileşte ca referinţe ontologice premise grave, alarmante, dramatice
în ansamblul lor, pe care le stilizează într‑un discurs frapant,
categoric, consecvent în esenţa sa, disociindu‑se tranşant de sistemele
de gândire tributare unui control exclusiv raţional. Este interesant de
urmărit cum acţionează schimbul de replici între substanţa metafizicii
nietzscheene şi adaptarea sa la universul ficţional creat de Aura
Christi. Culisele gândirii filosofice se deapănă între grandoarea
violentă a expresiilor lui Nietzsche şi simplitatea tandră cu care este
invocat în jocul intertextual. Poemul Reciteşte Vechiul Testament şi fă o cură de Nietzsche din volumul Geniul inimii
devine elocvent pentru un demers artistic cu profund imbold metafizic,
eliberându‑se de încărcătura terminologică rigidă şi redundantă,
folosită adesea în interpretarea operelor literare sau filosofice. Actul
hermeneutic ce se exercită în aceste pagini solicită supremaţia
subiectivităţii ne‑ştiinţifice şi a libertăţii absolute, mizând exclusiv
pe sugestie, iar lecturile primesc rol de background cultural şi de
material de reflecţie pentru interioritatea care încearcă să se (auto)definească şi să îşi valideze reacţiile lăuntrice în raport cu lumea: „Reciteşte
presocraticii. Fă o cură de Nietzsche/ În paralel cu Vechiul Testament,
în paralel cu/ lecturi intense din Tolstoi, Dosto, D.H. Lawrence,
Rainer Maria Rilke. Să nu uiţi de dragul de Heraclit/ şi roata lui
magică” (p. 391). Întregul şir de evenimente identitare este astfel
secţionat de numeroase repere de natură livrescă, complexitatea
gândului şi a sentimentului fiind susţinută de naturaleţea expresiei.
Cele două romane în versuri ale Aurei Christi, Geniul inimii şi Ostrovul învierii,
reprezintă exemple de jocuri dialectice ce se îmbină cu ficţiunea
filosofică şi lirica profunzimilor interiorităţii umane, trasând spaţiul
recurent de exercitare a laboratorului de creaţie. Organizarea materiei
epice în unităţi poetice depăşeşte adesea cadrele individualului şi
aspiră la profilarea universalului, la exprimarea esenţei umane care se
manifestă prin parcurgerea câtorva momente capitale, definite drept
evenimente identitare. Actualizarea reprezentării sinelui nu mai apare
ca un simplu act de reconstituire, ci o recompunere în profund acord cu
datele lăuntrice şi cu orizontul cultural. Plăcerea nedisimulată a
recursului la coloratura sensibilă a marii literaturi este prezentă în
fiecare pagină, implicit sau explicit, creionând simultan şi o ramă
metafizică pronunţată, configurată pe intuiţiile ontologice fundamentale
ale lui Nietzsche.
Alexandra Olteanu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu