Sfânta duminică la Mânăstirea din Dragomireşti
Şi
tradiţia spune că aici, într‑o turlă de Biserică împărătească,
părintele Anderco din Ieud a găsit un codice scăpat din flăcările
incendiilor pustiitoare în care s‑a călit dreapta noastră credinţă,
prins în scoarţe de lemn afumate, în care fusese scrisă Povestea
Duminicii…
Marmaţia este
denumirea străveche pentru Nordul Romanităţii Orientale, de dincoace şi
de dincolo de Tisa, spre Hiperboreea din poveste. Acolo a fost cândva un
lac sau chiar o mare, vecină cu Sarmaţia, din vremurile
ultimelor glaciaţii, locuită de vestiţii massageţi până în Nordul Mării
Negre, ale căror urme se mai păstrează până astăzi, în ciuda atâtor
migraţii ale celor mai sălbatice neamuri care au trăit pe faţa
pământului.
La noi a mai rămas, după
Marea Unire, o mică parte din Marmaţia Vestică din Sudul Tisei, numită
de regulă Maramureş, cu Sighetul Marmaţiei la centru. Fiind locuită de
români, ruteni, maghiari, secui, evrei, ţipsări şi saxoni, noi le zicem
românilor din zonă „marmaţieni”, căci numai aceştia sunt din vremea
glaciaţilor statornici, pe ceilalţi aducându‑i vânturile istoriei prin
aceste locuri mult mai târziu.
Marmaţienii
din zilele noastre sunt urmaşii vechilor cavaleri ai lui Bogdan şi
Dragoş. Ei poartă până astăzi numele străvechi nobiliare dinainte de
1400, menţionate în Diplomele Maramureşene, pe care le‑au făcut
cunoscute Mihali de Apşa, Ioan Cavaler de Puşcariu şi Alexandru
Filipaşcu de Dolha şi Petrova. Sunt urmaşii eroilor din Primul şi al
Doilea Război Mondial, care au luptat şi s‑au jertfit pentru Unirea şi
Reîntregirea României, cum au făcut‑o şi strămoşii lor Descălecători de
Ţară. Şi au făcut‑o adesea străbătând aceleaşi drumuri de Legendă dintre
Marmaţia şi Moldova, trecând pe la Prislopul care le separă, dar le şi
uneşte, acolo unde au şi ridicat o Mănăstire, ca semn de închinare şi de
amintire.
A fost călcat şi
Maramureşul, ca şi Marmaţia în întregime, de tot felul de stăpânitori
vremelnici, care veneau şi plecau, secătuind cu timpul, mai ales după
Primul Război, o mare parte dintre românii marmaţieni, astfel încât
astăzi, unii dintre scriitori nici nu mai ştiu cum să‑i zică acestui
teritoriu, devenit al nimănui, pe care l‑au luat cehii, polonezii, ruşii
şi, mai nou, ucrainenii. L‑au jefuit şi l‑au stors de tot ce avea mai
bun.
Cu Marmaţia noastră lucrurile
s‑ar fi petrecut la fel, dacă nu ar fi nimerit, alături de Transilvania,
între graniţele României Mari, o dovedeşte stăpânirea maghiară dintre
1940 şi 1945, după care Ardealul de Nord, cu Marmaţia cu tot, a pierdut
mai mult de un sfert din populaţie, iar cea rămasă a fost sărăcită,
umilită, pierzându‑şi religia, şcoala, cultura, limba şi naţionalitatea
într‑un timp record.
În condiţii
normale însă, chiar cu o conducere străină răuvoitoare, cum a fost cea
austro‑ungară sau cea veche austriacă, Marmaţia noastră, datorită
izolării sale, n‑a fost un loc atractiv pentru o populaţie străină
numeroasă, ci numai pentru cei interesaţi de exploatarea resurselor
miniere şi forestiere. În schimb marmaţienii, foarte prolifici de
altfel, erau nevoiţi să îşi părăsească locurile natale, iar cei rămaşi
să lucreze adesea la mari distanţe, cum o fac şi în zilele noastre, mai
ales în ţările occidentale. Majoritatea însă, dintre cei plecaţi,
menţine legăturile cu Marmaţia, una dintre dovezile vizibile o
reprezintă numeroasele locuinţe noi, mult mai încăpătoare decât cele
tradiţionale şi cu mai multe etaje, construite în ultimii ani sau în
curs de construcţie.
În ciuda
numeroaselor stiluri, se observă uneori şi tendinţa de menţinere a unor
elemente tradiţionale, adesea destul de costisitoare, dacă ne referim la
porţile marmaţiene imense, sculptate în lemnul tare şi rezistent, în
comparaţie cu gardurile tradiţionale care sunt chiar mai mici decât cele
obişnuite. Înălţimea porţilor nu ţine însă numai de tradiţie, ci este o
moştenire a vremurilor când se încărcau căruţele cu fân sau cu paie,
ajungând la o înălţime considerabilă. Porţile marmaţiene sculptate în
lemn, Porţile împărăteşti, cum le spunem noi, sunt de o mare frumuseţe
şi păstrează vechi simboluri traco‑gete şi
creştine. Din păcate, sunt tot mai rare casele de lemn, cu stâlpi
totemici şi coloane ale timpului, valorificate totuşi în construcţiile
de tipul hanurilor, ale unor hoteluri, pensiuni sau restaurante mai
elevate, care amintesc pe mai departe de „Împărăţia lemnului”, cum era
numită Marmaţia în trecut. Aceasta, şi datorită interdicţiei de secole
pentru românii marmaţieni de a‑şi construi cetăţi, ziduri, case şi
biserici din „piatră”.
Restricţia nu
mai este de mult, dar între timp, în Împărăţia lemnului, în afara
Porţilor împărăteşti, au apărut şi Bisericile împărăteşti, de o
frumuseţe inegalabilă, fără de asemănare, am putea zice, în lumea
creştină. Ele au turle imense, care sfidează parcă distanţa dintre
Pământ şi Cer. Nu seamănă cumva, l‑am întrebat pe un cucernic părinte,
cu trufia Turnului Babel? Nu, a venit răspunsul, caci turnul Bisericii
împărăteşti nu este făcut pentru noi, ca să ajungem la Cer, ci pentru
Îngerii Domnului, ca să coboare la noi, să ne asculte rugăciunile către
Sfânta şi Preacurata Fecioară Maria.
De
obicei, noi vedem Bisericile împărăteşti gata înălţate, dar ele se fac
greu, cu multă trudă şi durată. Sunt aleşi mai întâi copacii de către
pădurari, pe care îi doboară, îi curăţă şi îi stivuiesc surducanii, îi
duc apoi cărăuşii la joagăre, lemnarii la cioplit şi tâmplarii la tăiat
şi potrivit. Inginerul constructor este meşterul, este moşul şi moaşa
bisericii de lemn. Pe care o vede, o pipăie, îi simte mirosul şi o aude,
căci lemnul, chiar şi tăiat, îşi păstrează parfumul şi cântă, se vaită,
plânge sau râde, sub topor, ferăstrău, ciocan sau daltă.
În
ultimii ani, la Mănăstirea din Dragomireşti, stareţul Sofronie a lăsat
lemnul să cânte pe mâna celor mai iscusiţi moşi şi moaşe de biserici.
Şi simţi din depărtare parfumul lemnului cioplit, uscat la soare, spălat de ploaie sau răcorit cu gheaţă şi zăpadă.
Şi
vin credincioşii să‑l simtă şi să vadă minunea ce se‑nalţă, mireştenii
şi săleştenii de mai aproape, dar şi marmaţieni din depărtare şi,
câteodată, în zilele de Duminică, în Paraclisul inprovizat, poate fi
văzut şi Preasfinţitul Părinte Iustin al Maramureşului şi Sătmarului şi
chiar câte un Membru al Academiei Române de la Bucureşti sau de la
Filiala din Cluj a Academiei Române. Căci Biserica, de fapt, nu este
construcţia de piatră sau de lemn, terminată sau neterminată, ci
comunitatea de credincioşi strânsă întreolaltă, cum se zice, în jurul
Crucii şi sub oblăduirea Duhului Sfânt, care aduce cinstirea cuvenită,
în Sfânta Zi de Duminică, Bunului Dumnezeu, Domnului Iisus Hristos şi
Sfintei Fecioare Maria.
Şi parcă se
adună aici, la umbra Crucii, toţi copiii Duminicii, îmbrăcaţi în
veşminte albe cu muguri de aripi la umeri. Fetiţele parcă plutesc pe
bulgări de nori, purtând sclipiri de aur şi de‑argint în pletele
stropite cu raze de soare. Iar Fetele sunt parcă prinţese încoronate, cu
diamante şi rubine ţesute în năframele lor de purpură. Cei mici stau cu
feţele ascunse în aşternutul puhav al sânilor tremurători încă şi
rodnici ai reginelor mame de zâne şi feţi frumoşi, zdraveni şi viteji,
urmaşii vrednici ai cavalerilor marmaţieni.
Şi
tradiţia spune că aici, într‑o turlă de Biserică împărătească,
părintele Anderco din Ieud a găsit un codice scăpat din flăcările
incendiilor pustiitoare în care s‑a călit dreapta noastră credinţă,
prins în scoarţe
de lemn afumate, în care fusese scrisă Povestea Duminicii cu slove
străvechi „de sineală, de aur şi de sânge”, cum zicea Poetul. Şi de
atunci, din anul 1392, se zice că ies marmaţienii, cu mic şi mare, şi se
îndreaptă spre Bisericile lor împărăteşti ca să se închine Sfintei
Preacurate. Şi tot de atunci, din vremea cavalerilor marmaţieni, pe
turle coboară şi urcă îngerii la Maica Sfântă, aşa cum scrie în Poveste,
în ziua Sfintei Duminici, când le ascultă rugăciunile de spor în casă,
de sănătate şi de viaţă bună, de alungarea străinilor şi asupritorilor,
de întoarcerea acasă a pruncilor plecaţi de sărăcie, cu traistele pline
de aur, de aramă şi de argint, cum era pe vremuri, din care să înalţe
palate şi Biserici şi Porţi împărăteşti întru Slava şi Cinstirea lui
Iisus Hristos şi a dreptei noastre credinţe. Vera Fides usque ad mortem, cum scrie pe scutul cavalerilor marmaţieni.
Alexandru Surdu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu