O pereche de aripi
Miracolele
există, chiar dacă se vădesc după moarte. Adevărul ni se arată, chiar
dacă îl aflăm după moarte. Şi asta se întâmplă pentru că Dumnezeu se
roagă, în fiecare zi, la câte unul dintre noi. Chris Simion a reuşit
să‑L surprindă, să‑I simtă şi să‑I asculte rugăciunile (În fiecare zi, Dumnezeu se roagă la mine,
Editura Trei, Bucureşti). Pentru asta, s‑a despicat în şase, formând
feţele unui cub, perfect, care păstrează înlăuntrul său toată tăria
rugii dumnezeieşti. În jocul de‑a Iubirea, de‑a Viaţa, de‑a Moartea,
de‑a Timpul, de‑a Lumea intră, aşadar: un personaj fără nume, care poate
fi oricare dintre noi, Sara, o altă faţă a conştiinţei oricăruia dintre
noi, Toma, un personaj secundar care‑i accentuează personalitatea
Sarei, maica Mineea sau Ana pe numele ei lumesc, maica Paesia sau Aida,
cea care renunţă la mănăstire pentru dragoste şi domnul S. – fiu de
profesori atei, care nu cunoştea frica şi care învăţase de mic că
fiecare e un Dumnezeu în sinea lui. Ca să poţi începe joaca e suficient
să laşi uşa deschisă: „Cine ţine uşa deschisă poate să se trezească
oricând cu El” şi numai aşa poate începe jocul de‑a Dumnezeu.
Timpul
se vânzoleşte cu dragostea, în încercarea de a înfrânge frica: „Eu nu
sărut cu carnea, sărut cu sufletul, de frică să nu‑mi fure timpul
sărutul”. Timpul se chinuie să‑şi definească termenii, în încercarea de a
lasă să dăinuiască Viaţa: „Doar prezentul dă viaţă viitorului, îl
transpune. Prezentul este singurul timp în care omului îi este îngăduit
să trăiască. (…) A fi pe măsura prezentului înseamnă a fi pe măsura
Omului”. Timpul se ia de mână cu frica, pentru a cunoaşte suferinţa
sublimă. Pe Golgota se urcă, nu se coboară: „Să fii pe măsura Omului
înseamnă să fii pe măsura Suferinţei, înseamnă să ai putere şi curaj să
urci pe Golgota”. Odată ajuns pe Golgota, Omul vrea să ajungă şi mai
sus, unde nu i‑a fost permis să ajungă: „Îmi este atât de dor să zbor,
încât mi‑aş da viaţa pentru o pereche de aripi!” Pe pământ, timpul se
preface într‑un imens cadou fără preţ cu ajutorul căruia oamenii, doar
aceia dintr‑o anumită parte a lumii, pot simţi viaţa: „Oamenii acolo
sunt altfel, au atât de mult timp încât nici nu au ce face cu el”. Viaţa
trebuie contemplată pentru a fi înţeleasă, pentru a înţelege rostul ei:
„Dacă în loc să spunem cuvinte, am tăcea cuvinte, n‑am mai muri în
fiecare secundă, am învia!” Rostul aleargă limpede către Dumnezeu: „Care
este rostul celor mulţi? Cioran spunea că «rostul nostru este să ne
gândim la Dumnezeu»”!
Dumnezeu
ajunge, din nou, la cuvinte, la cuvintele rostite, care, singure, îşi
fac loc prin spaţiu şi străpung timpul cu gălăgia lor: „Cuvântul este
nimic în sine. Cuvântul este când se întrupează în noi. Cuvântul lipsit
de energie este lipsit de viaţă, este lipsit de rost, este nimic,
nimicul acela inutil, care ajută inexistenţa să ocupe un loc în spaţiu,
în noi, în ceea ce spunem, în timpul nostru”. Tot pe pământ, legile sunt
ştiute: Libertate, Fericire, Bani: „Libertatea se cumpără cu un singur
lucru: cu bani, din păcate. Fericirea însă nu se cumpără cu nimic. Este
singura stare a unui om care nu are preţ”. Numai pe pământ, Omul e
Natură, în al cărui circuit se integrează perfect: „Valurile se plouă de
stânci. Stâncile se plouă de ploaie. Ploaia se plouă de ţărm. Ţărmul se
plouă de mine. Eu… o picătură, una dintre miile de picături, în
cădere”. Iar Dumnezeu poate fi Om cu toate imperfecţiunile sale: „De ce
nu are Dumnezeu curajul să mă plouă cu adevărat, să mă bucur… pentru că
ploaia aceasta de azi eşti tu”, dar poate fi şi atoatefăcător şi
atoateprotector: „Şi‑atunci ningea divin, pentru că ningea cu îngeri
care se aşezau în palmă, pe vârful nasului, pe pleoape, pe suflet şi
vegheau împotriva a tot ce‑i rău”. Timpul a reuşit să‑i fure jocul chiar
şi Naturii, care se teme de bătrâneţe: „Este duminică seara şi ninge,
aşa cum numai în copilăria mea ningea: cu fulgi care nu se mai topesc de
teamă ca timpul să nu‑i îmbătrânească”.
Eternitatea
o constituie totuşi Omul, Natura şi Dumnezeu; este o trinitate în
toate: „Am ieşit din camera aceea banală în pustietatea rece a fulgilor
de zăpadă. M‑am descălţat şi am lăsat să mă sărute divinitatea lor”.
Eternitatea poate fi zdruncinată doar de frică, de frica Omului faţă de
Natură, că ar putea‑o ciopârţi, a Naturii faţă de Om, că l‑ar putea
distruge, a Naturii faţă de Dumnezeu, că ar putea‑o îmbătrâni, nouă de
Dumnezeu, iar lui Dumnezeu îi e frică de nebunia noastră: „Ce s‑ar face
Dumnezeu dacă toată lumea ar fi pregătită să moară? Ce s‑ar face
Dumnezeu dacă n‑am mai muri şi i‑am deveni asemeni?” Moartea e şi ea tot
un joc sau, mai bine zis, o gală la final de campionat, când toată
lumea, dichisită, aşteaptă premierea câştigătorilor şi apoi festinul:
„La întâlnirea cu Dumnezeu nu te poţi duce oricum. Nu te poţi duce chiar
ca la piaţă sau ca la cumpărături. Totuşi, la întâlnirea cu Dumnezeu
trebuie să fii pregătit. Şi mulţi dintre noi nu ştim să folosim numai o
singură viaţă pentru această întâlnire. Mulţi pierdem viaţa, pierdem
chiar şi timpul, ne pierdem şi pe noi. Şi‑atunci întâlnirea se amână de
tot atâtea ori până ce reuşim să ne adunăm de pe drumuri”. Este declicul
care deschide avalanşa de interpelări dure în legătură cu egoismul lui
Dumnezeu, care a păstrat infintatea doar pentru El: „Numai dacă‑ţi place
să trăieşti viaţa poate să ţi se pară scurtă, dureros de scurtă”, în
legătură cu creaţia bivalentă care‑i dă şansa să construiască şi să
distrugă, dar şi cu sentimentul de ciudă pe care l‑ar putea încerca
atunci când planurile sale sunt împiedicate de către… medici: „Cred că
printre duşmanii de seamă ai lui Dumnezeu – mai presus chiar decât ateii
şi curvele – sunt medicii. (…) Dacă Dumnezeu le‑a creat pe toate, tot
Dumnezeu a creat şi boala. Şi atunci când scopul bolii este înlăturat,
când se face tot posibilul ca funcţia ei să fie nimicită, crezi că lui
Dumnezeu îi place?”
Răstunarea
planurilor sale e compensată de jocul perfect chiar şi din banalul rol
de portar care‑şi apără spaţiul faţă de noi toţi, fotbaliştii, care nu
încetăm să ţintim spre poartă în speranţa marcării unui gol: „Mă întreb
de ce dăm permanent mingea spre poarta lui şi de ce ne crispăm ştiind că
întotdeauna o prinde”. Lui Dumnezeu Îi este încercată însăşi iubirea
când înaintea ochilor stă o fiinţă care se stinge şi care a ajuns în cea
mai putredă stare: „O fiinţă care ajunge astfel este o dovadă certă a
lipsei iubirii cu care se tot laudă Dumnezeu”. Creaţia Lui, fiinţa
umană, e capabilă de lucruri pe care nici chiar El nu le poate realiza,
cum ar fi lacrima pură, scursă în ultimele momente de viaţă – cea mai
puternică şi cutremurătoare îndoială a plăsmuirii noastre, a
descendenţei noastre, o măsluire a devenirii.
Sara
a pierdut jocul de‑a Dumnezeu din suferinţă şi neatenţie, însă a
câştigat premiul unicităţii, prin curajul cu care s‑a lăsat în braţele
celei mai îngrozitoare morţi. Şi abia în Iad, de unde ne scrie, pare să
fi înţeles de ce, în fiecare zi, Dumnezeu se ruga la ea să‑i deschidă
uşa sufletului şi să‑L lase să intre… Căci nimic nu există cu adevărat
în afară de El (scrisoare, în plic, din Infern – originalitatea acestei
cărţi‑frământare).
Ceilalţi continuă jocul, aşteaptă premiile şi banchetul final…
Dana Oprica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu